• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139475
+
-

با قانون‌های نانوشته خطوط متروی 8کشور جهان آشنا شوید

ادب اینطور حکم می‌کند؛ نه قانون

ادب اینطور حکم می‌کند؛ نه قانون

     مهتاب خسروشاهی| 

« قوانین نانوشته»؛ قوانینی که ضرورت اجرای آنها، از رعایت قوانین نوشته شده نیز مهم‌تر است. به این دلیل که اغلب این قوانین از  دلخواه مردم برخاسته و این خواسته‌ها برای آنها بسیار مهم است. این قوانین همه‌جا وجود دارند؛ در ذهن هر شخص، در هر خانه، در هر محله، در هر شهر و... هر خط مترو! بله، درست متوجه شده‌اید. خطوط مترو هم قوانین نانوشته‌ای دارند که با بعضی از مهم‌ترین آنها در بعضی از کشورهای جهان آشنا می‌شویم. یادتان باشد؛ اگر به این کشورها سفر کردید، حتما این قوانین را در خطوط مترو رعایت کنید؛ و الا ممکن است سرتان را به باد دهید.

جان‌تان را دودستی بچسبید
باید جایی پیدا کرده و خودتان را جا کنید چون برای سوار شدن شما فرش قرمز پهن نکرده‌اند. میزان شلوغی این متروها به حدی است که گاهی به اندازه یک بینی با طرف مقابل فاصله دارید و می‌توانید تعداد نفس‌های طرف مقابل را بشمارید. در این متروها، مسئولیت اصلی گم شدن وسایل، دزدیده شدن کیف پول، عینک، آسیب‌های جسمی و... بر‌عهده خود شماست. بنابراین آنهایی که از این متروها استفاده می‌کنند از این مسئله آگاه هستند و با حداقل وسایل و حداکثر مراقبت از خود، مسیر را طی می‌کنند.
این قانون کجا اجرا می‌شود؟
متروی شهر تفلیس در گرجستان
چانگشا، مرکز استان هونان در چین

به احترام کودکان و زنان
 برای آرامش بیشتر زنان و کودکان، در بسیاری از کشورهای دنیا، بخشی از واگن‌های مترو یا اتوبوس به زنان و کودکان- بچه مدرسه‌ای‌ها- اختصاص دارد. این درحالی است که ممکن است هیچ‌گونه جداسازی‌ای هم برای این منظور انجام نشده باشد. در بعضی از ساعت‌های روز مانند زمانی که زنان و کودکان سر کار یا مدرسه می‌روند یا بازمی‌گردند، رعایت این قانون بیشتر به چشم می‌خورد. در بعضی از کشورها البته این جداسازی با تغییر رنگ واگن‌ها، صندلی‌ها یا نوار صورتی یا قرمزرنگ انجام می‌شود.
 نکته یک: در مکزیک، مالزی، هند و ایران، برای اتوبوس نیز ورودی ویژه زنان وجود دارد.
  نکته دو: در ژاپن، افراد کم یا ناتوان حرکتی، همراه با راهنمای خود می‌توانند در بخش ویژه زنان و کودکان وارد شوند.
این قانون کجا اجرا می‌شود؟
ایران- ژاپن- هند- مصر- برزیل- مکزیک- اندونزی- فیلیپین- مالزی- امارات متحده عربی

صندلی اول مال شما نیست
اگر حتی صندلی‌های واگن مترو، نزدیک به در ورودی، خالی باشد، نباید کسی غیر از زنان باردار، کهنسالان و افراد کم‌توان روی صندلی بنشیند. این درحالی است که اگر همه افراد مترو سرپا ایستاده باشند و آن صندلی‌ها خالی باشند، کسی حق نشستن روی آن صندلی‌ها را ندارد چون ممکن است ناگهان در هر ایستگاه، یکی از افراد متعلق به گروه‌هایی که به آن اشاره شد، وارد مترو شود.
این قانون کجا اجرا می‌شود؟
شهر تایپه پایتخت تایوان

به‌علاوه پاها، ممنوع
بعضی‌ افراد به محض نشستن روی صندلی، سُر می‌خورند و پاها را تا وسط مترو دراز کرده و بعد هم آنها را روی هم می‌اندازند. مانعی که به‌راحتی می‌تواند باعث زمین‌خوردن دیگران شود. این درحالی است که آداب نشستن روی صندلی، نشستن به شکل کاملا چسبیده به صندلی است. اگر در کشوری که به آن اشاره می‌کنیم، وضعیت نشستن صلیبی دیده شود، شخص متضمن جریمه سنگینی خواهد شد. علاوه بر اینکه نباید کف پا را به صندلی خالی مقابل، تکیه دهید.
این قانون کجا اجرا می‌شود؟
تایلند

به سرود احترام بگذارید

اگر راهبه‌ای وارد خطوط مترو، قطار یا اتوبوس شود، باید از جای خود بلند شوید و با احترام جای خود را به او تعارف کنید. علاوه بر این اگر بین ساعت 8صبح تا 6عصر، در یکی از خطوط مترو، سرود ملی را شنیدید، باید از جای خود بلند شوید و ادای احترام کنید.
این قانون کجا اجرا می‌شود؟
شهر بانکوک/ کشور تایلند

پیش از ترک، تشکر کنید
کمتر پیش می‌آید که آقای راننده مترو را ببینید؛ مگر اینکه از واگن‌های نزدیک به واگن راننده پیاده شوید. شاید اگر هم ببینید، سریع به سمت پله‌ها بروید و توجهی به آقای راننده نداشته باشید. اما در بعضی از کشورهای جهان، اگر راننده مترو را ببینید و از دور از او تشکر نکنید، فرد مودبی نیستید. این نکته در زمان پیاده شدن از اتوبوس که واجب است.
این قانون کجا اجرا می‌شود؟
استرالیا- کانادا- ایرلند- نیوزلند

حتما در بَندِ در بمانید

عادت دارید وقتی از دری عبور می‌کنید، آن را برای نفر بعدی نگه دارید؟ در یک کشور خاص، اگر این رفتار مودبانه را انجام ندهید، بی‌ادب‌ترین فرد عالم هستید. از دلایل اصلی ضرورت رعایت این نکته، سرعت باز و بسته شدن درها، لزوم توجه به حضور هموطنان است. این نکته باید برای همه افراد و به‌ویژه برای زنان باردار و سالمندان رعایت شود.
این قانون کجا اجرا می‌شود؟
پاریس/ فرانسه

روزنامه را جا بگذارید
اگر در دو کشور اتریش و آلمان، روزنامه‌ای را که مطالعه کرده‌اید، روی صندلی مترو جا بگذارید، یعنی اینکه آداب اجتماعی را بلد نیستید و چه بسا توسط مأموران مترو، به شما تذکر هم داده شود. اما در یکی از کشورهای جهان، اگر بعد از مطالعه روزنامه، آن را روی صندلی خودتان در مترو جا بگذارید، یعنی فرد مودبی هستید و دوست دارید فرهنگ مطالعه را گسترش دهید.
این قانون کجا اجرا می‌شود؟
لندن/ انگلیس







 

این خبر را به اشتراک بگذارید