• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146437
+
-

معرفی چند جاده زیبای ایران که کمتر معروف شده‌اند ولی زیبایی‌های بی‌نظیری دارند

هم مسیر با زیبایی‌ها

برای رسیدن به هر مقصدی باید از مسیرهایی عبور کنیم که گاهی در کیفیت سفر تأثیر مستقیم دارند؛ مسیرهایی که گاهی با سختی همراه هستند و گاه یک جاده مستقیم اما خسته‌کننده. تجربه ثابت کرده جاده‌هایی که پر‌پیچ‌و‌خم هستند و حتی زمان رسیدن به مقصد را طولانی می‌کنند، برای مسافران همراه با لذت بیشتری است و همیشه به جاده‌های یکنواخت ترجیح داده می‌شود. گاهی لذت بردن از جاده و فضای حاکم بر آن باعث می‌شود تا برخی ترجیح دهند مقصد سفرشان همین جاده‌ها باشد، یک روز را به تردد در این جاده‌ها اختصاص بدهند و از جاذبه‌های اطراف آن حداکثر استفاده را ببرند. این جاذبه‌ها ممکن است طبیعی باشد یا تاریخی اما چیزی که مهم است حس و حالی‌ است که به رهگذران منتقل می‌کند. با هم 4جاده زیبای ایران را مرور می‌کنیم؛ جاده‌هایی که زیبایی‌های بی‌حد‌و‌حصری دارند اما به اندازه جاده‌های معروفی چون اسالم به خلخال معروف نشده‌اند.

هیجان در میان درختان بلوط و توسکا
توسکستان  شاهرود


 این روزها راه ارتباطی شهرستان شاهرود به توسکستان و گرگان به یک مقصد گردشگری تبدیل شده است. بسیاری از اهالی 2استان سمنان و گلستان روزهای تعطیل را در این جاده می‌گذرانند و از زیبایی‌های آن لذت می‌برند. این جاده که طول آن کمتر از 90کیلومتر است، مابین شهرهای توسکستان و شاهرود قرار دارد و در مسیر رشته‌کوه‌های البرز خودنمایی می‌کند.
جنگل‌هایی که در این مسیر رشد کرده‌اند زیرمجموعه جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شوند و بافت منحصر‌به‌فردی دارند. بیشتر درخت‌های این منطقه از توسکا تشکیل شده است که علت نام‌گذاری این جاده هم وجود همین درخت‌هاست؛ هرچند که با طی کردن مسیر به سمت شاهرود درختان اورس، بلوط و سرخدار هم دیده خواهند شد. اگر از سمت گرگان به شاهرود در حرکت هستید، قدم‌به‌قدم در این جاده جاذبه ‌وجود دارد که هر کدام به تنهایی داستانی را یدک می‌کشد؛ از چشمه باغ سرهنگ در کیلومتر4 این جاده گرفته تا آبشار کیلومتر9 و کمی جلوتر از آن دشت سر‌علی‌آباد؛ که هرکدام به تنهایی برای حال خوب مسافرانی که در این جاده تردد می‌کنند کافی است. این جاده مسیری برای وصل شدن به چند جاذبه طبیعی هم شده است که از بسیاری برای رسیدن به آنها وارد این جاده می‌شوند؛ دیدنی‌هایی مثل پارک جنگلی النگدره و پارک ناهارخوران که در نزدیکی شهر گرگان قرار گرفته است یا دریاچه توشن که دارای آب‌وهوایی معتدل و مطلوب است و گردشگران زیادی همه‌روزه برای دیدن آن از مسیر این جاده تردد می‌کنند.

محصور میان کوه و دریا
پارسیان  بندر مقام


 اگر گذرتان به این مسیر که 60کیلومتر مسافت دارد افتاد، از ایستادن و عکس گرفتن در گردنه عشاق غافل نشوید. این نام را افراد محلی به قسمتی از مسیر که ساحل بزرگ و صخره‌ای دارد لقب داده‌اند و هم‌اکنون کمتر مسافری از این ساحل حاضر است عبور کند و برای لحظاتی توقف نکند. اگر صبح زود و همزمان با طلوع خورشید یا سمت عصر و با نزدیک شدن به غروب خورشید در این مسیر باشید تلالو نور خورشید روی سطح آب دریا و شن‌های ساحل تصاویر وصف‌ناپذیری را رقم می‌زند که چشم هر بیننده‌ای را متحیر از این همه زیبایی می‌کند.
 اگر هم مجبورید این مسیر را در تاریکی طی کنید باز هم نگران نباشید، زیرا به‌دلیل وجود برخی آبزیان در آب‌های این منطقه که با موج دریا به سمت ساحل آورده شده‌اند، بیشتر نوار ساحلی در این منطقه نورانی می‌شود و باز شما را وادار به ایستادن در کنار ساحل و عکاسی می‌کند.
همچنین اگر خوش‌شانس هم باشید شاید بتوانید لاک‌پشت‌هایی که به سمت ساحل برای تخم‌گذاری در حرکت هستند یا حرکت دسته‌جمعی مرغان دریایی که مشغول شکار ماهی‌های کوچک سطح آب هستند را ببینید. بسیاری از مسافران در این مسیر تا توقف‌های طولانی و لذت بردن از طبیعت منطقه، زمان را فراموش می‌کنند و از هدف اصلی سفر فاصله می‌گیرند اما نگران نباشید، شما می‌توانید در بندر مقام از خانه‌های بوم‌گردی استفاده کنید و یا اگر اهل کمپینگ هستید، شب را در یکی از ساحل‌های محلی بگذرانید.

هنر دست طبیعت و انسان
هجیج  اورامان‌تخت


 یکی از منحصربه‌فردترین جاده‌های ایران است که در دل طبیعت بکر و کوهستانی 2استان کردستان و کرمانشاه جای گرفته است. این جاده پرپیچ‌و‌خم که 2روستای هجیج و اورامان‌تخت را به یکدیگر متصل می‌کند، در بین اهالی منطقه و حتی مسافران از شهرت خاصی برخوردار است. کوه‌هایی سر به فلک کشیده با شیب تند و صخره‌هایی که گویی هر لحظه قرار است از جای خود کنده و غلتان‌غلتان به سمت دره حرکت کنند و در پایین رود، دره‌های پر‌آبی که در تمام فصول سال وظیفه انتقال آب را به پایین‌دست به‌عهده دارند، بخشی از این چشم‌نوازی‌هاست. اینها بخش قابل‌وصف این جاده زیبا بود و مابقی آن را باید از نزدیک به نظاره بنشینید. دامنه‌های این کوه‌ها با شروع فصل زمستان برف‌خیز است و گاهی ممکن است تردد را با مشکل مواجه کند اما در نیمه نخست سال و حتی پاییز از زیبایی‌های کم‌نظیری برخوردار است که پای هر گردشگری را به این منطقه باز می‌کند. از برجسته‌ترین جذابیت‌های این منطقه می‌توان به قله‌ شاهو و رودخانه سیروان اشاره کرد که در بین این دو روستا قرار دارند و مسافران زیادی را در طول سال مجذوب خود می‌کنند. دسترسی بین این دو روستا از 2مسیر انجام می‌شود که یکی کوتاه‌تر و دومی کمی طولانی‌تر است. مسیر کوتاه که حدود 40کیلومتر مسافت دارد بیشتر آن در استان کردستان است و مسیر طولانی و 50کیلومتری بخش عمده آن از استان کرمانشاه می‌گذرد اما هر 2 جاده به‌دلیل کوهستانی بودن خیلی در شرایط مناسبی قرار ندارند.

زیبایی‌های پنهان
شهداد  نهبندان


 همانطور که بسیاری از آدم‌ها به‌دنبال مسیرهای پرپیچ‌وخم هستند، بسیاری دیگر ترجیح می‌دهند به‌دنبال این زیبایی در مسیرهایی با ریسک کمتر و مستقیم باشند. زیبایی‌های خدادادی در هر صورتی جلوه‌ای از شکوه آفریدگار هستی هستند و هر آنچه آفریده شده قطعاً عظمت و بزرگی خالقی را نشان می‌دهد. اگر در این روزها تمایلی برای سفر به استان‌های سرد یا جاده‌های کوهستانی را ندارید، سری به کویر مرکزی ایران و جاده نهبندان به شهداد بزنید. در این جاده که 290کیلومتر مسافت دارد شما آرامش و سکوتی را تجربه خواهید کرد که کمتر در اطراف شهرها و زندگی ماشینی پدیدار می‌شود. مسیری که یک طرف آن به شهداد و سمت دیگرش به شهر نهبندان ختم می‌شود، زیبایی‌هایی دارد که شاید برای همه جذاب نباشد اما اگر اهل کویر و عکاسی هستید حتماً برای یک‌بار هم که شده به تجربه کردن و طی آن می‌ارزد. در این مسیر شما با کلوت‌های شهداد که یک جاذبه جهانی محسوب می‌شوند مواجه می‌شوید و همچنین تپه‌های شنی و ریگ‌های روان هم که از شهداد تا نهبندان با شما همراه هستند از دیگر جذابیت‌های این مسیر کویری به‌حساب می‌آیند. اگر تمایل به رفتن در این مسیر را دارید حتماً این نکته را درنظر بگیرید که با توجه به کویری بودن منطقه، این جاده برای فصل پاییز و زمستان مناسب است و قبل از شروع سفر از عملکرد خودرو برای مواجه شدن با دمای بالا و مدت طولانی رانندگی اطمینان پیدا کنید؛ چرا که همین نکته‌های ساده شاید برای شما در چنین مسیرهایی دردسرساز شوند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید