• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 24 خرداد 1403
کد مطلب : 227418
+
-

انتخابتان را تطبیق دهید

عملکرد دولت سیزدهم با محوریت شهیدرئیسی منظومه کاملی از شاخص‌های یک «رئیس‌جمهور صالح» است

گزارش1
انتخابتان را تطبیق دهید

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

«به کدام کاندیدا رأی بدهم»؛ این سؤالی است که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به‌خود مشغول کرده‌ و برخی از لابه‌لای تبلیغات و برنامه‌های تشریحی کاندیداها به‌دنبال پاسخ آن هستند، اما تطبیق ویژگی‌های کاندیداها با «الگوی شهیدرئیسی» صحیح‌ترین مسیر برای رسیدن به پاسخ این سؤال است. کاندیداها و جریان‌های مختلف سیاسی درحالی 15روز مانده به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌دنبال اقناع جامعه برای رأی دادن به کاندیدای موردنظرشان هستند که عملکرد دولت سیزدهم با محوریت شهیدرئیسی، دربرگیرنده منظومه کاملی از شاخص‌های یک «رئیس‌جمهور صالح» است که با برخورداری از ویژگی‌های شخصی و مدیریتی تراز انقلاب اسلامی، بهترین سنجه به‌منظور انتخاب «کاندیدای اصلح» به‌حساب می‌آید.
در شرایطی که ادامه راه روشن شهیدرئیسی به یکی از محوری‌ترین مطالبات جامعه از دولت چهاردهم تبدیل شده‌است، یکی از الزام‌های اساسی چنین مطالبه‌ای، تطبیق ویژگی‌های کاندیداها با الگوی «شهید جمهور» ازسوی رای‌دهندگان است؛ الگویی که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و چالش‌های پیش‌روی جامعه باشد. در ادامه به بررسی زوایای مختلف آن می‌پردازیم.

پرکاری و خستگی‌ناپذیری
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهیدرئیسی که طی سال‌های گذشته همواره مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار داشته‌، پرکاری و خستگی‌ناپذیری این شهید بزرگوار است که طی حدود 3سال گذشته مصداق‌های پرتعدادی برای این ویژگی می‌توان برشمرد. انجام 47سفر استانی و 29سفر خارجی، آن‌هم طی حدود 3سال، از نقاط درخشان کارنامه شهیدرئیسی است که به گره‌گشایی بسیاری از مشکلات پیش‌روی کشور انجامید. خستگی‌ناپذیری شهیدرئیسی تا جایی بود که تجلیل رهبرمعظم انقلاب را نیز به‌دنبال داشت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام تسلیت به‌مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان وی تأکید کردند که «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت.» نقل خاطره‌ سفر شهیدرئیسی به مسکو و بلافاصله انجام سفر استانی به البرز، ازسوی رهبرمعظم انقلاب در جریان حضور ایشان در منزل شهید جمهور، از دیگر نمودهای پرکاری و خستگی‌ناپذیری شهیدرئیسی به‌حساب می‌آید.

ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی
یکی از ویژگی‌های شهیدرئیسی که باید در انتخاب رئیس‌جمهور آینده مدنظر رای‌دهندگان قرار داشته باشد، شاخص «ظلم‌ستیزی» و «عدالت‌خواهی» شهید جمهور است که در اقدامات و عملکرد دولت‌سیزدهم به‌خوبی نمایان بود و مردم  نیز شاهد نمودهای مختلف چنین رویکردی بوده‌اند. حذف ارز ترجیحی 4200تومانی ازسوی دولت سیزدهم یکی از محوری‌ترین اقدام‌هایی بود که کلان‌راهبرد «حذف زمینه‌های فساد» را پیگیری می‌کرد؛ اقدامی که گام مهم در راستای برقراری عدالت محسوب می‌شود. ازسوی دیگر بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد اصلاحات اعمال شده ازسوی دولت سیزدهم، بستر مناسبی را برای «کاهش شکاف مالیاتی» و به‌دنبال آن، «تحقق عدالت مالیاتی» فراهم کرد ه است؛ مسیری که چشم‌انداز برقراری عدالت اجتماعی را دنبال می‌کند. دولت رئیسی در حوزه عدالت آموزشی، عدالت در عرصه سلامت و... نیز گام‌های مؤثری برداشت‌ که استمرار آن ازسوی دولت چهاردهم ضروری است.

پیگیری گفتمان ولایی
ولایتمداری و پیگیری گفتمان انقلاب و رهبری، یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های عملکردی شهیدرئیسی طی سال‌های گذشته و به‌ویژه در دوران ریاست‌جمهوری بوده‌است. این ویژگی به قدری برجسته بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهیدرئیسی بیان کردند که «ما یکی از بهترین عناصرمان زیر این آسمان را از دست دادیم؛ یکی از بهترین‌ها را از دست دادیم... .» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در آن دیدار فقدان شهیدرئیسی را «خسارتی جبران‌‌ناپذیر» دانستند؛ تجلیلی که بیش‌از هر چیز نشان‌دهنده عمق ولایتمداری شهیدرئیسی است. این درحالی است که به‌گفته مقام‌های دولت سیزدهم، شهیدرئیسی همواره بر این اعتقاد بوده‌ است که «ما باید خودمان را خرج ولایت کنیم؛ نه برعکس.» ازسوی دیگر پیگیری آرمان‌ها و منویات رهبرمعظم انقلاب در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی وجه دیگری از پیگیری گفتمان ولایی ازسوی شهید رئیسی است که باید از جانب دولت چهاردهم استمرار یابد.

پرهیز از اختلاف‌افکنی
تنش‌زدایی از ساختارهای اجرایی و همگرایی با قوای دیگر در کنار پرهیز از انجام اقدام‌های اختلاف‌افکن، از دیگر راهبردهای شهیدرئیسی در دولت سیزدهم بود که دستاوردهای چشمگیری برای کشور به‌همراه داشت. شهیدجمهور عمیقا اعتقاد داشت که وجود برخی اختلاف سلیقه‌ها نباید زمینه‌ساز بروز اختلاف میان قوای مختلف و ایجاد ناکارآمدی در ارکان حاکمیتی شود. براین اساس هم بود که با آغاز به‌کار دولت سیزدهم و برخلاف رویه‌های گذشته، مدیران میانی کارآمد که ازنظر سیاسی با دولت همسو نبودند، تغییر نکردند؛ موضوعی که اگرچه انتقادهایی را ازسوی برخی جریان‌ها به‌دنبال داشت، اما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اصول مدیریتی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت. ازطرف دیگر در دولت سیزدهم شاهد درگیری و اختلاف حاشیه‌ساز دولت با سایر قوا و دستگاه‌های حکومتی نبودیم؛ رویکردی که از دیگر نمودهای نگاه همدلانه شهیدرئیسی در پیشبرد امور دولت به‌حساب می‌آید.

تقویت جبهه مقاومت
پیگیری کارآمد آرمان‌های جمهوری‌اسلامی در حوزه سیاست‌خارجی یکی از مهم‌ترین خصوصیات شهیدرئیسی بود که طی حدود 3سال گذشته، تقویت محور مقاومت را به‌دنبال داشته‌است. پیگیری چنین رویکردی پس از آغاز جنگ در غزه به‌صورت ویژه در دستورکار دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور شهید قرار گرفت و دراین مدت شاهد رایزنی‌ها و اقدام‌های گسترده دولت به‌منظور کمک به جبهه مقاومت، ازجمله در فلسطین اشغالی بوده‌ایم. براین اساس هم بود که شهید حسین امیرعبداللهیان به‌دنبال آغاز جنگ در غزه، با انجام سفرهای متعدد منطقه‌ای، تقویت جبهه مقاومت با محوریت ایران را در دستورکار قرار داد؛ راهبردی که به‌صورت ویژه ازسوی شهیدرئیسی نیز دنبال شد. اقدام‌های انجام شده دراین زمینه ازسوی دولت سیزدهم و شخص «شهید جمهور» زمینه‌ساز تثبیت محوریت ایران در تحولات جبهه مقاومت شد؛ رویکردی که استمرار آن، مطالبه‌ای محوری از دولت چهاردهم است.

زیست مردمی
مردمی بودن از شاخص‌هایی است که اگرچه برخی به‌دنبال بهره‌برداری سیاسی از آن هستند، اما شهید رئیسی در عمل ثابت کرد دولت سیزدهم مردمی است و «خادم ملت» بودن مدالی است که بر سینه دولت سیزدهم نصب شده‌است. شهیدرئیسی با برقراری ارتباط بی‌واسطه و سهل با مردم در شرایط مختلف، پای درددل آنان می‌نشست و از نزدیک مشکلات‌شان را لمس می‌کرد؛ راهبردی که تأثیر اساسی‌ای در سیاستگذاری‌های کلان دولت‌سیزدهم داشت. ازسوی دیگر، ساده‌زیستی دولتمردان به تبعیت از «شهید جمهور» از ویژگی‌های دولت سیزدهم به‌حساب می‌آید؛ موضوعی که استمرار آن در دولت چهاردهم می‌تواند راهگشا باشد. نکته اینجاست که زیست مردمی شهیدرئیسی، مهر تأییدی بر شعار دولت سیزدهم، یعنی «دولت مردمی» بود.

استفاده از ظرفیت‌های جهانی
سیاست‌خارجی یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های موفقیت دولت شهید رئیسی به‌حساب می‌آید؛ دستاوردی که با محوریت رئیس‌جمهور محقق شد و مزیت‌های کلانی را  برای مردم و کشور به‌دنبال داشت. دولت شهیدرئیسی برخلاف عملکرد برخی که ادعا می‌کردند زبان دنیا را بلدند، راهگشایی در سیاست‌خارجی را در دستورکار قرار داد که «عضویت در سازمان‌های مهم بین‌المللی مانند سازمان شانگهای و بریکس»، «محکومیت رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی»، «توسعه مناسبات با همسایگان و دولت‌های منطقه»، «گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین» و... ازجمله دستاوردهای اتخاذ چنین راهبردی است. اکنون برخورداری از این ویژگی راهبردی، می‌تواند به‌عنوان یکی از شاخص‌های اساسی برای انتخاب رئیس دولت چهاردهم ازسوی رای‌دهندگان باشد.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید