• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 25 آذر 1400
کد مطلب : 148294
+
-

سمفونی نهم بتهوون برای صلح و دوستی

سمفونی نهم بتهوون برای صلح و دوستی

لوریس چکناواریان، آهنگساز| «لوریس چکناواریان»، آهنگساز و رهبر شناخته‌شده ارکستر را با نغمه‌های امیدبخش خود می‌شناسیم؛ کسی که جایزه ویژه کمیسیون «کتاب‌ها برای صلح سال ۲۰۲۰» را دریافت کرده و به‌عنوان سفیر صلح و دوستی در ایران به سازمان ملل متحد معرفی شده است. او که از هموطنان مسیحی است ضمن تبریک پیشاپیش سال نو میلادی می‌گوید: «موسیقی خوب، بسیار است اما وقتی تعداد پیشنهادها زیاد شود ممکن است دسترسی به آنها سخت شده و سراغ آنها نروند. ترجیح می‌دهم از بین صدها پیشنهاد خوب روی یک پیشنهاد تمرکز کنم و آن «سمفونی نهم بتهوون» است که بی‌شک یکی از عظیم‌ترین و بهترین قطعه موسیقی در دنیا و اثر «لودویگ فان بتهوون» آهنگساز آلمانی- اتریشی است. بخش‌های آخر این موسیقی راجع به صلح، آرامش و دوستی است؛ چیزی که ما در جهان امروز به آن نیاز داریم. اشعار این سمفونی متعلق به «فریدریش شیلر» شاعر، نمایشنامه‌نویس و فیلسوف بزرگ آلمانی است که شعر سرود شادی (چکامه شادی) از اشعار او اقتباس شده است».

به جای مقدمه
دیروز، بیست‌و‌نهمین سالروز تولد همشهری بود؛ بزرگ‌ترین روزنامه کشور و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های رسانه‌ای ایران؛ یعنی امروز که دارید این متن را مطالعه می‌کنید، آغاز سی‌امین سال فعالیت این مجموعه بزرگ است. 3دهه ماندگاری در تاریخ مطبوعات ایران که به جوانمرگی شهره است، یک اتفاق مهم و بزرگ محسوب می‌شود. عرف و رسم و رویه بر این امر استوار است که در چنین مناسبت‌هایی، معمولاً رسانه‌ها از خودشان بنویسند و از خودشان بگویند و کمی هم از خودشان تعریف کنند و به قول معروف برای خودشان نوشابه باز کنند اما برخلاف رویه همیشگی، تحریریه همشهری تصمیم گرفت که به بهانه سالروز شکل‌گیری‌اش، به جای گفتن از خودش، برای مردم بگوید؛ برای شهروندانی که مخاطبان همیشگی ما بوده‌اند. در شماره ویژه‌نامه سالروز شکل‌گیری همشهری، ده‌ها چهره فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی، اقتصادی و... پیشنهادهای مختلفی در حوزه‌های گوناگون با خوانندگان همشهری مطرح کرده‌اند. این هم، چشم‌روشنی همشهری باشد برای شما خوانندگان عزیز و البته در سالروز تولید این روزنامه؛ روزنامه‌ای که «همشهری» شما بود و «همشهری» شما خواهد ماند.

آلبوم نوا به یاد بزرگان
سید حسام‌الدین سراج، خواننده| در موسیقی سنتی ایران چند نام همیشه درخشان و ماندگار مانده‌اند؛ یکی از آنها نام «سید حسام‌الدین سراج» است. خواننده برجسته موسیقی سنتی که بی‌شک طنین ‌ساز و آهنگ‌هایی که ساخته و هر آنچه خوانده است را در خاطر داریم. پیشنهاد این خواننده برای شنیدن یک موسیقی خوب، ما را به یاد اسطوره آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان می‌اندازد. سراج پیشنهاد شنیدن آلبوم «نوا» یا «مرکب خوانی» با آهنگسازی پرویز مشکاتیان، صدای استاد شجریان و اجرای گروه عارف است که در سال ۱۳۶۵ منتشر شد. این آلبوم در دستگاه نوا آغاز شده و سپس در گوشه‌هایی از شور، بیات ترک و سه‌گاه ادامه می‌یابد و به این دلیل، مرکب‌خوانی نامیده شده است. اشعار این آلبوم از سروده‌های سعدی، مولانا و بابا‌طاهر است. پیشنهاد بعدی این خواننده مطرح کشورمان آلبوم موسیقی «شهرآشنایی» اثری از خود این هنرمند ایرانی است که در سبک سنتی تهیه شده و دارای ۹ آهنگ است. آهنگسازی این اثر را مجید درخشانی به‌عهده داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید