• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 25 آذر 1400
کد مطلب : 148309
+
-

اومیکرون؛ مقاومت در مقابل واکسن با میزان بستری کمتر

محققان با تجزیه و تحلیل داده‌های مبتلایان به کووید-19 به این نتیجه رسیده‌اند که این گونه باوجود مقاومت در برابر ایمنی واکسن‌ها، همچنان کمتر از گونه دلتا باعث بستری می‌شود

اومیکرون؛ مقاومت در مقابل واکسن با میزان بستری کمتر

زهرا خلجی- خبر‌نگار

اولین مطالعه بزرگ با داده‌های دنیای واقعی از گونه اومیکرون کووید-19، می‌گوید این گونه جدید کمتر باعث ابتلا به نوع وخیم بیماری در آفریقای جنوبی - جایی که نخستین بار این واریانت جدید از آنجا نشأت گرفته - شده است اما 2 دوز واکسن فایزر در برابر ابتلا به آن اثربخشی کمی از خود نشان داده است.
به‌گزارش سی‌ان‌بی‌سی‌نیوز، تجزیه و تحلیل‌های انجام شده از سوی مدیر بزرگ‌ترین نهاد مراقبت‌های بهداشتی آفریقای جنوبی نشان داد که این گونه در مقایسه با نوع دلتا، 29درصد کمتر منجر به بستری در بیمارستان شده است. اما بنا بر نتایج همین مطالعه، 2 دوز واکسن فایزر 70درصد در برابر بستری محافظت ایجاد می‌کند که این درصد نیز در مقایسه با 90درصد اثربخشی در برابر موج دلتا، کاهش واضحی داشته است.
البته متخصصان می‌گویند هنوز خیلی زود است که بگوییم یافته‌های آفریقای جنوبی برای سایر نقاط دنیا، خبر خوب به‌حساب می‌آید یا بد. چراکه سطح بستری پایین در آفریقای جنوبی ممکن است به این دلیل باشد که اومیکرون خفیف‌تر است یا شاید حاصل فاکتورهای دیگر مانند جمعیت جوان این کشور باشد که بسیاری از آنها قبلا هم به این بیماری مبتلا شده‌اند و به همین دلیل مقداری ایمنی طبیعی دارند.
رایان ناخ، مدیرعامل Discovery Health در این‌باره گفت: اینها می‌تواند یک عامل مخدوش‌کننده برای شاخص‌های پذیرش در بیمارستان و شدت بیماری در طول موج اومیکرون باشد. با این حال به‌نظر می‌رسد که همه یافته‌ها داده‌های سازندگان واکسن در کاهش اثربخشی با 2 دوز را حمایت می‌کند و همچنین به‌نظر می‌رسد که حامی این ادعای اولیه است که اومیکرون از واریانت‌های قبلی راحت‌تر و سریع‌تر منتقل می‌شود.
اومیکرون ممکن است منجر به بیماری خفیف شود اما باز هم این نگرانی را در میان مقامات و متخصصان به‌وجود آورده که افزایش تعداد مبتلایان ممکن است خطر اشباع شدن سیستم درمانی را درپی داشته باشد.
بیشتر مطالعات اخیر روی گونه اومیکرون حاکی از قدرت بالاتر آن به نسبت گونه‌های قبلی در سرایت‌پذیری راحت و فرار از ایمنی واکسن‌هاست که این نیز به لطف داشتن جهش‌های متعدد در پروتئین سنبله ویروس، جایی که از آن برای ورود و عفونی کردن سلول‌های بدن انسان از آن استفاده می‌کند، است.
طبق مطالعاتی که از سوی آژانس سلامت بریتانیا و سایر نهادهای بهداشتی انجام شده است دوزهای تقویت‌کننده واکسن ممکن است محافظت‌های بیشتری در برابر اومیکرون ایجاد کنند. درحالی‌که ثابت شده است اثربخشی واکسن‌ها در جلوگیری از ابتلا به این گونه پربحث، کاهش چشمگیری دارند اما آژانس سلامت بریتانیا مدعی است که دوز تقویت‌کننده واکسن فایزر - بیو ان‌تک اثربخشی را تا 70 الی 75درصد بالا می‌برد.

   هشدار سازمان بهداشت جهانی
پیشرفت در گسترش گونه اومیکرون کووید-19 در نقاط مختلف جهان، سازمان بهداشت جهانی را نگران کرده است. تاکنون موارد ابتلا به این گونه در 77کشور جهان تأیید شده است. اما تدروس قبریسوس، رئیس سازمان جهانی در یک کنفرانس مطبوعاتی، هشدار داد که احتمالا این گونه در بسیاری دیگر از کشورها هم منتشر شده و هنوز تشخیص داده نشده باشد.
او از اینکه هنوز برای جلوگیری از گسترش این گونه اقدامات مهم و لازم انجام نشده است ابراز نگرانی کرد: حتی اگر اومیکرون علائم خفیفی داشته باشد، تعداد بالای مبتلایان می‌تواند یک‌بار دیگر سیستم درمانی ناآماده را درگیر یک بحران کند.
او همچنین درباره ناعادلانه بودن توزیع واکسن‌های کووید-19 و عجله برخی کشورها برای تزریق دوز تقویت‌کننده گفت: تقویت کنند‌ها می‌توانند نقش مهمی در مهار کردن انتشار کووید-19 ایفا کنند اما مسئله این است که تزریق دوز تقویت‌کننده به گروه‌های سنی کم خطر در برابر بیماری شدید یا مرگ به راحتی روی توزیع واکسن کووید برای گروه‌های پرخطر در سایر کشورهایی که همچنان منتظر دوزهای اولیه واکسن هستند، اثر سو می‌گذارد.
اخیرا منابع برنامه اشتراک جهانی واکسن به‌نام کوواکس افزایش یافته است. با این حال، ‌مقامات بهداشت جهانی از کم شدن ده‌ها میلیون دوز واکس مانند آنچه در اواسط امسال با بحران کووید-19 در هند رخ داد و باعث تعلیق صادرات واکسن از سوی این کشور شد، ابراز نگرانی کرده‌اند. در کشورهای فقیر برخی افراد واجد شرایط دریافت واکسن، حتی یک دوز هم نزده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید