• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 25 آذر 1400
کد مطلب : 148297
+
-

۸ هنرمند و منتقد کشورمان پیشنهادهایی در حوزه‌های موسیقی و تجسمی برای شما دارند‌

دعوت به یک فنجان زیبایی

دعوت به یک فنجان زیبایی

الناز عباسیان

بر کسی پوشیده نیست که انجام فعالیت‌های هنری تا چه میزان می‌تواند به طرز معجزه‌آسایی، از استرس افراد کاسته و آرامش را به دل‌ها هدیه کند. فرقی هم نمی‌کند این هنر از چه جنس و رشته‌ای باشد. همین که ذوق هنری داشته باشی و دست به‌کار شوی، این حس خوشایند با تو همراه می‌شود. امروز قرار است برای آنهایی که علاقه به هنر موسیقی و همچنین هنرهای تجسمی دارند، چند پیشنهاد جالب ارائه کنیم. البته این پیشنهادها را بزرگان این رشته‌های هنری که عمر و جوانی‌شان را در این زمینه صرف کرده‌اند، با افتخار تقدیم خوانندگان همشهری می‌کنند.

موسیقی متن سریال «بوعلی سینا»
امیرحسین مدرس، بازیگر


همان اندازه که امیرحسین مدرس را یک بازیگر توانمند در حوزه هنرهای نمایشی می‌شناسیم، در حوزه موسیقی هم سرآمد است. واقعیت این است که این مجری، بازیگر، نویسنده، شاعر، خواننده و خطاط به‌قدری در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری خوش درخشیده که امروز کمتر کسی پیدا می‌شود که نامش را نشنیده باشد یا چهره‌اش را نشناسد. مدرس دارای ۳ آلبوم موسیقی مستقل به‌نام‌های «ماه نی»، «خورشید» و «روز رستاخیز» است و تیتراژ سریال‌های «متهم گریخت»، «ترانه مادری»، «خوش‌نشین‌ها» و… را خوانده است. او پیشنهاد موسیقایی‌اش را اینگونه مطرح می‌کند؛«اساساً تا می‌توانید و تا جان در بدن و خون در رگ دارید، موسیقی بشنوید! از نوع خوب و درست و حسابی و مانا و غیریک‌بار مصرف اگر باشد که چه بهتر. حال و هوای این روزهای من به‌گونه‌ای است که موسیقی متن سریال «بوعلی‌سینا» را می‌طلبم. یکی از آثار دلنشین و تأثیرگذار استاد فرهاد فخرالدینی. شما هم بشنوید، ضرر نمی‌کنید.»

موسیقی‌های حماسی
محمد گلریز، خواننده


نام محمد گلریز با سرودهای ماندگار و نوستالژیک انقلابی گره خورده است و با شنیدن صدای او خاطرات روزهای انقلاب و دفاع‌مقدس در ذهن‌ها تداعی می‌شود. جالب است بدانید صدای این خواننده موسیقی سنتی و پاپ ایرانی به‌عنوان میراث شفاهی ایران در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده‌ است. او برای خوانندگان همشهری در سالروز تأسیس پیشنهاد متفاوتی دارد؛ «پیشنهاد می‌کنم در رابطه با اتفاقات و حوادث فراوانی که در این ۴۲ سال در کشور ما افتاده و همچنین برای شخصیت‌های علمی مذهبی و ملی، موسیقی‌های ماندگار در قالب شعرهای فاخر توسط هنرمندان توانایی که داریم ساخته شود تا مردم ما به‌ویژه جوان‌های عزیزمان بیشتر به هویت علمی، اعتقادی و حماسی ایران آگاه‌تر شوند و این می‌تواند دستاورد بزرگی برای آینده‌سازان کشورمان باشد. در پایان سرود صبح پیروزی ۲ را که در رابطه پیروزی نیروهای مقاومت در برابر داعش ملعون به فرماندهی سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی انجام پذیرفت را پیشنهاد می‌کنم.»

آلبومی که با چشم‌های بسته باید شنید
بهمن بابازاده، منتقد موسیقی


بسیاری از افراد اخبار حوزه موسیقی را از خبرهای داغ بهمن بابازاده، خبرنگار و منتقد حوزه موسیقی دنبال می‌کنند. از این‌رو شنیدن پیشنهاد موسیقی خوب از زبان او خالی از لطف نیست؛«شما هم مثل اکثر مخاطبان موسیقی، از آلبوم‌ها و فضای تکراری پاپ خسته شده‌اید؟ فضای یکنواخت و موسیقی‌های عمدتاً تجاری که هر روز مشابه و معادل یکدیگر را کپی می‌کنند؟ پیشنهاد من به شما یک آلبوم عاشقانه و خوش انرژی در ژانر موسیقی تلفیقی است. این آلبوم را باید با چشم‌های بسته گوش کنید. آلبوم «پایکوب» با صدای کورش مهربان؛ آلبومی پر از بالا و پایین‌های عاشقانه که مؤلف و خواننده‌اش در توصیف این اثر در شناسنامه آلبوم اینگونه نوشته: در آلبوم پایکوب کوشیدیم که با پایه‌ای از موسیقی خودمان و مایه‌ای از موسیقی فرنگستان، از دود ناله‌های گسترده امروزی و زاری‌های ساختگی بپرهیزیم تا دمی از دریغی بکاهیم و آهی از سینه‌ای بزداییم تا شاید بتوانیم رخی از عشق بنماییم.»

آلبوم تلفیقی «بی‌دل» اثر گروه نواک
غلامرضا طریقی، شاعر


اشعار و ترانه‌های زیبای غلامرضا طریقی را بسیار شنیده و لذت برده‌ایم؛ شاعری که دارای نشان درجه یک هنری در رشته شعر است و از سال ۱۳۹۴ با طراحی و راه‌اندازی پایگاه نقد شعر در بنیاد شعر و ادبیات داستانی فعالیت کرده و اینک رئیس گروه شعر خانه کتاب و ادبیات ایران است. طریقی برای علاقه‌مندان به ترانه و موسیقی پیشنهاد خاصی دارد و می‌گوید:«آلبوم «بی‌دل» اثر گروه نواک آلبوم تلفیقی زیبایی است که اخیراً منتشر شده و من به علاقه‌مندان شنیدن قطعات این آلبوم را پیشنهاد می‌کنم.» درباره این آلبوم خوب است بدانید متن توامان اشعار فارسی و عربی در قطعه «بی‌دل» گروه «نواک» که با اقتباسی از کارهای «محی‌الدین مراغه‌ای» از قرن نهم هجری اجرا شده، روایتگر تلاشی برای شناساندن چنین مفاهیمی است. وسعت صدای «مهدی عباسی» و نوای بی‌کلام و موزون «مینا دریس» در آغاز، میانه و پایان قطعه با قصد ایستایی زمان و همگامی دلنشین موسیقی، ترکیبی لطیف و شنیدنی ایجاد کرده است.

کارتون متحرک‌سازی‌ برای انیمیشن‌سازها
احمد عربانی، کاریکاتوریست

احمد عربانی، کاریکاتوریست، پویانما، نویسنده و کارگردان است. او این روزها انیمیشن دوبعدی به‌نام «ملودی» برای مرکز سینمای مستند تجربی را ساخته و می‌گوید: «خاطرم هست روزنامه همشهری که منتشر شد، همزمان با روزنامه گل‌آقا مورد اقبال عموم مردم قرار گرفت. درخصوص معرفی کتاب در حوزه کاری‌ام چون من به موازات کاریکاتور، انیمیشن هم کار می‌کنم کتاب در حوزه انیمیشن معرفی می‌کنم. کتاب «کارتون متحرک‌سازی‌» اثر «پرستون بلر» و ترجمه بهمن منفرد و همچنین کتاب «مضحک قلمی» به قلم نورالدین زرین‌کلک هم در زمینه انیمیشن و متحرک‌سازی‌ و هم دفورمه کردن شخصیت‌های مختلف مفید است. خودم هم در حال خوانش کتاب «ماه به روایت آه» نوشته زنده‌یاد ابوالفضل زورویی نصرآباد (معروف به ملانصرالدین در مجله گل‌آقا) و همچنین کتاب «از قیطریه تا اورنج کانتی» نوشته زنده‌یاد حمیدرضا صدر نازنین هستم که با یک دنیا خاطره و احساس، خیلی زود از کنار ما رفت.»

خوشنویسی فراتر از مرزها
بهمن پناهی، خطاط


بهمن پناهی، هنرمند ایرانی مقیم فرانسه است که در موسیقی و خوشنویسی تبحر دارد؛ او سال‌ها تجربه ‌خود در این دو هنر را در «موزیکالیگرافی» گرد آورده است. جالب است بدانید مفهوم هنری موزیکالیگرافی (روابط بنیادین، ساختاری و جوهری موسیقی و خوشنویسی) توسط این استاد خوشنویسی تدوین، پایه‌گذاری و به جامعه جهانی دانشگاهی و هنری معرفی شده. او که حتی در غربت دلش برای هنر ایرانی می‌تپد از همان جا برای علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی چند کتاب خارجی که مرتبط با هنر خوشنویسی ایرانی و اسلامی است را پیشنهاد می‌دهد که می‌تواند برای آنها جذاب باشد؛ کتاب «جست‌وجوگری قلم» پژوهش و نگارش «جوزه میگل پورتا ویچه» است و به زبان اسپانیایی نوشته شده است. کتاب «کتاب‌آرایی در شیراز» هم به زبان انگلیسی نوشته شده و محصول پژوهش و نگارش «آلن رایت» است. همچنین کتاب «ریشه‌های خوشنویسی اسلامی» به زبان انگلیسی توسط «آلن جورج» پژوهش و نگارش شده است.

کتاب‌های خانه کاریکاتور
جواد علیزاده


جواد علیزاده یکی از کاریکاتوریست‌های صاحب‌نام و تأثیرگذار در کشورمان است که از روزهای تأسیس همشهری تاکنون خاطرات زیادی از این نشریه دارد و می‌گوید:«اولین شماره همشهری را که در آذر ۷۱ منتشر شد کاملاً به یاد دارم. نقش همشهری با نگاه عمدتاً زیست‌محیطی به مسائل شهری در شکل نوین روزنامه‌نگاری در ایران انکارناپذیر است تا جا‌یی که به پرتیراژترین روزنامه تبدیل شد. اما به مرور با وقوع انقلاب دیجیتال در عرصه رسانه و ترویج نشریات مجازی، این نشریه هم مثل نشریات خصوصی توان رقابت با نشریات مجازی و الکترونیکی را تا حدودی از دست داد. همشهری با وجود افت و خیزهای مختلف، هنوز هم معتبرترین نشریه خبری است. بسته پیشنهادی من با توجه به تخصصم به دوستداران کاریکاتور، دعوت آنان به مطالعه نشریات مکتوب و چاپی و تخصصی کاریکاتور از طریق کتابخانه خانه کاریکاتور است. همچنین کاریکاتوریست‌های جوان، می‌توانند با مراجعه به بخش مسابقات سایت ایران کارتون، شانس خود را برای شرکت در مسابقات و کسب جایزه امتحان کنند.»

کتاب «نقد عکس» را بخوانید
محمود عبدالحسینی، عکاس


محمود عبدالحسینی با ۴ دهه حضور فعال در عرصه عکاسی، اینک تبدیل به یکی از هنرمندان نام آشنا و باسابقه در این رشته شده است. عکس‌های بسیار نابی هم از روزهای انقلاب و دفاع‌مقدس ثبت کرده. از دغدغه‌ها و دلخوشی‌های این روزهای او تدریس است. از این‌رو در دانشگاه هنر و دانشکده‌های خبر و رسانه به علاقه‌مندان رشته عکاسی درس می‌دهد. این هنرمند برای دوستداران هنر عکاسی پیشنهادهای جالبی دارد و می‌گوید:«تاریخ چراغ راه آینده است و از این‌رو من علاقه زیادی به تاریخ و خواندن کتاب‌های تاریخی دارم. به علاقه‌مندان به رشته عکاسی علاوه بر خواندن کتاب و تماشای فیلم تاریخی، کتاب «نقد عکس» (درآمدی بر درک تصویر) اثر «تری برت»، ترجمه «اسماعیل عباسی» و «کاوه میرعباسی» و کتاب «چگونه عکس ببینیم (هنر دیدن)» اثر «دیوید فینناشر» و ترجمه «رعنا جوادی» و کتاب «اتاق روشن» (اندیشه‌هایی درباره عکاسی) اثر «رولان بارت» ترجمه «فرشید آذرنگ» را پیشنهاد می‌کنم.»







 

این خبر را به اشتراک بگذارید