• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 11 دی 1400
کد مطلب : 149669
+
-

آماده‌باش برای انتقال زنان باردار

ادامه بارش‌ها در ایران، دسترسی جاده‌ای به روستاهای کوهستانی 11استان را با مشکل مواجه کرده است

گزارش
آماده‌باش برای انتقال زنان باردار

مرضیه موسوی- خبر‌نگار

 دیواره‌های برفی 3متری راه‌های روستایی را مسدود کرده و جاده‌های کوهستانی در 11استان کشور در شرایط هشدار برف و کولاک قرار دارد. درست در شروع مسیرهای کوهستانی و جاده‌های برف‌گیر، مأموران راهداری خودروهای بدون زنجیرچرخ را متوقف می‌کنند. اغلب کسانی که با خودرو دل به این جاده‌ها زده‌اند از وضعیت بارندگی در بالای گردنه بی‌خبرند؛ امری که اغلب حوادث جاده‌ای کشور را در زمستان رقم می‌زند. در نخستین هفته زمستان امسال، تنها در 2روز پایانی هفته، هلال‌احمر به 1239نفر خدمات امداد زمستانه داده است. از اسکان اضطراری گرفته تا کمک به درراه‌مانده‌های جاده‌های برفی، رهاسازی از برف، توزیع مواد غذایی و آب‎ و پتو و همچنین امداد و نجات در تصادفات و کمک به مصدومان. انتقال زنان باردار از روستاهای محروم سردسیری به مراکز درمانی، از حساس‌ترین فعالیت‌های امدادی این روزها در کشور بوده است.

کودکی به نام هلال
طبق آمار سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، 60درصد حوادث امدادی این جمعیت را حوادث جاده‌ای تشکیل می‌دهد. این حوادث در پاییز و زمستان به اوج خود می‌رسند. برای همین هم پایگاه‌های موقت زمستانه هر سال با آغاز بارندگی و سرما در اغلب جاده‌های کشور دایر می‌شوند. مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «با اعلام هشدارهای هواشناسی، تیم‌های امدادی در این استان‌ها و شهرستان‌ها به حالت آماده‌باش در می‌آیند. تصادف‌های جاده‌ای به‌دلیل شرایط بد جوی در این فصل خیلی شایع است. از طرفی مشکل هر ساله ما در جاده‌ها این است که راننده‌ها زنجیر چرخ به همراه دارند اما استفاده از آن را بلد نیستند. یا پیش‌بینی ماندن در برف و کولاک را نمی‌کنند و سوخت و مواد غذایی کافی به همراه ندارند.»
بارش نخستین برف در پاییز هر سال، مسیر دسترسی روستاهای کوهستانی متعددی را مسدود می‌کند‎؛ اتفاقی که گاهی تا 6‌ماه هم دوام پیدا می‌کند. انتقال مصدومان و افراد بیمار به مراکز درمانی و همچنین انتقال زنان باردار به خانه‌های بهداشت و درمانگاه‌ها در این ایام بر عهده هلال‌احمر است. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «با هماهنگی‌هایی که با شبکه بهداشت انجام شده، از قبل فهرستی از افراد دیالیزی، زنان باردار و بیمارانی که نیاز به انتقال به مراکز درمانی دارند در روستاها تهیه شده است. امدادگران در مناطق سردسیر به این مناطق مراجعه  و مصدومان و بیماران را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل می‌کنند.»  وی از کودکی به‌نام «هلال» یاد می‌کند که در آمبولانس هلال‌احمر، حین انتقال به مرکز درمانی به دنیا آمد و خانواده‌اش برای قدردانی از تلاش امدادگران  این عملیات، نام کودک را هلال گذاشتند: «اهالی روستاهای دورافتاده‌ای که از خدمات بهداشتی و درمانی محروم هستند، زمستان‌ها به کمک و امدادرسانی بیشتری نیاز دارند. به‌خصوص زنان باردار در این روستاها که گاهی امدادگران باید آنها را در مسیر طولانی و برفی با برانکارد به‌خودروی امداد‌ انتقال دهند.»

به‌روزرسانی تجهیزات امدادی
جاده‌های کوهستانی پر پیچ و خم و پربرف و مسیرهای مالرو منتهی به اغلب این روستاها، امکان تردد هر نوع خودرو را از نهادهای امدادی می‌گیرد. نمونه‌اش شهرستان «چاراویماق» استان آذربایجان شرقی که در زمستان‌های عادی تنها با خودروی مخصوص آرگو امکان امدادرسانی به روستاهای آن وجود دارد و اغلب ماموریت‌های زمستانه را باید به کمک بالگرد انجام داد. «سعید رضایی» مسئول پایگاه امداد و نجات این شهرستان می‌گوید: «زمستان سال98 چنان برف سنگینی در این منطقه باریده بود که حتی خودروهای آرگو هم امکان تردد در این جاده‌ها را نداشتند. راهداری برف‌روبی می‌کرد و  بلافاصله بعد از آن برف روی زمین می‌نشست. آن سال همه عملیات‌های امدادی زمستانه در این شهرستان به کمک بالگرد انجام شد.»
استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری این روزها متاثر از حوادث جوی ازجمله آبگرفتگی، برف و کولاک هستند. استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، لرستان، ایلام، خراسان شمالی و خوزستان ازجمله استان‌هایی هستند که بارش‌های زمستانه باعث مسدود شدن محورهای کوهستانی آن می‌شود.

تجهیزات به روز
به روز کردن تجهیزات لجستیکی جمعیت هلال‌احمر و جایگزین کردن امکانات و تجهیزات تازه به جای ابزارهای مستهلک، از ضرورت‌هایی است که رئیس سازمان امداد و نجات از آن یاد می‌کند. ولی پور می‌گوید: «‌‌‌هلال‌احمر 20بالگرد فعال در اختیار دارد. طبیعی است که در چنین شرایطی نمی‌توانیم در هر استان یک بالگرد برای امدادهای اضطراری داشته باشیم. با این حال برنامه‌ریزی لازم برای استفاده همه استان‌ها از این بالگردها درصورت نیاز انجام شده است و به‌محض اعلام استان، بالگرد در اختیار آنها قرار می‌گیرد. تجهیزات دیگری هم هستند که به‌صورت روزانه و دائم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای همین باید مدام به روزرسانی شوند تا کارایی خود را از دست ندهند. امیدواریم امسال هم مجلس توجه ویژه‌ای به بودجه نوسازی تجهیزات امدادی و لجستیکی جمعیت داشته باشد.»
هواشناسی برای روزهای آینده  بارش برف و کولاک را در 11استان کشور  پیش‌بینی کرده است. امدادگران با اعلام وضعیت نارنجی در این استان‌ها خود را برای امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی و همچنین برف و کولاک آماده کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید