• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139478
+
-

امنیت در شهر زیرزمینی

سرهنگ سعید عطاءالهی، رئیس پلیس متروی پایتخت در گفت‌وگو با همشهری مترو از امنیت در ایستگاه‌های متروی پایتخت می‌گوید

امنیت در شهر زیرزمینی

محمد جعفری

هر روز صبح شهروندان با عجله خود را به ایستگاه‌های مترو می‌رسانند و بی‌هیچ دغدغه‌ای سوار بر قطارها به نقاط مختلف شهر سفر می‌کنند. با اینکه گاهی ازدحام، همه را کلافه می‌کند اما مسافران شهر زیرزمینی خیال‌شان راحت است که با امنیت کامل زیر پوست شهر سفر می‌کنند. بخشی از این امنیت برعهده مسئولان مترو در بخش‌های مختلف است اما بخش مهمی نیز برعهده پلیس مترو است که خیال همه را از بابت سفرهای امن راحت کرده است. سرهنگ سعید عطاءالهی که از مدتی قبل فرماندهی پلیس متروی تهران را برعهده گرفته است، در گفت‌وگو با همشهری مترو از آخرین وضعیت امنیت در خطوط مترو و جرائمی که گاهی اتفاق می‌افتد می‌گوید. آنطور که او می‌گوید این روزها با همکاری شهروندان امنیت در مترو به بالاترین حد خود رسیده و وقوع جرائم کاهش چشمگیری داشته است. نکته جالب اینکه رئیس پلیس مترو آنچنان از امنیت مترو اطمینان دارد که می‌گوید خودش هم هر روز با مترو در شهر تردد می‌کند.

امنیت زیر پوست شهر
همه ایستگاه‌های مترو از امنیت پایدار و مطلوبی برخوردار هستند. به‌خصوص ایستگاه‌های تقاطعی و شلوغ ازجمله امام‌خمینی‌(ره)، دروازه دولت، تئاترشهر، صادقیه و... مأموران پلیس به‌طور مستمر و به‌صورت محسوس و نامحسوس اوضاع و احوال را تحت کنترل دارند و مجال خودنمایی به تبهکاران را نمی‌دهند. اگر موردی نیز اتفاق بیفتد همکارانم متهمان را به پلیس آگاهی و ایستگاه‌های انتظامی مستقر در مترو هدایت و برای سیر مراحل قضایی به مراجع قضایی تحویل می‌دهند. برقراری امنیت و برخورد با تبهکاران یکی از مهم‌ترین وظایف پلیس مترو است. چنانچه مسافران مترو اموال‌شان سرقت شده  یا هر مشکل دیگری برای آنها به‌وجود آمده باشد با خیالی آسوده می‌توانند به نیروهای پلیس مستقر در تمامی ایستگاه‌های مترو مراجعه کنند. پلیس حامی و خدمتگزار مردم و مسافران ارجمند است.

همکاری و تعامل  با شرکت مترو
برای ایجاد فضایی امن در ایستگاه‌ها و قطارهای مترو باید بین پلیس و عوامل مترو همکاری و هماهنگی وجود داشته باشد. در این مورد خوشبختانه همکاری و تعامل بسیار خوبی بین عوامل حراست و انتظامات شرکت بهره‌برداری مترو با نیروهای پلیس وجود دارد و مدیران ارشد خطوط نیز در برقراری امنیت هماهنگی لازم را با پلیس انجام می‌دهند. به همین دلیل است که روزبه‌روز شاهد هستیم که شرایط در مترو بهتر از قبل می‌شود.

مهم‌ترین جرائم در مترو
اغلب جرائمی که در حوزه پلیس مترو اتفاق می‌افتد جرائم خرد است. اما مهم‌ترین جرائم شامل فروش یا حمل مواد‌مخدر و مشروبات الکلی است. همچنین به‌دلیل شلوغی و ازدحام در برخی ساعت‌ها در سکوها و داخل واگن‌ها جیب‌بری و سرقت گوشی تلفن همراه مسافران نیز اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از جرائمی که می‌طلبد همشهریان در این خصوص هوشیاری بیشتری داشته باشند انجام کلاهبرداری با استفاده از دستگاه‌های پوز است. این نوع کلاهبرداری اغلب توسط افرادی انجام می‌شود که وانمود می‌کنند دستفروش هستند. این افراد پس از فروش جنس به مسافران به بهانه دریافت پول با دستگاه پوز کارت عابربانک مسافران را می‌گیرند و از ترفندهای گوناگونی برای دستبرد به‌حساب آنها استفاده می‌کنند. آنها اغلب با استفاده از دستگاه اسکیمر که به دستگاه پوز متصل است اطلاعات کارت بانکی طعمه‌شان را کپی می‌کنند و رمز کارت را نیز از مسافر پرسیده و به خاطر می‌سپارند و در فرصتی مناسب به‌حساب او دستبرد می‌زنند. گاهی هم کپی کردن در کار نیست و به این بهانه که دستگاه یا کارت خراب است چندین بار کارت می‌کشند و چند برابر از حساب طعمه‌شان پول برداشت می‌کنند.

کاهش جرائم در دوران کرونا
شیوع کرونا باعث شده تا تردد در مترو کمتر از قبل شود و وقتی دیگر مثل سابق از ازدحام و شلوغی خبری نیست، جیب‌برها و سارقان کمتر می‌توانند دست به اقدامی بزنند. به همین دلیل است که در ماه‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیر وقوع جرائم در حوزه پلیس مترو هستیم و جرائم بسیار کاهش پیدا کرده است.

امن‌ترین ایستگاه‌های مترو
همکاری خوب پلیس با مسئولان مترو از یک سو و افزایش آگاهی‌های شهروندان از سوی دیگر باعث شده که اغلب ایستگاه‌های مترو از امنیت لازم برخوردار باشند. این روزها شاهد هستیم که مسافران با فراغ خاطر برای رسیدن به مقصدهای خود از مترو استفاده می‌کنند.

تردد رئیس پلیس با مترو
شرایط خطوط مترو به‌گونه است که اینجانب هم مثل مردم از مترو استفاده می‌کنم. به‌خصوص از خط 2و در ساعت‌های اداری هم برای سرکشی به ایستگاه‌های انتظامی که در خطوط مختلف واقع شده از مترو استفاده می‌کنم و گاهی در همین سرکشی‌ها و در میان مردم از مشکلات و مسائل آنها مطلع می‌شوم. امیدوارم با همکاری شهروندان آمار وقوع جرائم در شهر به‌خصوص در مترو به صفر برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید