• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 20 شهریور 1400
کد مطلب : 140148
+
-

روی خط خبر/ واردات فایزر نداشته‌ایم

رئیس سازمان غذا و دارو واردات واکسن فایزر به کشور را تکذیب کرد و گفت: «تاکنون سابقه واردات رسمی واکسن فایزر به کشور نداشته‌ایم، بنابراین شک نکنید آنچه به‌عنوان فایزر در بازار آزاد و ناصرخسرو فروخته می‌شود، تقلبی است.» به گزارش ایسنا، محمدرضا شانه‌ساز درباره ادعای وجود واکسن کرونای فایزر در بازار ایران، گفت: «ما به همه منابع معتبر واکسن ازجمله فایزر اروپا که برای شرکت بایون‌تک است، معرفی‌نامه و مجوز برای واردات داده‌ایم؛ با این حال، اینکه اعلام می‌کنند در بازار ناصرخسرو فایزر وجود دارد، واقعاً درست نیست. مردم مطمئن باشند اگر کسی واکسنی به‌عنوان فایزر به‌دست مصرف‌کننده می‌دهد، آن واکسن تقلبی است.» به‌گفته او، حتی روابط‌عمومی فایزر آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فایزر صرفا از سوی دولت‌ها خرید و فروش می‌شود و تاکنون ما به هیچ بخش خصوصی فایزر نداده‌ایم. حتی در این اطلاعیه اعلام کردند آنچه در بازار ایران به‌عنوان فایزر اعلام شده، تقلبی است.

افزایش ابتلا به 8بیماری روانپزشکی در پاندمی کرونا
عضو کمیته کشوری پیشگیری از خودکشی ‌از افزایش ابتلا به 8بیماری روانپزشکی در پاندمی کرونا خبر داد. مهدی کریمی، عضو کمیته کشوری پیشگیری از خودکشی و انجمن روانپزشکان ایران در توضیح بیشتر به ایلنا گفت: «افسردگی، هراس، اضطراب، حملات پنیک‌اتک، وسواس‌ها، مشکلات خواب، سوءمصرف دارو و موادمخدر و خودکشی در دوران شیوع کرونا افزایش داشته است. طیف وسیعی از جامعه ما متأسفانه دچار مشکلات خلقی و اضطرابی و مشکلات خواب هستند که سوءمصرف مواد هم جزو این موارد است و خیلی از این افراد به سمت اقدام به‌خودکشی می‌روند.» او ادامه داد: «کرونا خانواده‌ها را درگیر کرده است. پدر و مادرها خانه‌نشین شده‌‌اند و مسئله بیکاری و تعطیلی مدارس وجود دارد، همه این مسائل اقتصادی و اجتماعی بر کودکان تأثیر می‌گذارد. خودشان وقتی مدرسه نمی‌روند، از این مسئله تأثیر می‌گیرند. اختلافات خانوادگی زیادشده و همه اینها باعث می‌شود تأثیر مشکلات فقط محدود به یک نفر نباشد و بر کل خانواده تأثیر بگذارد و این افراد اقدام به‌خودکشی کنند؛ یعنی ما باید کل خانواده را به‌عنوان یک گروه درنظر بگیریم که در معرض این مسئله هستند.» براساس اعلام او، به‌طور کلی خودکشی در استان‌های غربی کشور ما مانند ایلام، کرمانشاه و به علاوه آذربایجان از قبل، زیاد بوده اما درحال حاضر آمار خودکشی از استان‌های غرب به سمت مرکز و حتی به سمت استان‌های شرقی کشور نیز کشیده می‌شود.

تزریق دوز یادآور واکسن کرونا ضروری است
فوق‌تخصص ریه بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) گفت: «تزریق دوز یادآور (سوم) واکسن علیه کرونا ضروری است و حتی برخی واکسن‌‌ها نیز نیاز به دوز چهارم هم دارند.» اولدوز الوش به ایرنا گفت: «براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تزریق دوز یادآور واکسن علیه کرونا برای افرادی که دارای بیماری‌های پرخطر بوده یا کسانی که احتمال درگیری کرونا را دوباره دارند، ضروری است و این دوز اطمینان از اثر واکسن را تأیید می‌کند.» به‌گفته او، برخی واکسن‌ها نیز نیاز به تزریق دوز یادآور (چهارم) هم دارند که البته واکسیناسیون عمومی و تزریق دوزهای مختلف واکسن، تضمینی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا نیست، بلکه شدت بیماری را کم کرده و‌  از مرگ‌ومیر ناشی از کرونا  جلوگیری می‌کند. براساس اعلام او، هیچ واکسنی ۱۰۰درصد ایمنی ندارد و نقش و هدف واکسیناسیون کاهش تلفات کرونایی است، به همین دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ازجمله زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی بسیار مهم بوده و اگر تجمعی صورت می‌‌گیرد، باید در فضای بسته هوا جریان داشته باشد.

بیماران غیرکرونایی  مغفول ماندند

رئیس بیمارستان امام خمینی‌(ره) تهران با اشاره به فشار کاری بالا در بیمارستان‌ها بر فرسودگی شغلی کادر درمان تأکید کرد. به‌گفته خسرو صادق‌نیت، این موضوع نه‌تنها بر کادر درمان تأثیر گذاشته که منجر به محدودیت ارائه خدمات به سایر بیماران شده است. او درباره آخرین وضعیت مراجعان کرونا در این بیمارستان به ایلنا گفت: «در چند روز گذشته روند کاهشی مراجعان و افراد نیازمند به بستری را شاهد بودیم. با توجه به اینکه در یکی دو هفته گذشته اتفاق جدیدی نیفتاده است، امیدواریم این روند کاهشی ادامه پیدا کند.» براساس اعلام رئیس بیمارستان امام خمینی‌(ره)، درحال حاضر مهم‌ترین معضل بیمارستان‌ها، ازجمله بیمارستان امام خمینی این است که بیماری کرونا هنوز کنترل نشده و شیوع این بیماری باعث شده است خدمات دیگری که مردم به آن احتیاج دارند، محدود شود: «ما نمی‌توانیم خدمات کافی به دیگر بیماران غیرکرونایی بدهیم. درمان این افراد به تعویق می‌افتد و گاهی اوقات از مرحله درمان مطلوب خارج می‌شود و دیگر مانند قبل امکان درمان مناسب را نداریم. این مهم‌ترین مشکل ما‌ست و درمان بیماران غیرکرونایی به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید