• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 25 آذر 1400
کد مطلب : 148296
+
-

پول جایی می‌رود که صبر آنجاست

حامد یزدانی- خبرنگار

هوش اقتصادی یا به‌عبارت عامیانه‌تر «شم اقتصادی» عامل مهمی برای موفقیت در فعالیت‌های تجاری است. هوش اقتصادی به مجموعه تصمیم‌ها و اقدام‌هایی که افراد برای مدیریت منابع مالی زندگی و کسب‌وکارشان به‌کار می‌گیرند اشاره می‌کند و یک استراتژی قوی ذهنی ثروت را به زندگی شما وارد می‌کند. به‌عبارت دیگر هوش مالی، یعنی شما بتوانید دارایی به‌دست بیاورید و از طریق دارایی‌های خودتان، مدام دارایی دیگری اضافه کنید. اگر حتی به ثروت زیادی برسید ولی هوش مالی نداشته باشید، باز هم راه به‌جایی نخواهید برد. 10پیشنهاد ما برای رشد هوش مالی‌تان را حتما جدی بگیرید.

1 . هزینه برای یادگیری
کتاب‌های زیادی با موضوع راهکارهای افزایش هوش مالی منتشر شده که خواندن آنها می‌تواند در تغییر الگوهای نادرست مالی به ما کمک کند اما هر‌ماه یا هر سال چقدر از درآمدتان را برای خرید این کتاب‌ها یا حضور در دوره‌های آموزشی بورس، سرمایه‌گذاری و... اختصاص می‌دهید؟ اگر جواب‌تان هیچ است باید این رویه را به عادت بدل کنید.

2 . هدف‌گذاری مالی
افراد ثروتمند و تاجران موفق می‌گویند استانداردهای افراد برای کسب درآمد با میزان رشد آنها در زندگی ارتباط مستقیمی دارد و همین موضوع ساده وجه تمایز پولدارها با افرادی است که درآمد معمولی دارند. برای اینکه به اهداف مالی‌تان برسید باید بیشتر از گذشته تلاش کنید و از حلقه آسایش خودتان دورتر شوید تا به درآمد بیشتری برسید.

3 . توجه به باقی‌مانده‌ها
مهم نیست که چقدر درآمد دارید، مهم این است که چقدر از این درآمد برای شما می‌ماند. در واقع همین میزانی که می‌ماند، مشخص می‌کند که چقدر هوش مالی و اقتصادی دارید. چون تجمیع همین مانده‌هاست که باعث سرمایه‌گذاری شما در آینده دور و نزدیک خواهد شد. پس روی این قضیه بسیار تأکید و تمرکز کنید.

4 . بودجه مازاد
وقتی درآمدهای شما افزایش می‌یابد باید آن را مدیریت کنید. توصیه کارشناس‌ها این است که در این مواقع وام بگیرید و تعداد اقساط وام را افزایش دهید. در روش دوم می‌توان مازاد بودجه خود را در پروژه‌های مطمئن سرمایه‌گذاری کرد. با دریافت وام دامنه فعالیت‌های اقتصادی شما گسترده می‌شود و با سرمایه‌گذاری مطمئن سود قابل اعتنایی نصیب‌تان خواهد شد.

5 . همنشینی با افراد موفق
فرض کنید برای یک سرمایه‌گذاری به 10میلیون تومان نیاز دارید. حالا اگر هوش مالی بالایی داشته باشید، حدود 7میلیون را از بانک و منابع دیگر تهیه می‌کنید و تنها 3میلیون یا کمتر را از محل پس‌انداز تأمین خواهید کرد. این یکی از شگردهای افراد موفق برای جذب و حفظ سرمایه است که پیش‌پاافتاده به‌نظر می‌رسد اما یک نکته کلیدی است. از موفق‌ها بیشتر یاد بگیرید.

6 . معنای دارایی و بدهی
یکی از بهترین راه‌های تقویت هوش مالی، بیشتر دانستن درباره بدهی و دارایی است. متأسفانه بیشتر مردم درحالی‌که تصور می‌‌کنند دارند دارایی به زندگی‌شان اضافه می‌کنند، بدهی اضافه می‌کنند. دارایی، یعنی هر چیزی که به درآمد شما اضافه می‌کند و بدهی یعنی هر چیزی که از آن می‌کاهد. به دارایی‌های مولد فکر کنید.

7 . ارزان تمام کردن
به‌گفته برایان تریسی، بیشتر افراد  فکر می‌کنند که پولدارها خریدهایی با قیمت بالا انجام می‌دهند، درحالی‌که چنین نیست. باید ارزان بخرید، حتی اگر خرید اقلام ضروری زندگی باشد. باید به این روند عادت کنید. یادتان باشد که پولدارها، ثروتمند به‌نظر نمی‌رسند بلکه ثروتمند هستند؛ یعنی در ظاهر خبری از زندگی لاکچری نیست ولی عملا دارایی زیادی دارند.

8 . عادت به پس‌انداز
یکی از دلایل قدرت ژاپنی‌ها، این است که پس‌انداز کردن در این کشور یک فرهنگ پسندیده عمومی است. پول ندارید؟ اتفاقا الان بهترین وقت پس‌انداز است. اگر در شرایط سختی نتوانید پس‌انداز کنید، تضمینی هم وجود ندارد که در شرایط راحت و درحالی‌که پول خوبی به دست‌تان می‌رسد، بتوانید این کار را بکنید. پس‌انداز کردن سخت است ولی باید به آن عادت کنید.

9 . استقلال ذهنی
زمانی بورس رایج بود و همه سرمایه‌شان را در بورس وارد می‌کردند. زمانی هم این اتفاق برای خانه‌سازی افتاد، زمانی هم برای سکه، ماشین و... . شما به دیگران کاری نداشته باشید و به موج‌هایی که اتفاق می‌افتد؛ دلایل منطقی و مبتنی بر واقعیت داشته باشید که چرا باید یک سرمایه‌گذاری را انجام بدهید یا ندهید. اگر با موج‌ها بروید، با موج‌ها هم دفن خواهید شد.

10 . عجله نداشتن
برخلاف چیزی که همه دنبالش هستند، یعنی سریع ثروتمند شدن، این مقوله یک پروسه 10، 20 ساله است. به‌خاطر همین باید کم‌کم جلو بروید و بیش از هر چیزی استمرار داشته باشید. اگر سریع می‌خواهید پولدار شوید، باید عرض کنیم که سریع‌تر از آن هم پول‌تان را از دست خواهید داد. ثروتمندها، صبورتر از دیگرانند.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :