• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 20 شهریور 1403
کد مطلب : 234597
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r0w9w
+
-

خاطره بساز!

در مورد مهدی طارمی که با وجود توانايی‌های بالای فنی‌اش هنوز گل حماسی و سرنوشت‌ساز برای تيم ملی نزده است

خاطره بساز!

 بهروز رسایلی

بدون تردید مهدی طارمی یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین ستاره‌های سالیان اخیر فوتبال ایران بوده است. هر مشکلی که با برخی رفتارهای او داشته باشید، این مسئله قابل چشم‌پوشی نیست که طارمی توانایی‌های فنی بسیار بالایی دارد. او بعد از یک دوره 4ساله درخشان در پورتو، به اینترمیلان پیوسته که این یکی از بزرگ‌ترین انتقال‌های تاریخ فوتبال کشور به شمار می‌آید. در پیراهن ملی هم طارمی با به ثمر رساندن 51گل، سومین گلزن برتر تاریخ این تیم است. او این تعداد گل را در 86بازی به ثمر رسانده و مقابل قرقیزستان نیز مسابقه را با بازوبند کاپیتانی شروع کرد. با وجود تمام اینها، یک کاستی در کارنامه مهاجم بوشهری جلب توجه می‌کند؛ اینکه او هنوز موفق به خلق هیچ قاب حماسی و خاطره‌سازی در تیم ملی نشده؛ یعنی شما با شنیدن اسم طارمی نمی‌توانی در کسری از ثانیه یک خاطره مهم و فراموش‌نشدنی را به یاد بیاوری. این اتفاق مثلا در مورد حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا با گل‌های‌شان به آمریکا، در مورد خداداد با گلش به استرالیا و در مورد علی دایی با ده‌ها مصداق، ازجمله پوکر تاریخی‌اش در بازی با کره‌جنوبی رخ می‌دهد اما برای طارمی مابازای آنچنانی ندارد.

   مهم بله، به‌یادماندنی نه
گل‌های طارمی در تیم ملی با گشودن دروازه رقبا در مسابقات کمتر مهم و در خلال پیروزی‌های پرگل تیم ملی شروع شد؛ ازجمله در بازی با تیم‌هایی مثل هند، قرقیزستان و پابوآ گینه نو. شاید جالب باشد بدانید 5گل ملی اول طارمی در 5بازی با گوام و هند به ثمر رسیده؛ 4 تا به اولی و یکی به دومی. او البته گل‌های مهمی هم داشته، ازجمله تنها گل بازی با قطر و چین در انتخابی جام‌جهانی2018 که توسط این بازیکن به ثمر رسید. بعدها او در جریان برتری 2 بر صفر منجر به صعود مقابل ازبکستان هم گل زد، اما آن صعود آنقدر آسان اتفاق افتاد که گل‌های طارمی هم تاریخی نشدند و بعید است خیلی‌ها اصلا کیفیت به ثمر رسیدن آنها را به یاد بیاورند. شاید عجیب باشد اما سرنوشت‌سازترین گل‌های طارمی برای تیم ملی در مرحله «پیش‌مقدماتی» جام‌جهانی‌2022 به ثمر رسید؛ همان زمانی که تیم بعد از شکست مقابل بحرین و عراق بدجوری گرفتار شده بود و در آستانه حذف قرار داشت. طارمی در دور برگشت، هم به بحرین گل زد و هم به عراق. ایران بحرین را 3بر صفر برد اما گل طارمی به عراق تنها گل مسابقه بود و اهمیت حیاتی داشت.

   کمی هم بدشانس است
طارمی البته در مسیر به جا گذاشتن یک قاب ماندگار، کمی هم بدشانس بوده است. در جام‌جهانی 2018 در بازی با مراکش، مدافع حریف پیش از او دروازه خودشان را باز کرد و اجازه نداد طارمی گل بزند. در آخرین لحظات دیدار با پرتغال هم شوت طارمی با فاصله کمی بیرون رفت و «گل صعود» لقب نگرفت. 4سال بعد، این بازیکن به تنها فوتبالیست تاریخ ایران تبدیل شد که در جام‌جهانی دبل کرده اما 2گلش مقابل انگلستان هم خیلی به چشم نیامد، چون تیم ملی آن روز 6گل خورده بود! همه اینها یعنی طارمی هنوز خلق یک خاطره بزرگ در تیم ملی را به فوتبال ایران بدهکار است؛ بازیکنی که با وجود 2دوره حضور در جام‌ملت‌های آسیا هم موفق به گشودن دروازه رقبا در مسابقات حذفی مهم نشده است. چنین اتفاقی، بالاخره کی برای فوتبال ایران رخ خواهد داد؟

   رقیب محبوب
تیم ملی در حالی امشب در دومین بازی مرحله انتخابی جام‌جهانی2026 به مصاف امارات خواهد رفت که این تیم، رقیب محبوب مهدی طارمی به شمار می‌رود. مهدی با 4گل، برترین گلزن تاریخ تقابل‌های 2تیم است. از سال1400 به بعد ایران در 3مسابقه 4گل به امارات زده که هر 4گل را طارمی به ثمر رسانده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید