• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 20 شهریور 1400
کد مطلب : 140110
+
-

چند فیلمی که داستان آنها با ایستگاه‌های مختلف مترو گره خورده‌است

از این خط ادامه دهید...

از این خط ادامه دهید...


مهتاب خسروشاهی  | تا به حال اتفاق افتاده بعد از دیدن فیلم یا سریالی، به مکان‌ یا مکان‌ها یا به قول سینمایی‌ها به «لوکیشن» مورد نظر بروید تا همان حال و هوا را در ذهن بازسازی کنید؟ یا برعکس، حین تماشای فیلم، ناگهان ببینید که قهرمان فیلم یا سریال، پشت صندلی فلان کافی‌شاپی که بارها به آن رفته‌اید، نشسته است؟ یا مثلا در همان ایستگاه مترو یا اتوبوس سوار یا پیاده شود؟ چه حسی داشته‌اید؟ می‌خواهیم به مناسبت روز ملی سینما، بیست‌و‌یکم شهریور، با 10فیلم معروفی که در ایستگاه‌های متروی لندن فیلمبرداری شده‌اند، آشنا شویم.

زیرزمین (Underground) 

نخستین‌ها هیچ‌وقت فراموش نمی‌شوند. بنابراین گرچه هنوز هم متروی لندن، لوکیشن صحنه‌هایی از فیلم‌های مختلف است، اما فیلم «زیرزمین»، نخستین فیلمی بود که در سال 1928میلادی، از متروی لندن پا به پرده سینماها گذاشت.
  کارگردان: آنتونی اسکات 
  ژانر: درام 
  خلاصه داستان: فیلم، روایتگر زندگی 4جوان است. سکانس‌های فیلمبرداری شده در متروی لندن، بیننده را با مولفه‌های آشنای متروی لندن یعنی ازدحام و شلوغی، تعارف صندلی به سالمندان، مطالعه روزنامه یا آگهی‌های مترو با قد کشیدن از روی شانه دیگران، تنه زدن به ‌هم و... روبه‌رو می‌کند.

بولداگ جَک (Bulldog Jack) 

   کارگردان: والتر فورد/ تولید: 1935میلادی
  ژانر: کمدی- تخیلی 
  خلاصه داستان: پس از تصادف قهرمان داستان، او با کسی که قصد سرقت جواهرات موزه لندن را دارد، روبه‌رو می‌شود. این تعقیب و گریز در فضای کمدی- هیجانی از متروی لندن آغاز و به موزه بریتانیا ختم می‌شود.

کریسمس زیر آتش (Chris‌tmass under fire) 

  کارگردان: هری والت/ تولید: 1941میلادی
  ژانر: جنگ جهانی دوم
  خلاصه داستان: ایده این فیلم برگرفته از بمباران بی‌امان آلمانی‌ها علیه انگلیس طی سال 1940تا 1941میلادی در طول جنگ جهانی دوم بود. در همان سال نخستین بار مطبوعات از عبارت «جنگ رعد و برق» یا Blitz برای این نوع بمباران استفاده کردند. داخل خطوط مترو، مردم در شب کریسمس با هرچه دارند، کاج کریسمس را تزیین می‌کنند.

گذرنامه برای پیملیکو(Passaport to Pimlico) 

   کارگردان: هنری کورنلیوس/ تولید: 1949میلادی
   ژانر: کمدی
   خلاصه داستان: زمانی که ساکنان محله میرامومنت، پیملیکو متوجه می‌شوند که تابع دوک باستانی بورگوندی هستند، از این شرایط می‌گریزند تا دچار محرومیت و جیره‌بندی بریتانیا نشوند. بسیاری از صحنه‌های خاص و به یادماندنی این فیلم در متروی لندن فیلمبرداری شده است.

زیر پوست شب خیابان‌ها 
(Under Night Streets) 


  کارگردان: رالف کنه/ 1958میلادی
  ژانر: اجتماعی
  خلاصه داستان: زندگی هزار کارمندی که شب‌ها به ترمیم و بازسازی خطوط مترو اشتغال دارند، به تصویر کشیده شده است؛ زندگی‌ای سراسر رنج، در دل شب و کیلومترها زیرزمین.

(DALEKS INVASION EARTH 2150 A.D.)

   کارگردان: گوردون فلمینگ/ تولید: 1966میلادی
   ژانر: علمی- تخیلی مربوط به جنگ جهانی
   خلاصه داستان: شهر لندن توسط گروهی بمبگذاری می‌شود. بعد از جنگ، بازماندگان جنگ جهانی دوم، به سرپرستی دکتر هو گروه مقاومتی تشکیل می‌دهند و مقر خود را در اتاقی مخفی‌ در عمق ایستگاه متروی لندن انتخاب می‌کنند. در ورودی پشت در، پوستر هشدار درباره مضرات مصرف آب باران را می‌بینیم. این فیلم، سه‌گانه است.

سه دلیل برای متروی لندن 
متروی لندن، از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های متروی جهان است و همین ویژگی آن را به بهشت فیلمسازان جهان تبدیل کرده است.  فیلم‌های ترسناک و دلهره‌آور هالیوودی برای این خطوط مترو مناسب هستند. دلیل آن هم خاص بودن فضا و ساختار آن است. متروی لندن بسیار پررفت‌وآمد است، بنابراین همه اهالی و غیراهالی لندن از آن خاطره‌ای دارند. بنابراین جالب است که مکان رفت‌وآمد روزمره آنها، یکی از خاص‌ترین لوکیشن‌های فیلم‌های ترسناک هالیوودی باشد.

خط مرگ (Death Line) 

   کارگردان: گری شِرمَن/ تولید: 1972میلادی
   ژانر: وحشت
   خلاصه داستان: مترو و خطوط فرعی منتهی به‌ آن، ایستگاه‌های متروک، مکان اصلی فیلمبرداری فیلمی ترسناک با بوی مرگ است. فیلم در ایستگاه متروکه‌ای بین میدان راسل و هولبورن، فرزندانی کسانی که در ریزش تونل راه‌آهن در سال 1892میلادی در آن گرفتار شده‌اند، زندگی کرده و از عابران برای زندگی خود تغذیه می‌کنند.

شهر پنهان (Hidden City) 

   کارگردان: استفان پولیاکوف/ تولید: 1987میلادی
   ژانر: تریلر/ علمی با نگاهی به جنگ
   خلاصه داستان: گروهی تلاش می‌کنند تا به عمق مخفیگاه‌های دوره آیزنهاور، برای یافتن اسناد و مدارکی وارد شوند. این تونل‌ها و خطوط متروک مترو و تونل‌ها، باقیمانده از جنگ جهانی دوم است و فیلم تلاش دارد تا به شکلی آسیب‌های جنگ و ویرانی‌های آن را به تصویر بکشد.

رگبار خطر (Skyfall) 

   کارگردان: سام مندس/ تولید: 2012میلادی
   ژانر: اکشن/ دلهره‌آور
   خلاصه داستان: فیلم « Skyfall »یا «رگبار»، بیست و سومین فیلم از مجموعه فیلم‌های « جیمز باند» و یکی از بهترین آنهاست. از نظر سازمان جاسوسی انگلیس، باند مرده است تا زمانی که خود را نشان داده و با برخورد سرد مأمور M روبه‌رو می‌شود. جمیز باند برای یافتن هارد دیسکی مهم، به سراسر جهان اعزام می‌شود. آنهایی که متروی لندن به‌ویژه ایستگاه معبد را دیده‌اند، می‌دانند بهترین مکان برای پنهان شدن از دست مأموران امنیتی است. صحنه فرار و گریز جیمز باند در پیچ و خم‌های ایستگاه معبدِ متروی لندن فیلمبرداری شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید