• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14872
+
-

بازار سهام در انتظار برجام

کارشناسان اثرات خروج احتمالی آمریکا از برجام بر بورس را تحلیل کردند

تحلیلگران بر این باورند که حتی با خروج احتمالی  آمریکا از برجام بازار سهام دچار یک افت طولانی‌مدت نمی‌شود و بعد از یک شوک مقطعی کوتاه به مدار اصلی بازمی‌گردد.

به گزارش همشهری، شنبه هفته آینده با اعلام نظر رسمی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام مواضع این کشور در قبال برجام مشخص می‌شود. از چند‌ماه پیش بازار سهام تحت‌تأثیر خروج احتمالی آمریکا از برجام با کاهش سطح معاملات و خروج نقدینگی مواجه شده، به‌نظر می‌رسد چنانچه موضوع خروج احتمالی آمریکا ازبرجام مطرح نشده بود بازار سهام از ابتدای سال‌جاری با رشد مواجه می‌شد چرا که به گفته تحلیلگران بسیاری از مولفه‌های تأثیر‌گذار بر شاخص بورس مانند افزایش قیمت نفت و دلار می‌توانست منجر به رشد شاخص شود.
با این حال تحلیلگران بر این باورند که حتی درصورت خروج آمریکا از برجام بازار سهام با چالش جدی مواجه نخواهد شد و واکنش بورس به خروج احتمالی آمریکا از برجام مقطعی و کوتاه‌مدت خواهد بود.



فرصت‌ها بیشتر از تهدید‌هاست

در همین رابطه مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه درباره احتمال خروج آمریکا از برجام و اثر آن بر بازار سهام گفت: اکنون نمی‌توانیم سیاست بین‌الملل را تحلیل کنیم و سرانجام سناریوهای برجام در اردیبهشت‌ماه را نمی‌دانیم! در چنین شرایطی اگر فرض کنیم نرخ کالاها در بورس‌های جهانی در محدوده فعلی باقی بماند و نرخ سود سپرده بانکی افزایش نداشته باشد فرصت‌های بازار سرمایه به‌مراتب بیشتر از تهدیدهای آن است.مهدی طحانی با بیان اینکه بازار سرمایه خود را با هر شرایطی منطبق می‌کند افزود: بنابراین کسانی که در این فضا سرمایه‌گذاری می‌کنند حتماً منتفع خواهند شد.

 این اتفاقات را دقیقاً در دهه 90هم داشتیم خیلی‌ها از بازار سرمایه خارج شدند ولی خیلی‌ها هم خرید کردند و بعدها متوجه شدیم که این عده از این تصمیم خود سود خوبی بردند.مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: در شرایطی که تکانه‌های اقتصادی وجود دارد و بازار‌ها با نوسانات نرخ ارز و تصمیمات سیاسی مواجه هستند سبد سهام خود را متنوع کنند و منابع خود را در یک صنعت یا شرکت تجمیع نکنند، زیرا اقتصاد در حال یک چرخش سریع است بنابراین بهتر است که سبد سهام آنها متنوع باشد.وی تأکید کرد: در شرایط فعلی سهامی ارزشمند است که بیشترین افت را دارد و یا با توجه به مجمع می‌تواند سود مناسبی به سرمایه‌گذاران پرداخت کند. در مورد سهام بزرگ و تحلیلی بازار جای نگرانی وجود ندارد.



خروج آمریکا از برجام تأثیر واقعی بر بورس ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه هم درباره اثرات خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: صنایع و شرکت‌های بورس تأثیر خاصی از اجرای برجام نپذیرفته‌اند که حالا با لغو آن نگران از دست رفتن این تأثیرات باشند. بنابراین درصورت خروج آمریکا از برجام واکنش معامله‌گران به این اتفاق زودگذر و کوتاه‌مدت خواهد بود.

علیرضا آریا به تسنیم گفت: یکی از دلایل افت معاملات بازار سرمایه از ابتدای سال و همچین تردید ورود نقدینگی به بازار سهام موضوع ادامه اجرا یا توقف برجام است که در 22اردیبهشت‌ماه جاری تکلیف آن مشخص می‌شود.این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس اگر فرضیه خروج آمریکا از برجام اتفاق بیفتد به‌نظر می‌رسد واکنش معامله‌گران به این اتفاق زودگذر و کوتاه‌مدت باشد، چرا که بازار سرمایه قبلا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است.

وی اضافه کرد:از سوی دیگر اقتصاد و بازار سرمایه و در پی آن صنایع و شرکت‌های بورس تأثیر خاصی از اجرای برجام در‌ماه‌های گذشته نپذیرفته‌اند که حالا با لغو آن نگران از دست رفتن این تأثیرات باشند.این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در مجموع بازار سهام بازار پرریسک و نوسانی است و ریسک‌های سیاسی نیز یکی از این موارد است که با تعیین استراتژی و به‌دور از هیجان زدگی، سهامداران می‌توانند از آن گذر کنند. وی گفت: علاوه بر این به‌طور قطع دولت نیز در قبال خروج آمریکا از برجام راهکارهایی را مدنظر خواهد داشت تا بتوانیم از این موضوع گذر کنیم.این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اظهارنظر و موضع‌گیری اروپایی‌ها در قبال برجام، احتمال خارج نشدن آمریکا از برجام دور از ذهن نیست و باید منتظر ماند.



   بازار تحت‌تأثیر برجام است

رضا علایی یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیل اثر خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: ریسکی که این روزها باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده، ریسک سیستماتیک ناشی از موقعیت سیاسی و تصمیمات ترامپ و ریسک‌های منطقه است.او افزود:در چنین شرایطی، خبری‌هایی مانند انعقاد قرارداد‌های تجاری در شرکت‌ها برای سهامداران جذاب نیست چون بروز تنش‌های سیاسی می‌تواند سهام شرکت‌ها و صنایع را با تهدید مواجه کند.او ادامه داد:در شرایط کنونی، بازار سرمایه و خرید سهام فقط برای افراد ریسک پذیر مطلوبیت دارد.او افزود:ریسک فعلی، شامل کلیت بازار شده و نمی‌توان گفت درصورت بروز مشکل، صنعت خاصی از مخاطرات در امان خواهد بود اما شرکت‌ها و صنایعی که هم برای تأمین مواداولیه و هم فروش محصولات، به بازار داخل وابسته‌اند، با ریسک کمتری مواجه خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید