• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 25 آذر 1400
کد مطلب : 148299
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wp3N8
+
-

بازی خودت را بساز

از همان دوران کودکی، بسیاری از ما علاقه داشته‌ایم خودمان بازی‌های من‌درآوردی بسازیم و با قوانینی که خودمان می‌ساختیم، همبازی‌های‌مان را به یک بازی تازه دعوت کنیم. طراحی و ساخت بازی یکی از هیجان‌انگیزترین کارهاست که حالا به یک شغل تخصصی و حرفه جذاب تبدیل شده است و کمپانی‌های بزرگ با گروه‌های حرفه‌ای با تحقیق و برنامه‌ریزی آن را انجام می‌دهند. برای اینکه علاقه‌مندان به این حرفه، در طراحی و ساخت انواع بازی به موفقیت برسند، توصیه‌ها و فرمان‌های اساسی‌ای وجود دارد که کارشناسان و پیشکسوتان این حوزه بر آن تأکید دارند؛ فرمان‌هایی که آنها را اینجا مرور می‌کنیم.

1 . با داستان بازی بسازید
داشتن داستان و خط مشخص داستانی، می‌تواند تفاوت یک بازی موفق با بازی معمولی باشد. یکی از دلایلی که باعث می‌شود کاربران به بازی شما علاقه‌مند شوند، داشتن هدف در بازی است، شاید اگر یک هدف و داستان جذاب برای بازی خود درنظر گرفته باشید، بتوانید افراد وفادار بیشتری را به بازی خود جذب کنید. بنابراین انتخاب یک داستان مناسب می‌تواند به موفقیت بازی شما کمک کند.

2 . مخاطب را انتخاب کنید
سعی کنید، بازار هدف خود را بسنجید، قصد دارید بازی خود را برای چه مخاطبانی و برای چه پلتفرمی بسازید؟ به این نکته توجه داشته باشید که معمولاً طراحی بازی برای همه پلتفرم‌ها کاری وقت‌گیر و هزینه‌بر است، شما برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین بررسی بازخوردهای کاربران می‌توانید در مرحله اول تنها یکی از پلتفرم‌هارا هدف بگیرید.

3 . با علاقه و جدی کار کنید
با این تفکر که چون بازی کردن را دوست دارم پس می‌توانم وارد حرفه بازی‌سازی شوم، وارد این کار نشوید، چرا که به سرعت خسته شده و دست از تلاش می‌کشید. به‌عنوان مثال برنامه‌نویسی یکی از فرایندهایی‌است که برای ساخت یک بازی حرفه‌ای با آن درگیر خواهید شد. صرف داشتن علاقه نمی‌تواند شما را در این زمینه به موفقیت برساند و برای اینکه بتوانید یک بازی خوب بسازید، لازم است حسابی در کارتان جدی باشید.

4 . تیم داشته باشید
به تنهایی از پس ایجاد و طراحی تمامی بخش‌های بازی برنمی‌آیید، پس سعی کنید تیم بسازید. کسی که ذوق و سلیقه ‌هنری داشته و بتواند المان‌های گرافیکی بازی را به خوبی طراحی کند، شخص دیگری داستان و سناریوی بازی را تهیه کند، دیگری برنامه‌نویسی‌ها را انجام دهد، به این ترتیب شما می‌توانید یک بازی باکیفیت و پرطرفدار ارائه کنید. اکثر بازی‌های محبوب نتیجه‌ تلاش یک تیم بازی‌ساز هستند.

5 . ضعف و قوت را بشناسید
چه به‌صورت انفرادی در حال ساخت بازی مستقل خود هستید و چه با همراهی تیمی کوچک، باید بدانید که توانایی‌های شما و افراد تیم محدود است. ممکن است منابع انسانی بسیار توانا در برنامه‌نویسی یا گرافیک داشته باشید اما نمی‌توانید در تک‌تک مراحل بازی‌سازی بی‌نقص باشید. باید حوزه‌های توانایی خود را شناسایی کرده و روی آنها تمرکز کنید. سپس برای نقاط ضعف خود چاره‌ای بیندیشید.

6 . مهارت کسب کنید
همانطور که بدون یادگیری نت‌ها و زبان موسیقی نمی‌توانید آهنگساز شوید، بدون یاد گرفتن برنامه‌نویسی نیز نمی‌توانید بازی بسازید. حتی اگر تیمی کوچک از برنامه‌نویسان داشته باشید برای منتقل کردن ایده‌ها و افکار خود به آنها باید دانش اولیه‌ای از کدنویسی داشته باشید. اصول اولیه بازی‌سازی را یاد بگیرید. نگران نباشید، تسلیم نشوید و به یاد داشته باشید تمام متخصصان در ابتدا مبتدی و تازه‌کار بوده‌اند.

7 . خودتان بازی کنید
در فرایند بازی‌سازی، باید از مصرف‌کنندگان و بازیکنان حرفه‌ای بازی‌ها باشید. موقع بازی کردن باید بیشتر از زمانی که صرفاً برای سرگرمی بازی می‌کنید، به نقاط قوت و ضعف بازی توجه کنید. باید با عینک یک منتقد به بازی‌ها نگاه کنید. به طراحی‌ها، مراحل، داستان، گرافیک، موسیقی و تمام جزئیات بازی‌ها توجه و نکته‌برداری کنید. به مرور یاد می‌گیرید چه ویژگی‌هایی به بازی خود اضافه و چه قسمت‌هایی را حذف کنید.

8 . از شکست نترسید
از شکست نترسید و از آن استقبال کنید. بازی خود را بارها تست کنید و آن را در اختیار بازیکنان و کاربران اولیه قرار دهید. از آنها بازخورد دریافت کنید و با توجه به آنها بازی خود را بهبود ببخشید. عوامل شکست خود را شناسایی و تحلیل کنید. ببینید کجای راه اشتباه رفته‌اید و راه جایگزین آن چیست. سپس با به روزرسانی‌ها و ویرایش‌های متعدد بازی خود را بهینه کنید.

9 . مهارت‌های نرم 
طراح بازی در حقیقت مدیر محصول تیم به‌حساب می‌آید. تمام اتفاقاتی که در بازی رخ می‌دهد توسط طراح بازی انتخاب می‌شوند، این فرد باید بتواند به‌خوبی با تمام اعضای تیم ارتباط برقرار کرده و نیازهای خود را به آنها منتقل کند. اگر دوست دارید به‌عنوان یک طراح بازی فعالیت کنید، لازم است به‌خوبی روی ارتباطات و شبکه‌سازی خود کار کنید؛ یعنی لازم است که روی مهارت‌های نرم کار کنید.

10 . بازاریابی کنید
تنها ساخت و انتشار یک بازی باکیفیت و هیجان‌انگیز کافی نیست. شما باید این بازی را در معرض توجه مخاطب هدف قرار دهید. این کار تنها با بازیابی مناسب انجام می‌شود. به‌خصوص در دنیای مدرن که صدها بازی و برنامه متعلق به استودیوهای بزرگ بازی‌سازی به‌صورت روزانه عرضه می‌شوند، داشتن استراتژی مناسب و هوشمند برای بازاریابی بازی خود و کسب آگاهی توسط مخاطب هدف بسیار مهم است.













 

این خبر را به اشتراک بگذارید