• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15017
+
-

رقابت برنامه‌ها برای‌ پایتخت

شورا
رقابت برنامه‌ها برای‌ پایتخت

حامد فوقانی|خبرنگار:

 جلسه شورای شهر تهران دیروز با فشردگی زیاد در 2 نوبت صبح و عصر برگزار شد. از یک‌سو 3کاندیدای شهرداری باید برنامه‌های خود را اعلام می‌کردند، از سوی دیگر اعضا سؤالات خود را از هرکدام آنها می‌پرسیدند و سرانجام هم هر کاندیدا پاسخگوی سؤالات و نظرات مطرح شده بود. علاوه بر اینها هم تذکرات 2عضو شورا بود. این شد که جلسه از 8صبح آغاز شد و در 3نوبت جداگانه و البته با استراحت‌های کوتاه تا 5 بعدازظهر به طول انجامید. اهم برنامه‌هایی که کاندیداها روز گذشته ارائه کردند را می‌توانید در صفحه 8روزنامه بخوانید. صحبت‌های اعضا و پاسخ‌های کاندیداها هم در پی آمده است. در این میان، محسن هاشمی ابتدای جلسه تأکید داشت فرایند انتخاب شهردار شفاف و علنی در جریان است. به گفته رئیس شورا هیچ‌گونه موضوع مخفی از افکار عمومی و مسئله که مردم در آن نامحرم باشند در انتخاب شهردار وجود ندارد. او از اصحاب رسانه و فضای مجازی و جریانات سیاسی خواست تا از هرگونه حاشیه‌سازی‌ و شایعه‌پردازی و ابهام‌افکنی خودداری کنند.

برنامه‌تان برای توسعه عادلانه چیست؟

دیروز پس از آنکه حجت‌الله میرزایی به‌عنوان نخستین کاندیدا برنامه‌های خود را اعلام کرد، چند عضو شورا برای طرح سؤالات خود از هیأت رئیسه نوبت گرفتند. از قضا نخستین فرد برای سؤال از کاندیدای جوان، جوان‌ترین عضو شورا بود. حجت نظری پرسید: «من در برنامه شما برای این مهم پیشنهادی را ندیدم. درخصوص کاهش سن مدیران چه برنامه‌هایی دارید؟ مشخصا برای حیات شبانه چه برنامه‌ای دارید؟ در بحث توسعه متوازن شهر تهران مشخصا چه برنامه دقیقی دارید؟ و برای مناسب‌سازی‌ محیط شهری برای توانیابان، کودکان و سالمندان برنامه‌تان چیست؟ سپس علی اعطا دیگر عضو جوان شورا هم درباره برنامه‌های میرزایی چند مورد را مطرح کرد: «نسبتی معنی‌دار بین برنامه‌های شما با طرح جامع تهران ندیدم. همچنین بیان مسئله و آسیب شناسی خوبی درباره تخلفات ساختمانی در این برنامه انجام شده است. اما در نهایت متوجه نشدیم به‌طور مشخص راه‌حل عملیاتی برای اصلاح این موضوع چیست؟» الهام فخاری هم در مورد برنامه‌های مورد نظر میرزایی ابتدا نسبت به اینکه برخی از برنامه‌های شهرداری تهران مانند قبل خودرومحور است انتقاد کرد و گفت که گویا در بر همان پاشنه قبل می‌چرخد. او همچنین سؤال کرد که برنامه‌تان برای توان‌یابان و بهره از ظرفیت زنان و جوانان در اداره شهر چیست؟

شهربانو امانی نیز خواهان ارائه برنامه‌های میرزایی برای حل بحران آب و بازچرخانی آن شد. محمد علیخانی هم در رابطه با تعامل شهردار تهران با کمیسیون‌های شورا گفت: «آیا روال تعامل با کمیسیون‌ها مثل قبل است یا بهتر می‌شود؟» سیدابراهیم امینی نیز خواستار بیان شیوه تعامل شهردار با نهادهای دیگر شد. ناهید خداکرمی نیز 2سؤال اصلی داشت: «نخست اینکه شهردار با حضور در هیأت دولت چگونه از این فرصت برای تحقق مدیریت یکپارچه استفاده خواهد کرد؟ و دوم چند نفر از جوانانی که از حلقه اطراف شما نبودند را به‌خاطر خلاقیت و نخبه بودن در تیم‌تان دارید و چنانچه شهردار شدید چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت جوانان جسور و خلاق در حوزه استارتاپی دارید؟» مرتضی الویری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم دیروز پس از استماع برنامه نخستین کاندیدای پست شهرداری تهران در شصتمین جلسه شورا گفت: «با بیش از 4برابر نیروی مورد نیاز در شهرداری مواجه هستیم. برنامه‌تان چیست؟» حسن رسولی دیگر عضو این کمیسیون نیز گفت: «مشخصا سؤالم این است که با توجه به مطالبات عمدتا ناحقی که متوجه شهرداری است و یکی از علل ترک آقای نجفی بود چه میزان آمادگی ایستادگی دارید؟ می‌خواهید چطور 200هزار میلیارد تومان بودجه موردنیاز را بدون شهرفروشی  تامین کنید؟» زهرا نژادبهرام، هم در ادامه جلسه پرسید: «اگر فرد دیگری به‌عنوان شهردار تهران رأی بیاورد، حاضرید برنامه و تجربیات خود را در اختیارش بگذارید؟» سؤال محمدجواد حق‌شناس هم این بود که مدیریت هزینه در شهرداری چگونه باید انجام شود؟ حسن خلیل‌آبادی هم با تشکر از توجه میرزایی نسبت به شهرری پرسید که این کاندیدا چه برنامه‌ای برای میراث فرهنگی شهر دارد؟ مجید فراهانی هم با اشاره به اهمیت رفع تبعیض و کاهش فاصله طبقاتی محله‌های جنوب شهر با شمال شهر گفت: «مشخصا سؤال من این است که برنامه عملیاتی جنابعالی برای کاهش مشکلات با توجه به منابع محدود شهرداری و بدهی‌‌هایی که  دارند، چگونه است؟»

7پاسخ در 7دقیقه

پس از آنکه اعضای شورای شهر تهران سؤالات خود را از نخستین نامزد تصدی شهرداری تهران پرسیدند، حجت‌الله میرزایی برای پاسخگویی فرصت کوتاهی یافت که در زیر صحبت‌های او به اختصار آمده‌ است.
  به استفاده از نیروی جوانان ایمان دارم. من نخستین معاونی بودم که مدیر زن انتخاب کردم. زنان باید در حوزه تخصصی زنان به‌کار گرفته شوند.
 مسئله امروز تهران پروژه و عمرانی نیست بلکه تهران به یک نگاه راهبردی نیاز دارد.
  این اطمینان را به شورا می‌دهم که برای تک‌تک ردیف‌های درآمدی طرح تفصیلی برنامه وجود دارد.
 کسانی که از شهر بهره‌ای می‌برند، باید هزینه‌اش را بدهند اما این به‌معنای گران کردن نیست.
  بخش زیادی از نیروهای مازاد با اصلاح الگوی کسب و کار مشارکتی قابل حل است.
  تأکید می‌کنم به بهانه‌ای که با تراکم نیرو مواجهیم سازمان شهرداری را زیر سؤال نبریم.
  با هوشمندسازی بخش بزرگی از مشکلات قابل حل است؛ همچنان که 30درصد ترافیک با هوشمند‌سازی حل خواهد شد.

از خلاقانه نبودن تا تک‌لهجه‌ای شدن

دیگر کاندیدایی که اعضای شورای شهر تهران از او سؤال پرسیدند، سیدمحمدعلی افشانی بود. جالب اینجا بود که تذکر محسن هاشمی مبنی بر رعایت وقت، برای این کاندیدا مؤثر واقع شد و حتی نظرات اعضا خیلی زودتر از وقت موعد به پایان رسید. زهرا صدراعظم نوری، نخستین عضو شورا بود که نظر خود را درباره برنامه‌های افشانی، بیان کرد. او گفت: «تأکید بر دوچرخه سواری و پیاده محوری، توسعه جای پارک و خرید واگن مترو اینها چیزهای نویی نیست درحالی‌که انتظار برنامه خلاقانه‌تری از شما داشتیم. چگونه می‌خواهید 3میلیون موتورسیکلت را متوقف کنید؟» حسن رسولی نیز انتصاب زنان و جوانان را به‌صورت جرثقیلی در مسئولیت‌هایی که فاقد توانمندی لازم برای امور باشد ظلمی آشکار نسبت به زنان و جوانان و کشور دانست. او گفت: «نگرانم درصورت شهردار شدن شما با سازمان تک لهجه مواجه باشیم.» علی اعطا هم پرسید: «اگر جنابعالی شهردار تهران شدید، صراحتا بفرمایید از مجموع شهرداران مناطق و معاونین چند درصد را تغییر می‌دهید؟» حجت نظری نیز گفت: « آیا نسبت به به‌کارگیری نیروهای بازنشسته شهرداری برنامه‌ای دارید؟ در مورد توسعه متوازن نسبت به مناطق مختلف به‌خصوص و شهرری برنامه شما چیست؟» سؤال الهام فخاری هم این بود که آقای افشانی در حال پیش نویس لوایحی هستند که حق وتوی وزارت کشور را افزایش می‌دهد؛ آیا ایشان می‌خواهد سیطره وزارت کشور بر نهاد انتخابی شورا را افزایش دهد؟  مرتضی الویری هم خطاب به افشانی گفت: «از شناخت خود راجع به شهرداری تهران بگویید. شما مثال‌هایی زدید که مربوط به شهرهای دیگر است!» مجید فراهانی نیز پرسید: «روش ملموس جنابعالی برای افزایش درآمد پایدار با توجه به بحران مالی موجود چیست؟» سؤال افشین حبیب‌زاده هم این بود که برنامه کاندیدا برای پیگیری تخلفاتی که تاکنون توسط شورا و شهرداری اعلام شده چیست؟ سیدآرش حسینی میلانی نیز پرسید: «به‌عنوان یک مدیر اجرایی، چگونه می‌خواهید میان دستگاه‌های مختلفی که در عرصه محیط‌زیست شهری با یکدیگر تداخل وظیفه دارند، همراهی و هم‌افزایی ایجاد کنید؟»

پاسخ افشانی به اعضا

 «حتما از نظرات اعضای شورا در شهر استفاده می‌کنم و باید بگویم که گذشته انسان‌ها گواه روش و منش آنها است و من همیشه حامی شوراهای شهر بوده‌ام و بارها عنوان کرده‌ام که به شرطی که فسادی در میان نباشد در اختلاف بین شورا و شهرداری از شورا حمایت می‌کنم و بارها عنوان کردم که ما 22نفر هستیم و نه یک شهردار و یک 21عضو.»

افشانی در پاسخ به برخی انتقادات اعضا در مورد انتصابات قومی گفت: «اگر کسی از کمترین عدالت بهره برده باشد رفتار نژادپرستانه نمی‌کند و باید بگویم 4معاون من در استان فارس از اقوام مختلف بودند و این حرف‌ها را از بیخ و بن تکذیب می‌کنم. در مورد قائل شدن سهم برای مدیریت زنان نیز صحبت کردم اما رشوه نمی‌دهم و استفاده از جوانان نیز در دستور کار است اما یک واقعیتی وجود دارد که مدیران قدیمی کار را رها نمی‌کنند و عزلشان احتمالا با عزرائیل است،  اما باید از ظرفیت جوانان به واسطه توانایی‌شان و نه صرفا جوان بودن، استفاده کرد.»

سؤال اعضا از حسینی‌مکارم

بعد از ظهر یکشنبه و هنگامی که صحبت‌های حسینی‌مکارم پایان یافت، نخستین عضو برای ارائه نظر و طرح سؤال علی اعطا بود. او گفت: «یکی از نقاط ضعف مشهود شهرداری در دوره اخیر ضعف سیستم ارتباطی شهرداری تهران با شهروندان، رسانه‌ها و افکار عمومی است. در بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان از میراث فرهنگی و طبیعی شهرها، تولید ثروت می‌کنند. طبیعی است که ما هم انتظار داشته باشیم مدیریت شهری تهران در این دوره بتواند به این سمت جهت‌گیری کند.» در ادامه ناهید خداکرمی، در سؤالی جالب از حسینی‌مکارم پرسید: «اگر من به شما رأی بدهم و چند رأی هم برای شما جمع کنم ولی در عوض درخواست عزل و نصبی از شما داشته باشم چه جوابی خواهید داد؟» مرتضی الویری نیز گفت: «ارزیابی کمیسیون برنامه و بودجه در مورد موضوعاتی که شما گفتید کاملا مثبت است. شفاف‌سازی‌، کاهش بدهی‌ها و افزایش نسبت درآمد‌های پایدار به ناپایدار همه مشهود است ولی در برخی موضوعات هنوز راه‌حلی اساسی ارائه نشده است.»

سؤال سیدحسن رسولی این بود: «چگونه می‌خواهید سیر تبدیل یک معاون اقتصاد شهری موفق به یک سرپرست اداره‌کننده دوره‌گذار در شب عید را طی کنید و در رأس هرم راهبردی سازمانی قرار بگیرید که وظایف اصلی آن از جنس تخصص اصلی شما نیست؟» الهام فخاری هم گفت: «با احترام به‌نظر و عقیده شما در مورد کاهش فساد و فساد ستیزی سؤال من این است که این امر براساس یک مدل ارزیابی بیان شود. با کلی‌گویی نمی‌توان گفت فساد کاهش یافته لذا برای این امر نیاز به شاخص‌های استاندارد است.»



توضیح درباره املاک نجومی

سمیع‌الله حسینی مکارم پس از آنکه نظرات اعضای شورای شهر تهران را شنید،  مواردی را مطرح کرد که مهم‌ترین آن پاسخ به لیست معروف به املاک نجومی بود. خلاصه‌ای از پاسخ‌های او به شرح زیر است.

  در سال 1385وارد شهرداری شده و به‌عنوان معاون سرمایه‌گذاری مشغول به‌کار شدم. گفتند کسانی که 5سال در شهرداری کار می‌کنند،  می‌توانند در تعاونی مسکن ثبت نام کنند و من هم با 600هزار تومان در تعاونی مسکن ثبت نام کردم. بعد اعلام کردند که در تعاونی مسکن به شما سهم می‌دهند و گفتند 74مترمربع به شما تعلق می‌گیرد. 2واحد سازمانی به متراژ 230متر به 3نفر دادند و هزینه آن‌را نقد دریافت کردند اما داخل آن مدارک نوشته‌اند،  تخفیف گرفته‌ام. 13میلیارد ریال را 13میلیارد تومان خواندند. او افزود: «به این پرونده در دادگاه رسیدگی شده و موضوع به کارشناس دادگستری ارجاع شده است که برابر نظر هیأت کارشناسی مشخص شد،  ملک براساس قیمت واقعی خریداری شده است. در این حکم آمده بود که اتهام تبانی نمی‌تواند منتسب به ایشان باشد.

  در دوره قبل،  شهرداری مناطق بخشی از درآمد را به جای واریز به خزانه،  تحت عنوان چک دریافت می‌کردند و چک را در اختیار کارگزاران قرار می‌دادند. کارگزاران چک را در اختیار پیمانکار می‌گذاشتند در انتها ما نیز مبالغ را به خزانه واریز کردیم. درآمدها را در جاهای بی‌ربط هزینه نکردیم. تمام درآمدی که در 2‌ماه آخر سال کسب کردیم،  از مناطق به خزانه آمد. ضمن آنکه با تبلیغی که در آخر سال داشتیم 400میلیاردتومان درآمد کسب کردیم.

  قطعا در مقابل رأی شما،  مدیرانم را با معرفی شما انتصاب نمی‌کنم اما اگر مدیری را به من معرفی کنند قطعا صلاحیت،  تخصص و پاکدستی او را بررسی می‌کنم و اگر کارایی داشت او را منصوب خواهم کرد.

  بسیاری از فعالیت‌های ما باید واسپاری شود. بیش از 300سرای محله داریم. داریم سازوکاری فراهم می‌کنیم که بخشی از نیروهای انسانی را به آنجا بفرستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید