• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150663
+
-

در سی‌و‌نهمین جلسه شورای شهر تهران مطرح شد

تأکید دوباره بر انتقال‌نمایشگاه‌ها به شهر‌آفتاب

شورا
تأکید دوباره بر انتقال‌نمایشگاه‌ها به شهر‌آفتاب

محمود مولایی- خبر‌نگار

 اعضای شورای شهر تهران نسبت به اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری بابت مصوبه اخیر این شورا مبنی به انتقال نمایشگاه‌ها از شهر تهران به شهر آفتاب واکنش نشان دادند. به گزارش همشهری، در سی‌و‌نهمین جلسه شورای شهر، مهدی چمران با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها  باید به‌تدریج به شهر آفتاب منتقل شود، گفت: «اگر برخلاف قانون نمایشگاه‌های پر‌ازدحام در محل دائمی برگزار شود ‌یا نمایشگاه‌های کم‌ازدحام به‌طور همزمان در این محل برگزار شود، شهرداری این حق را دارد که جلوی برگزاری نمایشگاه را بگیرد.» رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: «احترام شرکت نمایشگاهی بین‌المللی تهران سر جای خود اما ما نمی‌توانیم از حق مردم تهران بگذریم و در این راستا با وزیر صمت هم جلساتی را برگزار کردیم که نمایشگاه‌ها به تدریج به شهر آفتاب منتقل شود. بدین‌ترتیب، اگر در محل دائمی نمایشگاه‌ها، نمایشگاه‌های پر‌ازدحام برگزار شود، جلویش را خواهیم گرفت و شهرداری این حق را دارد که مطابق قانون جلوی برگزاری نمایشگاه‌های پر‌ازدحام یا نمایشگاه‌های کم‌ازدحام همزمان را بگیرد و این توانایی را هم شهرداری دارد و یک‌بار این کار را انجام داده است.»
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گزارشی در صحن شورا با اشاره به نمایشگاه شهر آفتاب گفت: «در مورد مصوبه الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب اولا در مورد عنوان مصوبه اشکال گرفتند و گفتند شهرداری مسئول نمایشگاه نیست و لذا شما نمی‌توانید شهرداری را ملزم به انتقال کنید. این نمایشگاه یک شرکت بین‌المللی است و مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و شما نمی‌توانید خارج از مصوبه مجلس تصمیم بگیرید و دوم درباره محتوای مصوبه هم گفتند چون شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌های تهران وظایف و اعضای هیأت مدیره‌اش به تصویب مجلس شورای اسلامی سال‌71 رسیده، هر تصمیمی در مورد نمایشگاه حتما بایستی با هماهنگی آن شرکت باشد و لذا مصوبه را اول رد کرده بودند، بنا به توضیحاتی که بنده دادم، رد نکرده و گفتند برمی‌گردانیم و با هماهنگی شرکت و اعضای هیأت مدیره، شورای شهر می‌تواند در مورد این نمایشگاه تصمیم‌گیری کند. این سه مصوبه‌ای بود که در جلسه بحث شد.»

برگشت یک طرح به کمیسیون برنامه و بودجه
در ادامه آخرین جلسه شورای شهر تهران، طرح «الزام شهرداری تهران به راه‌اندازی سیستم محاسبه بهای تمام‌شده خدمات، فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی شهر تهران در سطح مناطق» در شرایطی مورد بررسی قرار گرفت که به‌دلیل نیاز به مطالعه بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه در شورا برگشت داده شد. روز گذشته در همان ابتدای بررسی این طرح رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت:‌ «در اسناد بالا‌دستی به این طرح تأکید شده است و با توجه به اینکه این موارد هم‌اکنون در سازوکار شهرداری وجود دارد و در تبصره‌۸ بودجه‌۱۴۰۰ به این موضوع توجه شده و شهرداری مکلف به پیاده‌کردن این سامانه شده است، با توجه به گزارش معاونت مالی، برای اینکه ساختار جدیدی تشکیل نشود و هزینه مضاعفی بر شهرداری اضافه نشود، نظر کمیسیون بر رد این طرح است».
محمد آخوندی اضافه کرد:«به علاوه می‌توانیم در بودجه سال آینده بر این موضوع تأکید کنیم تا در سال آینده نیز پیگیری و اجرا شود. به‌طورکلی ایجاد یک ساختار جدید لزومی ندارد و نظر کمیسیون بر رد طرح است.» در ادامه مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت با اعلام اینکه استناداتی که شورای قبل برای تحقق این طرح آورده، به موارد بودجه‌ای مربوط است و متأسفانه توضیحات کمیسیون برای رد طرح، بنده را قانع نکرد، تأکید کرد: «بنده مخالف رد این طرح هستم و به رد آن نیز رأی نخواهم داد.»  همچنین ناصر امانی، عضو شورای شهر گفت: «استنادی که آقای آخوندی از بودجه‌1400 کردند، می‌گوید شهرداری به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی برود. یکی از ارکان لازم برای بودجه‌ریزی عملیاتی، رسیدن به فهرست بهای واحد و قیمت تمام‌شده است. کار خیلی سنگینی است که همه موارد  بهای تمام شده خدمات فعالیت‌ها و پروژهای عمرانی شهر تهران را با هم ادغام کنیم و بعد به یک فهرست بهای واحد برسیم. ‌لذا من پیشنهاد آقای اقراریان را درست می‌دانم که رد نکرده و اصلاح کنیم.»  سپس رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا تأکید کرد: «اصل مشخص‌شدن بهای تمام‌شده پروژه‌ها واجب است. اگر ما هم‌اکنون بهای تمام‌شده را نداریم، به‌دلیل ضعف در نظارت است، اصل اینکه بهای تمام‌شده مشخص شود امر ضروری و جواب‌ده است و نمی‌توانیم بگوییم خزانه‌ای داریم همه از آن برداشت کنند و باید بهای تمام‌شده هر خدمت و کالایی در شهرداری تهران مشخص شود.»
سیدجعفر تشکری هاشمی عنوان کرد:‌ «اگر قرار باشد برای کم‌کاری‌‌ها مرتباً قانون بنویسیم، نقش قانون کم‌رنگ می‌شود و باید به جای آن نظارت‌ها را بیشتر کنیم.»‌ در ادامه محمدرضا زارعلی، مدیرکل مالی و اموال شهرداری تهران گفت: «3هزار نوع فعالیت و 328نوع خدمات شناسایی شده‌اند و برای پیاده‌سازی‌ نهایی برای اینکه بتوانیم علاوه بر عددی که در بودجه می‌نویسیم بودجه بریزیم،   دوسال‌و‌نیم زمان می‌برد.» در ادامه بررسی‌ها، مهدی چمران، حبیب کاشانی و مهدی اقراریان پیشنهاد کردند که این طرح و بررسی آن برگشت داده شود و بدین‌ترتیب، با موافقت اعضای شورای شهر، طرح مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه برگشت داده شد.

تعدادی پرونده پلاک ثبتی رأی باغ گرفت
در آخرین جلسه شورای شهر تهران چندین پرونده پلاک ثبتی مورد بررسی قرار گرفته و تعدادی رأی باغ گرفتند. در جریان بررسی پرونده‌های پلاک ثبتی باغات 3ملک مورد بررسی قرار گرفت که نخستین ملک در منطقه‌18 با مساحت 9985متر بود و در سند آن عبارت «یک قطعه زمین مزروعی» اعلام شده که حدنصاب آن 400اصله است، اما بیشترین درختان آن 846اصله است و کمیسیون آن را باغ می‎داند. در ادامه پرونده ملکی به مساحت 1200متر در منطقه یک مورد بررسی قرار گرفت که سند مادر آن یک قطعه باغ است و دارای گواهی عمران باغ نیز است و لذا کمیسیون آن را باغ می‌داند.
پرونده دیگر ملکی در منطقه یک به مساحت 522متر بود که دارای حدنصاب 22اصله و 43درخت موجود است و لذا کمیسیون آن را باغ می‌داند. بدین‌ترتیب، در پایان نظر کمیسیون در مورد هرسه پرونده مبتنی بر باغ بودن به تصویب رسید.

تذکرات اعضای شورای شهر تهران

مهدی اقراریان
شهردار تهران، با عنایت به اینکه مدیرعامل سابق سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های مردمی به‌عنوان مأمور در سازمان مذکور مشغول به خدمت بوده و پایان کار نامبرده در 30آبان امسال اعلام و مشارالیه از تاریخ اول آذرماه در وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول به‌کار است، با وجود صراحت تبصره‌1 بند «ه» ماده‌19 اساسنامه سازمان مزبور درخصوص نحوه تعیین جانشین (درصورت تعلیق، فوت، استعفا، حجر، خاتمه خدمت‌ ‌یا برکناری مدیرعامل) حسب اعلام هیأت مدیره یکی از مدیران یا مسئولان سازمان با انتخاب رئیس شورای سازمان وظایف مدیرعامل را حداکثر به‌مدت 2ماه عهده‌دار خواهد شد. متأسفانه از آن تاریخ تا‌کنون اقدامی از سوی هیأت مدیره و رئیس شورای سازمان در این خصوص انجام نگرفته است.
 

سوده نجفی
تعدادی از خبرنگاران عنوان کردند که وقتی برای شارژ مجدد کارت بلیت الکترونیک مراجعه کردند، به آنها گفته شد که مترو به بخش خصوصی واگذار شده و این طرح برای بخش خصوصی موجب ضرر مالی و پر‌هزینه است. چرا باید یک تسهیلات ناچیز از سبد قشر زحمتکش و با درآمد پایین اهالی رسانه کسر شود؟ در همین راستا از شهرداری تهران می‌خواهم که نسبت به اختصاص کارت بلیت الکترونیکی رایگان به خبرنگاران و اصحاب رسانه اقدام کنند.


 میثم مظفر
ایجاد اداره کل مستقل ایثارگران را یکی از دغدغه‌های اصلی شورای شهر جدید می‌دانم که قرار بود در این زمینه شهرداری به فوریت اقدام کند. این مسئله حائز اهمیت همچنان روی زمین مانده و تقاضا دارم دوستان ما در شهرداری تهران هرچه سریع‌تر اگر لایحه‌ای برای تشکیل این اداره کل دارند، به صحن شورا ارائه کنند؛ در غیراین‌صورت، شورا مستقیم در قالب طرح انجام این کار را الزام خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید