• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 21 آذر 1400
کد مطلب : 147937
+
-

جمع‌آوری معتادان متجاهر جدی‌تر از گذشته

شهردار تهران: گام اول جمع‌آوری معتادان متجاهر تعیین‌تکلیف پاتوق‌ها و خانه‌های پلاک قرمز است

مدیریت شهر
جمع‌آوری معتادان متجاهر جدی‌تر از گذشته

شهردار تهران گفت: بعد از جمع‌آوری باید درمان، سم‌زدایی، اشتغال و حرفه‌آموزی، هویت‌یابی و آشنایی با خانواده معتادان متجاهر انجام شود. به گزارش پایگاه خبری شهر، علیرضا زاکانی، در جلسه بررسی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی با محوریت جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر امری بزرگ است تا چهره شهر تطهیر شود و دستگاه‌هایی مانند ناجا، بهزیستی، استانداری و... در کنار شهرداری به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند.
شهردار تهران با تأکید مجدد بر این نکته که در جمع‌آوری معتادان متجاهر به فصل اجرا نزدیک شده‌ایم، ادامه داد: حل معضلات اجتماعی صورت‌های مختلفی دارد. برای حل معضل معتادان متجاهر اقدام‌های بسیاری انجام شده است و دستگاه‌های دیگر نیز در این زمینه مسئول هستند، اما بزرگ بودن کار موجب شده همواره بخشی از کار روی زمین بماند. شهردار تهران با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل در جمع‌آوری معتادان قبول مسئولیت آن است، گفت: برای حل این مشکل قرارگاهی با مجموعه‌های مختلف شکل گرفت که جلسات آن هفتگی برگزار می‌شود تا مسائل کلان و بین‌بخشی هماهنگ شود.
زاکانی ادامه داد: گام اول جمع‌آوری معتادان متجاهر و تعیین‌تکلیف خانه‌های پلاک قرمز و پاتوق‌هایی مانند دره فرحزاد و مناطقی مانند ۲، ۱۶، ۱۵، ۱۲و... است.
زاکانی افزود: در کنار این موارد خانواده معتادان متجاهر نیز باید مورد توجه قرار بگیرند؛ زیرا اگر یک فرد به مسیر خطا رفته است خانواده او نباید آسیب ببیند و مشکلی برای خانواده‌اش پیش بیاید. در ادامه نیز باید به ۳۰هزار زندانی در تهران اشاره کنم که خانواده‌های آنها نیز باید حمایت شوند. زاکانی گفت: بعد از معتادان متجاهر، وارد مقوله کودکان کار می‌شویم که مناطق بیشتری از پایتخت را درگیر می‌کند؛ زیرا تکدی‌گری و زباله‌گردی عملیات گسترده‌تری است که زیرساخت‌های خدمات شهری باید به‌گونه‌ای باشد تا شرایط برای این دست از اقدام‌ها فراهم نباشد.

درمان۵هزار معتاد متجاهر
معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز در این جلسه جزئیات درمان ۵هزار معتاد متجاهر توسط شهرداری تهران را تشریح کرد.
سعید شرف‌دوست گفت:‌ شهردار تهران از سوی وزیر کشور به‌عنوان رئیس قرارگاه اجتماعی شهر تهران انتخاب شده است و باید یک یا چند مرکز درمانی برای این ۵هزار نفر که شهردار تهران متعهد به درمان آنها شده ایجاد شود. اولویت با کسانی است که در مراکز غربالگری بهزیستی پذیرش نمی‌شوند و همچنین افرادی که توسط پلیس جذب می‌شوند که با فرایند مددکاری آنها را مجاب به درمان می‌کنیم. با توجه به این زیرساخت‌ها و کمک پلیس نسبت به شناسایی معتادان اقدام می‌شود و پس از جذب، کار درمان آنها آغاز خواهد شد. شرف‌دوست درباره شیوه درمان این افراد گفت: پس از ثبت اطلاعات این افراد، نسبت به شناسایی خود و خانواده‌هایشان اقدام می‌کنیم و پس از سم‌زدایی مسئله بازپیوند خانواده انجام خواهد گرفت، اما نخستین قدم این است که خود فرد به شناخت خودش برسد و به مرور درمان جسمی و روحی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه به موازات درمان، مددکاران خانواده را پیدا کرده و فرایند مددکاری را روی خانواده این افراد برای بازپیوند انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد:‌ همزمان که فرد معتاد در مرکز درمانی، درمان می‌شود و بعد از آن مورد مهارت‌آموزی قرار می‌گیرد، خانواده این فرد نیز آموزش می‌بیند. معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه این دوره درمان ۹‌ماه تا یک سال است، گفت: البته این آغاز کار است و حداقل 3سال باید وضعیت این فرد درمان شده توسط مددکار پیگیری شود تا این فرد به‌طور کامل از چرخه اعتیاد خارج شود.
شرف‌دوست در پاسخ به این سؤال که پیش از این نیز در دوره مدیریت شهردار اسبق طرح‌های اینچنینی در قالب بهاران اجرا شده بود، تصریح کرد:‌ طرح قبل از پایه اشکال داشت؛ چراکه سم‌زدایی و صیانت از فرد انجام نمی‌گرفت و دوره 6ماهه خوب نبود، اما حالا قرار است با هنردرمانی و با اتکا به مسائل معنوی کار درمان این افراد آغاز شود و تلاش می‌کنیم در این دوره یک‌ساله درمان با شناسایی خانواده‌هایشان آنها را به خانواده‌ها پیوند دهیم.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون به اذعان پلیس تنها 5درصد از افراد درمان می‌شوند و بهبود می‌یابند و مابقی پس از خروج از مراکز ترک اعتیاد دچار لغزش می‌شوند، گفت: این نشان می‌دهد در درمان این افراد تنها دسترسی محدود شده و کار روانی روی آنها انجام نشده است که ما می‌خواهیم کار فرهنگی، هنری، معنوی و خودشناسی را روی این افراد انجام دهیم. در کشورهای دیگر همچون مالزی این روش موفقی بوده است. برای خودشناسی این افراد الزاما نباید تنها روانشناس کار کند، بلکه روحانیون و... نیز باید پای کار بیایند تا درمان و نجات این افراد انجام گیرد. شرف‌دوست درباره زمان آغاز رسمی این پروژه گفت:‌ دکتر زاکانی تأکید جدی بر این موضوع دارد و تلاش بسیاری انجام داده است و پیش‌بینی می‌شود تا 3- 2‌ماه آینده 2 تا ۳هزار نفر را پذیرش کنیم که بخشی از این افراد اصطلاحا رسوب‌کرده‌های گرمخانه‌ها هستند. بخش دیگر نیز توسط نیروی انتظامی از سطح شهر جذب شده و به مراکز درمانی می‌آیند.
معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که آیا شهرداری به پروسه سم‌زدایی این معتادان وارد می‌شود؟ گفت: ما به سیستم سم‌زدایی وارد نمی‌شویم، بلکه از مؤسسات دارای مجوز از بهزیستی استفاده می‌کنیم، اما برای مددکار و نیروی انسانی که در این طرح استفاده می‌شوند دوره آموزشی تدوین کرده‌ایم. ما زیرساخت‌های موجود را داریم، اما نیاز به بازسازی و احیا دارند که این اقدامات قبل از آغاز طرح تکمیل می‌شود. جلسه بررسی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی با موضوع بررسی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی با حضور شهرداران و نمایندگان مناطق ۲، ۴،۵، ۱۲، ۱۵،۱۶و ۱۹ برگزار شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید