• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 25 آذر 1400
کد مطلب : 148295
+
-

بسته پیشنهادی اقتصادی برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند

بخریم یا نخریم؟ مسئله این است

بخریم یا نخریم؟ مسئله این است

مهرداد رسولی

حال اقتصاد کشور خوب نیست و بدون تعارف روی معیشت مردم اثر خودش را گذاشته است. در چنین شرایط بغرنجی چه باید کرد تا چرخش چرخ‌های اقتصاد خانواده متوقف نشود؟ این پرسشی است که این روزها بیش از هر زمان دیگری مطرح می‌شود و کارشناسان اقتصادی به فراخور اوضاع و احوال اقتصادی کشور راهکارهای مختلفی را پیش روی مردم قرار می‌دهند. قریب به اتفاق آنها بر این باورند که در چنین شرایطی با کمی تلاش و برنامه‌ریزی می‌توان با یک سرمایه خرد به درآمد پایدار رسید و کمی اوضاع را تلطیف کرد. ما هم تلاش کرده‌ایم تا همه پیشنهادهای ریز و درشت را در قالب یک بسته پیشنهادی پیش روی شما قرار بدهیم و بدیهی است که رعایت و انتخاب این راهکارها با شماست. توصیه ما این است که این راهکارها را بخوانید و آنها را بررسی کنید چرا که برخی از آنها اساساً به سرمایه زیادی هم نیاز دارند و کافی است یکسری قواعد اقتصادی و بعضاً حقوقی را مورد توجه قرار بدهید.

ریسک خرید طلای دست دوم

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر
خرید طلا و زیورآلات از سال‌های دور یکی از سنت‌های ایرانیان بوده اما با گذشت زمان و صد چندان شدن ارزش طلا، این فلز گرانبها به پشتوانه‌ای قابل اعتنا برای خانوارها بدل شده است. حالا دیگر طلا صرفاً یک پس‌انداز تلقی نمی‌شود و خیلی از افراد عادی برای کسب درآمد به جنبه سوداگرانه آن فکر می‌کنند؛ یعنی خرید طلا به قصد سرمایه‌گذاری و برداشت سود در آینده نه چندان طولانی. محمد کشتی آرای، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر، برای این افرد یک پیشنهاد دارد: «به مردم توصیه می‌کنم در درجه اول دنبال خرید طلا و جواهر در فضای مجازی نباشند چرا که درصد قابل‌توجهی از طلاهایی که در فضای مجازی خرید و فروش می‌شود قلابی است. طبق آخرین آمار و ارقام، بالغ بر 3هزار صفحه و کانال در زمینه خرید و فروش طلا فعالیت می‌کنند و کمتر از 10درصد آنها از طرف اتحادیه مجوز دارند.» کشتی‌آرای، خرید طلای دست دوم را هم ریسک خطرناکی برای خانواده‌ها می‌داند؛«مردم از طلافروشی‌هایی که از اتحادیه طلا و جواهر مجوز رسمی دارند خرید کنند چرا که به‌تازگی انواع طلا با نظارت کامل اتحادیه و با عیار استاندارد تولید می‌شود تا هیچ‌گونه خطری سرمایه مردم را تهدید نکند. خرید طلا با رعایت این قواعد یک سرمایه‌گذاری امن است.»

مشاور حقوقی داشته باشید

فرهاد نوکام، رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه املاک
بازار مسکن از قدیم الایام سود خوبی نصیب سرمایه‌گذارها کرده و خیلی‌ها معتقدند خرید زمین و مستغلات، امن‌ترین سرمایه‌گذاری است. شاید به همین دلیل قشر متوسط و متوسط رو به بالا مثل سال‌های دور صرفاً به خرید یک سرپناه کفایت نمی‌کنند و سودای سرمایه‌گذاری کلان در بازار مسکن را دارند. در این میان عده‌ای با آگاهی کامل از قواعد و قوانین حاکم بر بازار مسکن وارد این کارزار می‌شوند اما تعداد افرادی هم که تسلط چندانی بر قراردادهای فی‌مابین در بازار مسکن ندارند کم نیست. فرهاد نوکام، رئیس کمیسیون شکایت اتحادیه املاک می‌گوید:«بازار مسکن همیشه برای افرادی که سرمایه نسبتاً خوبی دارند وسوسه‌کننده بوده و سوددهی بدی نداشته است اما خرید و فروش زمین و مستغلات پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. مثلاً کمتر کسی می‌داند که هنگام خرید خانه یا زمین باید از پرداخت بیعانه به املاک خودداری کند. این کار باعث می‌شود املاک خودش را در قطعیت آن معامله محق بداند و از طرفی ممکن است پروسه تحویل واحد مسکونی یا زمین به مشتری به تعویق بیفتد.» نوکام برداشت سود در بازار مسکن را مشروط می‌داند؛«توصیه ما به مردم این است که قبل از امضای قرارداد حتی‌المقدور یک فرد مسلط بر امور حقوقی را با خودشان همراه کنند چرا که جابه‌جا شدن یک جمله و حتی یک کلمه سرنوشت معامله را تعیین می‌کند.»

سواد مالی یاد بگیریم

رضا یادگاری، کارآفرین
خیلی از خانواده‌ها در کنار درآمد ماهانه به سرمایه‌گذاری و برداشت سود در درازمدت هم فکر می‌کنند. بنابراین باید حساب این افراد را از هم جدا کرد چرا که ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری اساساً دو مقوله کاملاً جدا به‌شمار می‌روند. رضا یادگاری، کارآفرین و فعال اقتصادی برای افزایش درآمد خانواده‌هایی که به قشر متوسط جامعه تعلق دارند یک پیشنهاد کاملاً منحصربه‌فرد دارد؛ «برای افرادی که می‌خواهند با ایجاد شغل به درآمد پایدار برسند و به اقتصاد خانواده کمک کنند توصیه می‌کنم قبل از انتخاب هر شغلی آموزش ببینند. مثلاً کسی که می‌خواهد یک کارگاه خیاطی خانگی دایر کند یا شغل پخش غذای خانگی را در پیش بگیرد، قبل از شروع کار باید آموزش ببیند و تخصص پیدا کند. این منطقی‌ترین راه برای ایجاد شغل و کسب درآمد پایدار با یک سرمایه خرد است. حساب عده‌ای که دنبال سرمایه‌گذاری هستند از این افراد جداست. آنها می‌توانند با خرید زمین یا واحد مسکونی در گوشه و کنار تهران در دراز مدت به سود برسند.»

از شکست نترسید

علیرضا شیری، مشاور کسب و کار
واقعیت این است که با وجود همه راهکارها، باز هم احتمال شکست مالی مخصوصاً در شرایط اقتصادی بی‌ثبات وجود دارد. حتماً برایتان سؤال است که در بحران‌های اقتصادی، با ترس‌ها و نگرانی‌های‌مان برای آینده چه کنیم؟ علیرضا شیری که سال‌هاست به‌عنوان مشاور اقتصادی با شرکت‌های داخلی همکاری می‌کند به این پرسش جواب می‌دهد؛«راه‌حل این است که برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت را شروع کنیم. باید بپذیریم که ما در شرایط آرزوهای بلند زندگی نمی‌کنیم اما به آن معنا نیست که لذت رسیدن به خواسته‌های کوتاه‌مدت را هم نداریم. شاید ناچار باشیم قید رؤیاهای دور و دراز را بزنیم اما قرار نیست در اندوه و ناامیدی حبس شویم. اگر شکست خورده‌ایم، باید بدانیم گاهی با پذیرش یک شکست می‌توانیم جلوی هدررفتن 10پیروزی را بگیریم. جمله معروفی هست که می‌گوید میلیاردرهای دنیا به‌طور متوسط 17بار تا رسیدن به صفر شکست خورده‌اند.»

برای سرمایه‌گذاری صبر کنید


امیرحسن کاکایی ،کارشناس صنعت خودرو
اقتصاد ایران آبستن اتفاقات بسیاری است و به همین دلیل نمی‌توان برای استفاده از سرمایه‌های خرد و بهبود اقتصاد خانوار نسخه واحدی پیچید. امیرحسین کاکایی خرید و فروش خودرو در چنین شرایطی را یک ریسک اقتصادی می‌داند؛«اوضاع به‌گونه‌ای است که اگر برجام احیا شود احتمال سقوط قیمت دلار وجود دارد و اگر بنا به هر دلیلی توافق حاصل نشود قیمت دلار افزایش می‌یابد. با این تحلیل احتمال می‌رود که قیمت خودرو در آینده‌ای نزدیک بالا برود اما این احتمال هم وجود دارد که قیمت‌ها در بازار خودرو فرو بریزد؛ به‌خصوص در مورد خودروهایی که بین 700میلیون تا یک میلیارد قیمت دارند. بنابراین توصیه ما به افرادی که قصد خرید و استفاده از خودرو را دارند این است که خریدشان را انجام بدهند اما اگر نیت‌شان سرمایه‌گذاری است دست نگه‌دارند.»

درآمد ثابت  در کنار سرمایه‌گذاری

حجت‌الله فرزانی، کارشناس امور بانکی
خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بخشی از پس‌اندازشان را در بازارهایی که انتظار رشد دارد سرمایه‌گذاری کنند. این توصیه دکتر حجت‌الله فرزانی است به همه کسانی که با سرمایه‌ای هر چند اندک به سوددهی در درازمدت فکر می‌کنند؛«قبل از هر اقدامی مردم عادی باید با مطالعه، سواد اقتصادی‌شان را بالا ببرند. وقتی سواد اقتصادی داشته باشید ابتدا هدف‌های اقتصادی را تعیین می‌کنید و در مسیر رسیدن به این اهداف حرکت خواهید کرد. در قدم دوم باید در کنار سرمایه‌گذاری‌های کوتاه یا بلندمدت، درآمد مشخصی داشته باشید تا امور زندگی بچرخد. سرمایه‌گذاری هم به دو بخش کوتاه و بلندمدت تقسیم می‌شود؛ در کوتاه‌مدت نیازهای فعلی شما را دربرمی گیرد اما در بلندمدت می‌توانید به خرید خانه و خودرو فکر کنید. در این اوضاع و احوال اقتصادی شاید خرید ارزهای خارجی و طلا ریسک باشد اما فراموش نکنیم که متأسفانه پول ملی در درازمدت تضعیف می‌شود و در این بازارها هم می‌توان سرمایه‌گذاری کرد.»

به بچه‌ها آموزش بدهیم

دکتر فرشاد پرویزیان، نایب‌رئیس انجمن اقتصاددانان ایران
مهم‌ترین سؤالی که مردم عادی از اهالی اقتصاد می‌پرسند این است که چه می‌شود یا چه بخریم؟ این سؤال نشان‌دهنده این است که مردم عادی از تضعیف پول ملی آگاهی دارند و می‌خواهند ارزش سرمایه هر چند اندکشان را حفظ کنند. دکتر پرویزیان چاره کار را در آموزش کودکان می‌داند و می‌گوید: «من برای همه سؤال‌هایی که این روزها مردم از اقتصاددان‌ها می‌پرسند یک جواب دارم و آن هم این است که سواد مالی پیدا کنند. ما باید بچه‌ها را از کودکی با مفاهیمی مثل سود، پس‌انداز، خرید، فروش، سرمایه‌گذاری و... آشنا کنیم. باید به آنها یاد بدهیم که چگونه از لذت‌های مقطعی برای سرمایه‌گذاری و داشتن زندگی مطلوب در درازمدت صرف‌نظر کنند. یک موقعی بچه‌ها در فصل تابستان بامیه و فرفره و بستنی می‌فروختند که تمرین بیزینس بود یا در یک کارگاه محلی کار می‌کردند که تمرین مهارت‌آموزی بود و امروزه در فقدان این سبک زندگی باید آموزش به بچه‌ها را سرلوحه قرار بدهیم.»










 

این خبر را به اشتراک بگذارید