• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147306
+
-

2پیشنهاد به رئیس‌جمهوری برای رفع آسیب‌های هرندی

یادداشت
2پیشنهاد به رئیس‌جمهوری برای رفع آسیب‌های هرندی

ناصر امانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران

محله هرندی، یکی از محله‌های محروم در دل تهران است؛ محله‌ای پرآسیب که تاکنون با چالش‌هایی از جنس‌های مختلف دست و پنجه نرم کرده و از دیرباز رفع مشکلات آن دغدغه مسئولان بوده است. به این ترتیب، برای رهایی از چالش‌ها اقدامات متعددی انجام شد، اما هریک از اقدام‌ها بنا به دلایل مختلف به حال خود رها شده و روزبه‌روز به جای بی‌رمق شدن آسیب‌ها، شاهد جان‌دارشدن آن بوده‌ایم. در واقع نباید فراموش کرد که آسیب به ذات خودش یک مسئله است، اما بی‌سرانجام‌ ماندن اقدامات طراحی شده، آسیبی در دل آسیب اصلی، مسئله‌ای مهم‌تر به‌حساب می‌آید. نکته حائز اهمیت در این محله آنکه وجود افراد کارتن‌خواب یا معتادان متجاهر بخش جزئی از مشکلات آن محله هستند که رفعش، نیاز به اجرای طرحی جدی و بلندمدت دارد. این جای بسی امیدواری است که رسانه‌ها نسبت به مسائل، هوشیار عمل می‌کنند؛ چون زمانی که گزارش بازدید از محله هرندی در صحن شورا مطرح شد، شاهد بازتاب رسانه‌ای گسترده آن از سوی رسانه‌ها بودیم.
برای رفع معضلات این محله بارها شاهد بوده‌ایم که شهرداری با هدف جمع‌آوری و ساماندهی این افراد هزینه‌های هنگفت صرف کرده تا محله از وجود این افراد پاکسازی شود و کیفیت زندگی محله را ارتقا دهد، اما هیچ تغییری در وضعیت آنجا دیده نمی‌شود. پس باید زیرساخت‌ها اصلاح شود. این محله به طراحی شهری جدید نیاز دارد. بر این اساس نامه‌ای به شهردار تهران برای طراحی ساختار جدید محله هرندی و کاهش آسیب‌ها ارائه کرده‌ایم.
نکته قابل توجه اینکه آسیب‌های این بخش از تهران، زائیده شرایط محیط است. مهم‌ترین دلایل بروز این آسیب‌ها را می‌توان مواردی چون نزدیک‌بودن محله هرندی به محدوده بازار بزرگ تهران، ارزان بودن قیمت خانه‌ها برای اجاره و نبود نظارت مستمر به‌طور جدی دانست. چه بسا که دلایل بیش از این موارد است و اینها به‌خودی خود سبب شده تا نابهنجاری اجتماعی از خود رخ نشان بدهد. اگر قرار است مشکلات محله قدیمی هرندی را در جمع‌آوری کارتن‌خواب و معتادان متجاهر خلاصه کنیم فقط به معلول پرداخته‌ایم و علت اصلی را حل نکرده‌ایم.
اتفاق خوشایندی که اخیرا در پس این موضوع پیش آمده بازدید سرزده آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی از محله هرندی بود و به‌عنوان نخستین مقام کشوری کار ارزشمندی انجام داد؛ چون تاکنون در این سطح هیچ مقام کشوری از آنجا بازدید نداشته و امیدواریم به‌زودی پس از این بازدید تصمیم اساسی گرفته شود. پیشنهاد کاربردی که برای این محله می‌توان مطرح کرد اول آن است که ‌این موضوع در دستور شورای ‌عالی اجتماعی کشور قرار بگیرد. چون تنها از عهده مدیریت شهری برنمی‌آید.
در گذشته در این محله طرحی را از سال 1392تا 1396 با عنوان «طرح انضباط شهری» با درنظر گرفتن همه موضوعات محله اجرا کردیم؛ درحالی‌که از 1396به بعد، طرح متوقف و هر آنچه بافته شده بود از بین رفت. پیشنهاد دیگر، پیش‌بینی یک ردیف بودجه خاص در سال 1401برای محله‌های محروم تهران و به‌ویژه محله هرندی است. اگر بعد از بازدید آقای رئیسی این دو پیشنهاد پذیرفته و انجام شود می‌توان امیدوار به اصلاح وضعیت محله هرندی بود. حدود یک سال است ستادی با عنوان توسعه اجتماعی محله‌های کم برخوردار تشکیل شده و برای اجرای این طرح از برخی نهادها مانند وزارت بهداشت و درمان، سازمان هلال احمر، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، شهرداری تهران و نیروی انتظامی خواسته شده تا نقش‌شان را ایفا کنند، اما به‌نظر می‌آید قوه قضاییه را هم باید اضافه کرد چون در آنجا برخی مسائل نیاز به تصمیم‌گیری قضایی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید