• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 شهریور 1400
کد مطلب : 140104
+
-

گره ساخت تله‌کابین کرمانشاه گشوده می‌شود

مسئولان ارشد استان در روزهای اخیر از مسیریابی جدید برای تکمیل ساخت تله‌کابین طاق‌بستان خبر داده‌اند

گره ساخت تله‌کابین کرمانشاه گشوده می‌شود

فرحناز چراغی -خبرنگار

بیش‌از 2دهه از وعده اجرای طرح تله‌کابین طاق‌بستان در شهر کرمانشاه می‌گذرد، اما با وجود گذشت سال‌ها از آغاز اجرای این طرح، هربار بهره‌برداری از تله‌کابین به درهای بسته می‌خورد و گویا قرار نیست شهروندان کرمانشاهی‌ به این زودی‌ها از امکانات آن بهره‌مند شوند. دراین میان اختلاف شهرداری و اداره میراث‌فرهنگی، مهم‌ترین مشکل برسر به سرانجام رسیدن طرح تله‌کابین در سال‌های اخیر بوده‌است.
مجموعه طاق‌بستان کرمانشاه یکی از آثار تاریخی و منحصربه‌فردی است که آثاری ازجمله سنگ‌نگاره اردشیر دوم ساسانی و 2ایوان سنگی به نام‌های ایوان کوچک و بزرگ را در خود جا داده‌است. این اثر در ۱۵دی‌ماه سال۱۳۱۰ به‌شماره۱۷۲ در فهرست آثارملی به ثبت رسید و مقدمات تشکیل پرونده برای ثبت‌جهانی نیز از چند سال قبل آغاز شده‌است. درچنین شرایطی کارشناسان و مسئولان میراث‌فرهنگی معتقدند عبور تله‌کابین از محوطه طاق‌بستان، این اثر تاریخی از مسیر جهانی شدن دور می‌کند.
عملیات اجرایی ساخت تله‌کابین کرمانشاه در جوار طاق‌بستان درسال1398 و پس از مدتی رکود، بار دیگر کلید خورد. براین اساس قرار بود پیمانکار بخش‌خصوصی درنهایت کار را سال۱۴۰۲ تحویل دهد. هرچند این‌بار نیز پای مخالفت فعالان اجتماعی و دوست‌داران محیط زیست به میان آمد، اما درنهایت این سرمایه‌گذار بود که موفق شد با ایستادن درمقابل همه مخالفان، کار خود را آغاز کند. ۵درصدی از کار هم با پیمانکار جدید پیش رفت تا اینکه در اوایل سال‌جاری خبر پایان کار و فسخ قرارداد این پیمانکار در رسانه‌ها شد.

نباید ثبت‌جهانی طاق‌بستان به تأخیر بیفتد
اکنون اما استاندار کرماشناه از شناسایی مسیر جدید برای اجرای طرح تله‌کابین طاق‌بستان خبر می‌دهد. «هوشنگ بازوند» اخیرا در جلسه بررسی مسیر جدید برای اجرای این طرح با بیان اینکه حدود ۲۰سالی می‌شود قرار است طرح تله‌کابین در کرمانشاه اجرا شود، اما هربار با مشکلاتی مواجه شده‌است، می‌گوید: نکته مهم اینجاست که در اجرای این طرح نباید به آثار باستانی و میراث‌فرهنگی کرمانشاه، یعنی طاق‌بستان، صدمه‌ای وارد نشود.
وی ادامه می‌دهد: قرار نیست موضوع‌های گذشته را درباره تله‌کابین کرمانشاه دوباره تکرار کنیم، اما ضروری است که با توجه ویژه به نکات علمی، فنی و اصولی به اجرای این پروژه کمک شود.
بازوند اظهار می‌کند: با توجه به اینکه مجموعه تاریخی طاق‌بستان در مسیر ثبت‌جهانی قرار دارد، قرار نیست اجرای پروژه تله‌کابین خدشه‌ای به این موضوع مهم وارد کند و ثبت‌جهانی این مجموعه به تأخیر بیفتد.

استاندار: روند اجرای طرح تسهیل شود
به‌گفته استاندار، مسیر جدید پروژه تله‌کابین در طاق‌بستان کرمانشاه شناسایی شده‌است که چشم‌انداز بسیار زیبایی از این شهر را برای گردشگران به‌وجود می‌آورد و در مجموع زمینه‌ساز رونق گردشگری در استان کرمانشاه نیز می‌شود.
بازوند از همه دستگاه‌ها و مدیران اجرایی استان خواست تا روند اجرایی این پروژه را هرچه سریع‌تر تسهیل و درنهایت تا یک ماه آینده روند اجرای آن آغاز شود؛ موضوعی که می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی از اجرای طرحی باشد که مردم این شهر سال‌هاست در انتظار بهره‌برداری از آن هستند و می‌تواند گام موثری در توسعه‌شهری کرمانشاه به‌حساب آید.

در جست‌وجوی سرمایه‌گذار جدید
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری دراین باره می‌گوید: برای ادامه اجرای طرح تله‌کابین کرمانشاه یک‌سری طرح‌ها در جلسه‌های استاندار با مسئولان ارشد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارائه شده، اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده‌است. «علی‌اصغر خزلی» می‌افزاید: مشکل مهم موجود در اجرای طرح، اختلاف شهرداری کرمانشاه با اداره میراث‌فرهنگی در زمینه صدور مجوزهای لازم بود که دراین باره پیشنهادهایی ازسوی استاندار و تیم مشاوران به مسئولان ارشد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باهدف رفع مشکل ارائه شد که امیدواریم گره‌گشای طرح باشد و سبب شود عملیات ساخت تله‌کابین شهرکرمانشاه از رکود کنونی خارج شود. وی همچنین با بیان اینکه سرمایه‌گذار این طرح هنوز مشخص نشده‌است، می‌افزاید: فراخوان عمومی برای جذب سرمایه‌گذار اعلام شده‌است و باید منتظر طی شدن مراحل قانونی بود تا بتوان اقدام‌های لازم را دراین بخش انجام داد و طرح را وارد مرحله جدیدی کرد که یک گام دیگر به بهره‌برداری نزدیک‌تر شود.

ارائه طرح‌های مسیر  جایگزین
این مسئول ادامه می‌دهد: ازسوی مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز طرح‌هایی برای جایگزین کردن مسیر اجرای طرح پیشنهاد شده‌ که هنوز در دست بررسی است و باید منتظر انجام بررسی‌های کارشناسی دراین زمینه بود تا بتوان نظر قطعی داد.
خزلی تصریح می‌کند: در سال های گذشته که پایه‌های نخست تله‌کابین کرمانشاه ساخته شد، ایستگاه «تیک‌آف» با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان به خارج از محدود عرصه طاق‌بستان منتقل شد. درآن مقطع یک‌سری اقدام‌ها و مکاتبه‌هایی برای ادامه روند کار انجام شد که البته درنهایت سرانجامی نیافت. 
وی اظهار می‌کند: درآن زمان کارشناسان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی نیز در محل اجرای طرح حضور یافتند و قرار شد 3پایه آخر طرح با هماهنگی اداره میراث‌فرهنگی ساخته شود. دراین مدت با وجود اقدام‌های انجام شده ازسوی شهرداری کرمانشاه برای تکمیل هرچه سریع‌تر روند ساخت تله‌کابین، با تغییرات مدیریتی در سازمان میراث‌فرهنگی، کار دوباره با مخالفت اداره میراث‌فرهنگی متوقف شد.
خزلی تصریح می‌کند: برای رفع مشکلات به‌وجود آمده، پرونده روی میز استاندار نیز قرار گرفت و حتی وزیر وقت میراث‌فرهنگی و برخی معاونان وی هم به موضوع ورود کردند.

در انتظار رفع موانع موجود
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری کرمانشاه همچنین می‌گوید: درحال‌حاضر اداره میراث‌فرهنگی پایه‌های قبلی طرح را نیز قبول ندارد و وجود این پایه‌ها را تخریب میراث تاریخی در مجموعه طاق‌بستان می‌داند. امیدواریم در جلسه‌های اخیر که باحضور مسئولان ارشد استان و همچنین مقام‌های ارشد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شده، بتوانیم به راه‌حل جامعی برای گشودن گره اجرای طرح تله‌کابین در کرمانشاه دست یابیم.
خزلی با بیان اینکه درصورت تأیید میراث‌فرهنگی و ازسر گرفتن عملیات اجرایی، ۶ماه طول می‌کشد که تله‌کابین طاق‌بستان تکمیل شود، می‌افزاید: تلاش شهرداری براین‌است که اقدام‌ها و هزینه‌های صرف شده در گذشته هدر نرود. البته با رفع موانع موجود می‌توان به این موضوع امیدوار بود. 
وی با بیان اینکه طرح تله‌کابین کرمانشاه در 2فاز اجرایی می‌شود، تصریح می‌کند: فاز نخست شامل اجرای خط تله‌کابین و ایستگاه‌های است و فاز دوم نیز راه‌اندازی مجموعه‌های گردشگری و تفریحی در ایستگاه‌های مبدأ و مقصد را شامل می‌شود که می‌توان به رونق روزافزون گردشگری در این شهر کمک قابل‌توجهی کند. رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری کرمانشاه همچنین با اشاره به برآوردهای انجام شده درباره هزینه‌های اجرای این طرح، اضافه می‌کند: حداقل ۳۰۰میلیارد تومان برای تکمیل طرح تله‌کابین کرمانشاه نیاز است. درمجموع برای ساخت تله‌کابین و اجرای برنامه‌ها و نقشه‌های جانبی آن در ایستگاه‌ها، به بیش‌از هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

* * * 
با وجود پیگیری‌های مکرر خبرنگارهمشهری درباره آخرین وضعیت ساخت تله‌کابین در مجموعه تاریخی طاق‌بستان، مسئولان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصمیم‌گیری و اعلام مواضع دراین زمینه را به روزهای آینده موکول کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید