• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 7 دی 1400
کد مطلب : 149318
+
-

جشنواره‌ای برای فیلم اولی‌ها

عضو هیأت انتخاب جشنواره از فیلم‌های انتخابی دوره چهلم می‌گوید

جشنواره‌ای برای فیلم اولی‌ها

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

محمدحسین نیرومند، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور در امور هنری و سینمایی از اعضای هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر است. وی و همراهانش در این دوره از جشنواره 60فیلم سینمایی را بازبینی کرده‌اند که 22فیلم برای حضور در جشنواره و داوری با هم رقابت خواهند داشت. به‌گفته نیرومند در این دوره از جشنواره با توجه به فیلم‌هایی که دیده، فیلم‌ اولی‌ها توانسته‌اند نظر وی را جلب کنند.‌جشنواره امسال بعد از 2سال سخت برگزار می‌شود؛ 2سالی که در کنار وضعیت اقتصادی و شیوع کرونا رمق را از همه گرفت‌ و حالا با فروکش کردن این ویروس همه امیدوارند که اتفاق‌های خوبی رقم زده شود. محمدحسین نیرومند، عضو هیأت انتخاب جشنواره چهلم به همشهری می‌گوید: «اگر اتفاقی نیفتد، علاقه‌مندان به سینمای ایران در جشنواره چهلم می‌توانند فیلم‌های خوبی تماشا کنند و سال آینده شاهد اکران‌ فیلم‌‌های قابل توجه و البته متنوع‌ خواهیم بود.»

   فیلم‌های روستایی و حقیقی بازبینی نشدند  

مشاور وزیر در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود، هیأت انتخاب فیلم‌هایی چون «برادران لیلا»‌ و یا «تفریق» را دیده و کنار گذاشته‌اند، ‌توضیح می‌دهد: «این موضوع صحت ندارد. ما 74 فیلم را بازبینی‌کردیم. درنهایت 60 اثربه‌مرحله انتخاب رسید. در میان 59فیلم سینمایی، فیلمی از آقایان جلیلوند، حقیقی یا روستایی ندیدیم که آن را کنار بگذاریم. 15فیلمی هم که به بازبینی نرسیده بود، هیچ‌کدام کامل نبودند و انتخاب نشدند.»

  جشنواره یک‌دست نداریم   
نیرومند همچنین درباره شائبه یکنواختی لیست انتخابی این دوره از جشنواره می‌گوید و در پاسخ به این سؤال که آیا سعی نکردید که جشنواره چهلم به دور از حاشیه و هیاهو برگزار شود؟ پاسخ می‌دهد: «این موضوع را قبول ندارم. اتفاقا در میان فیلم‌های انتخابی، آثاری هستند که غافلگیرکننده خواهند بود و این غافلگیری به لحاظ موضوع و ساختار فیلم است.» نیرومند همچنین اضافه می‌کند: «تردید نداشته باشید در جشنواره چهلم از 4نسل کارگردانان سینمای ایران فیلم‌های خوبی را تماشا می‌کنید که در اکثر فیلم‌ها به موضوعات خاصی نیز پرداخته شده است و گاهی هم مضمون‌های چالش‌برانگیزی در فیلم‌ها دیده می‌شود.»

  آینده روشن برای فیلم اولی‌ها  
وی همچنین به فیلم‌های کارگردان اولی‌ها اشاره می‌کند و اینکه این آثار به لحاظ فنی قابل توجه هستند. نیرومند می‌گوید: «9کارگردان در این دوره فیلم اولی هستند. از تماشای فیلم‌هایشان لذت بردم چراکه این فیلم‌ها برای مخاطب ساخته شده است. در یک دوره بیشتر کارگردانان فیلم اولی، فیلم‌های شخصی می‌ساختند و باید گفت سینما جای فیلم شخصی نیست؛ سینما برای مخاطب است.» وی در ادامه تصریح می‌کند: «ویژگی این دوره در برخی از فیلم‌ها به لحاظ کیفی و انتخاب موضوع بدیع بوده و همچنین از کیفیت هنری برخی از فیلم‌ها نمی‌شود به راحتی گذشت. به جرأت می‌توانم بگویم که از میان فیلم اولی‌ها، حداقل 4کارگردان جوان هستند که نام‌شان در لیست نامزدها احتمالا دیده می‌شود و می‌توان اسم‌هایشان را در آینده بیشتر شنید.»
نیرومند درباره این سؤال که این 60فیلم می‌توانند بیانگر اکران سال آینده سینمای ایران باشند و آیا شما رشد و پیشرفتی را مشاهده کردید؟ می‌گوید: «سینمای ایران مانند دیگر هنرهایی که وجود دارد چندان رو به رشد نیست، در واقع از هر هنرمندی بپرسیم می‌گویند هنر در گذشته افتخارآمیزتر از هنر امروز است و این گرفتاری هست و در سینما نیز دیده می‌شود.»

مکث
بهروز افخمی و پیش بینی مرگ سینما ‌

عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: نمی‌توان انتظار داشت سینما همواره در حال پیشرفت باشد.
به گزارش همشهری، بهروز افخمی، در گفت‌وگویی با ستاد جشنواره فیلم فجر که پس از اعلام لیست فیلم‌های بخش سودای سیمرغ منتشرشده، گفت: «سینما صنعت نیست که انتظار پیشرفت آن را داشته باشیم. سینما ممکن است در یک روند طولانی، رکود داشته باشد و به‌طور کلی نیز با همین روند مواجهیم. همه هنرها در دوره‌ای پیر می‌شوند، انرژی‌شان تخلیه و تمام امکانات بالقوه‌شان بالفعل می‌شود و تمام خواهند شد. صحبت از مرگ رمان خیلی وقت پیش مطرح شده بود؛ مرگ سینما نیز زمانی فرا خواهد رسید؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت سینما همواره در حال پیشرفت باشد.»
کارگردان فیلم «گاوخونی» با اشاره به اینکه در 40سال اخیر سینمای ایران یک‌سری تحولات که مربوط به شیوه و فرم اجراست را طی کرده است، توضیح داد: «آنچه به محتوا و قصه مربوط می‌شود طی 20سال اخیر در فیلم‌ها به افکار، توقعات و توهمات طبقه متوسط اختصاص پیدا کرده است؛ یعنی طبقه‌ای که خودش را مرکز دنیا می‌بیند ولی درواقع 10درصد از مردم را شامل نمی‌شود و دغدغه‌هایش هم مهم نیست. سینما دست‌خوش تفکری شده است که پولدار دارد اما تفکر آن‌چنانی ندارد؛ البته خودش را متفکرتر از تمام اقشار نیز می‌داند. این نوع تماشاچی که بسیار اینترنت‌باز است و با گوشی موبایلش بسیار وقت تلف می‌کند، سینمای ایران را متوجه خودش کرده است و هر فیلمسازی که می‌خواهد فیلمش را بسازد، فکر می‌کند که این قشر از جامعه را باید راضی نگه دارد و این خودش یک انحطاط در سینما محسوب می‌شود.» بهروز افخمی هیچ اظهارنظری درباره انتخاب فیلم‌های جشنواره  فجر در این گفت‌وگو نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید