• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213621
+
-

صف جراحی زیبایی برای حیوانات خانگی

دارندگان حیوانات خانگی در ایران 2 تا 20میلیون تومان صرف تغییر ظاهر و برداشتن حنجره حیوانات می‌کنند

گزارش
صف جراحی زیبایی برای حیوانات خانگی

مجید جباری-روزنامه‌نگار

تعداد افرادی که حیوانات خانگی خود را برای زیباتر شدن به تیغ جراحان می‌سپارند، رو به افزایش است. اشخاصی هستند که حیوان مورد نظر را با هزار وسواس انتخاب می‌کنند و یا از خارج از کشور سفارش می‌دهند اما در نهايت مشخصات ظاهری حیوان، مورد پسندشان نیست و ظاهر حیوان خانگی خود را دستکاری می‌کنند تا زیباتر به‌نظر برسد. فرم دادن بینی، بزرگ‌کردن چشم، صاف‌کردن و کشیدن پوست، برداشتن چربی، تیزکردن گوش افتاده، تزریق ژل و بوتاکس، تتو و حتی برداشتن حنجره و دستکاری تارهای صوتی، ازجمله اقداماتی است که برخی صاحبان حیوانات خانگی برای زیباتر شدن حیوان‌شان انجام می‌دهند که هزینه آن، گاه به 20میلیون تومان هم می‌رسد. برای مثال صاحب یک حیوان دوست دارد گوش سگش صاف بایستد که با انجام عمل جراحی و قرار دادن فنر در گوش حيوان، آن را تیز می‌کند. در صورتی که این کار موجب اختلال در زبان بدن حیوان می‌شود. چون هر حرکت گوش یک علامت است و وقتی گوش حیوان با کار گذاشتن فنر ثابت شود، کارایی خود را در برقراری ارتباط با اطراف از دست می‌دهد. عده‌ای پا را فراتر هم گذاشته‌اند و برای تغییر صدای حیوان خود حنجره حیوانات را دستکاری می‌کنند تا صدای آنها نازک‌تر شود یا حتی حنجره حیوان را به‌طور کامل برمی‌دارند تا سروصدا نداشته باشد.
جراحی‌ زیبایی حیوانات در سال‌های اخیر انتقاد حامیان حقوق حیوانات را به‌دنبال داشته است. جراحی‌های زیبایی حیوانات خانگی مصداق حیوان‌آزاری است اما برخی افراد به حقوق و رفتار صحیح با این موجودات آگاهی ندارند. این در حالی است که طي سال‌های گذشته فعالان حقوق حیوانات بارها درباره گسترش این پدیده آزاردهنده ابراز نگرانی کرده‌اند.

عمل زیبایی چه مشکلاتی را برای حیوانات ایجاد می‌کند؟
محمد حامدیان؛ دامپزشک: بریدن و یا تغییر حالت دادن به گوش حیواناتی مثل سگ و گربه مشکلاتی اساسی در تعادل و خلق و خوی حیوان ایجاد می‌کند. سگ‌ها همه حالت‌هایشان را از طریق تکان ‌دادن دم ابراز می‌کنند و بریدن دم حیوان، آسيب جدی به آن وارد می‌کند. عمل حنجره هم که گاه برای کاهش صدای واق‌واق سگ‌هایی است که در آپارتمان‌ها نگهداری می‌شوند و گاه برای زیباتر شدن صدای آنهاست، بزرگ‌ترین ظلم به حیوانات است. افرادی که برای عمل حنجره مراجعه می‌کنند، کمترین اطلاعی از رفتارشناسی حیوانات ندارند و سگ و گربه برایشان کالای لوکس به‌حساب می‌آید.دست‌کم ماهانه 5-4مورد مراجعه صاحبان حیواناتی را دارم که خواستار عمل حنجره، گوش و یا دم حیوان خانگی خود هستند. من مخالف سرسخت جراحی‌های زیبایی حیوانات هستم و تا به حال هیچ موردی را قبول نکرده‌ام. اشخاصی که برای جراحی‌های زیبایی به من مراجعه می‌کنند اکثرا با مشاوره‌ از تصمیم خود منصرف می‌شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید