• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139479
+
-

چطور در بهشت‌زهرا برای بدرقه عزیزانمان حاضر شویم؟

یک ایستگاه تا پایان راه

همه چیز در اینجا خلاصه شده به یک اسم: «بهشت زهرا». همه آنچه که امروز و در یک سال و اندی از خیزش بیماری کووید-19 شنیده‌اید، اینجا و در بهشت زهرا که انگار یک ایستگاه مانده به پایان راه است، کنار هم قرار می‌گیرد؛ تابوت‌ها و کفن‌های یک شکل، مردمِ گریان، مردم داغدار، مردمِ مستاصل و همگی در یک رنگ؛ سیاه! بهشت زهرا اندوه‌بار‌ترین روزهایش را پشت سر می‌گذارد. نیم قرن از عمرِ این گورستان قدیمی پایتخت می‌گذرد و حالا فوجِ مرگ و میرها در نبودِ واکسن، باعث شده که روزانه بسیاری از تهرانی‌ها به بهشت زهرا بیایند تا در ایستگاه یکی مانده به آخر، عزیزان خود را تنها نگذارند. این گزارش قرار است به شما اطمینان دهد که بدرقه عزیزان از دست رفته‌تان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در بهشت زهرا انجام می‌شود و اگر مجبورید این روزها سری به این آرامستان بزنید، ما مسیرهای دسترسی را به شما نشان خواهیم داد:

مدارک فراموش نشود
اگر شما به عنوان فردی که قرار است روند کفن و دفن متوفی را پیگیری کنید معرفی شده‌اید خاطرتان باشد که حتما مدارک لازم هویتی خود و آن درگذشته را همراه داشته باشید. این نخستین قانون بهشت زهراست و حضور پرسنلِ کارآزموده در کنارتان کمک می‌کند تا در آن شلوغی و وانفسا به بهترین و ساده‌ترین صورت، تمام کارهای اداری را انجام دهید. مدارک مورد نیاز برای کفن و دفن، اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی به همراه جواز دفن صادر شده از سوی پزشک است و قطعا مدارک هویتی خودتان نیز باید همراه تان باشد.

همه خسته‌ایم
شاید باورتان نشود اما خستگی و داغ، تنها مربوط به عزاداران و ازدست‌دادگانی که هر روز به بهشت زهرا می‌آیند نیست؛ پرسنل زحمتکش این مرکز بیش از 18ماه است که در سه شیفت کاری و به صورت 24ساعته در حال رتق و فتق اموری هستند که جز با درد و غمِ از دست دادن، با چیز دیگری سر و کار ندارد. بنابراین جانب احتیاط را نگه دارید، خستگی آنها را درک کنید و اگر هشداری به شما دادند به دیده منت پذیر باشید.

مجتمع عروجیان؛ نقطه آغاز
اگر قصد انجام امور اداری کفن و دفن را دارید، پیش از هر قسمت باید به مجتمع عروجیان مراجعه کنید. بهشت زهرا یک مکان بزرگ است و احتمالا پیاده‌روی در آن، آن هم در این گرما، کلافه‌کننده خواهد بود، بنابراین پیش از پیاده شدن، دنبال مجتمع عروجیان بگردید و با مراجعه به بخش پذیرش، از سردرگمی بیرون بیایید. اگر قصد دارید متوفی خود را به شهرستان انتقال دهید، به خاطر شیوع کرونا احتمالا با مشکلات و حتی ممانعت‌های قانونی مواجه شوید. پرسیدن از بخش پذیرش می‌تواند از اتلاف زمان جلوگیری کند.

حضور کمتر، امنیت بیشتر
قبل از آنکه کرونا اینطور به قلع و قمع مردم کمر ببندد، مسئولان بهشت زهرا پیشنهاد می‌دادند که برای انجام امور اداری هر متوفی تنها یک نفر از سوی خانواده معرفی شود. حالا که در وضعیت قرمز و سیاه کرونایی به سر می‌بریم این مهم اهمیت صدچندانی یافته. ساده و خلاصه‌اش این می‌شود که هر مراجعه کمتر به بهشت زهرا می‌تواند در کاهش ابتلا و شکستن زنجیره انتقال کمک کند. این را هم در نظر بگیرید که اگر به هر دلیلی گروهی به بهشت زهرا مراجعه کنید، حتی در صورت ورود به ساختمان اداری و در معرض خطر قرار گرفتن بی‌دلیل، جز به یک نفر به فرد دیگری اجازه پیگیری امور اداری داده نمی‌شود.

آماده تا آخرین توان
امروز بهشت زهرا یکی از نمونه‌های خوبِ مدیریت کرونا در کشور است برای درک این جمله که به نظر خیلی کلیشه‌ای می‌آید بد نیست به آمار فوتی‌های این بیماری لااقل در 20ماه گذشته نگاهی بیندازیم. درست از همان روزی که اولین فوتی کرونایی در بهشت زهرا پذیرش شد تا این روزهای سیاه که به طور میانگین روزانه لااقل 600 نفر در کشور بر اثر این بیماری فوت می‌کنند، بهشت زهرا نه فقط با چالش مواجه نشده بلکه از این فرصت برای بالا بردن راندمان کار خود و افزایش سطح مراقبت‌های بهداشتی بهره برده تا جایی که مجتمع عروجیان به یک سردخانه بزرگ کانتینری 40 فوتی مجهز شده و مسیر جابه‌جایی متوفیان کرونایی از دیگر متوفیان پذیرش شده در بهشت زهرا جدا شد.

یک فرآیند کاملا ایزوله
از اواخر بهمن دو سال قبل که اولین متوفی کرونایی در بهشت زهرا به خاک سپرده شد تا امروز که هزاران نفر به سینه خاک این آرامستان رفته‌اند، مدیران بهشت زهرا با پیش بینی و ایجاد یک سیستم دقیق (البته در سه حوزه متفاوت مدیریتی، شرعی و بهداشتی) سعی کرده‌اند تا جایی که امکان دارد همه مراحل و تشریفات خاکسپاری به صورت کاملا ایزوله انجام شود. این بحران بی‌سابقه و انبوه متوفی‌هایی که هر روز به بهشت زهرا آورده می‌شوند در کنار مضاعف شدن سختی مراحل کفن و دفن، همه و همه باز هم نتوانستند آرامستان پایتخت ایران را در کنار کشورهایی قرار دهد که با دفن در گورهای دسته‌جمعی، خاکسپاری متوفیان کرونایی را به اصطلاح از سر باز کرده‌اند. شاید باورش سخت باشد اما کاری که بهشت زهرا و پرسنل آن در این روزها کرده‌اند، نمونه جهانی موفقیت در این حوزه تخصصی است.

حق شهروندی برای مومنان دیگر ادیان الهی
درست است که بهشت زهرا همان طور که از نامش پیداست، ایستگاه آخرِ متوفیانِ مسلمان تهران به حساب می‌آید اما اخیرا نماینده کلیمیان در مجلس نامه‌ای به شهردار وقت نوشته و از او تشکر کرده است. چرا؟ چون بهشت زهرا با دستیابی به شیوه دقیق و کاملا بهداشتی برای غسل و کفن و دفن متوفیان کرونایی مسلمان، به یاری شهروندان دیگر ادیان الهی هم رفته و آن نامه هم تشکر از بهشت زهرا بابت همکاری در کفن و دفن کلیمیان فوت شده در جریان این بیماری بوده است.

غربالگری 10 مرحله‌ای
انجام 01 مرحله غربالگری کرونا در بهشت زهرا یکی از برگ‌های برنده مدیریت کرونا در تهران بوده و هست. این کار سخت و شبانه روزی، دو فایده بسیار مهم دارد؛ اول اینکه حافظ سلامت و امنیت گروه‌های آسیب‌پذیری است که به بهشت زهرا مراجعه می‌کنند چه پرسنل خود آرامستان باشند و چه شهروندان. دومین فایده این غربالگری، کمک به شکستن زنجیره انتقال است. هر فوتی کرونایی می‌تواند خود به عاملی برای انتقال این ویروس بدل شود و اقدامات پیشگیرانه بهشت زهرا تلاشی ا‌ست برای شکستن همین روند انتقال. با این همه باید در کلیه بخش‌های این مرکز با رعایت کامل پروتکل‌ها و فاصله ایمن حاضر شوید چرا که این حجم از غربالگری جز با رعایت دقیق هر کدام از ما نتیجه بخش نخواهد بود.

امنیت بهداشتی و روانی
شهروندانی که این روزها به بهشت زهرا مراجعه می‌کنند در کنار دردِ فقدان خود با انواع مسائل و مشکلات روحی و روانی مواجه هستند. از آنجا که پزشکان اعلام کرده‌اند ضعف روحی می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به ویروس کرونا کند، مسئله حفظ امنیت بهداشتی و روانی مراجعان این مجموعه هم دو چندان شده است. با این همه، فرم‌های پر شده توسط مردم نشان می‌دهد که بهشت زهرا حتی در روزهای اوج مرگ و میر کرونایی هنوز به عنوان یکی از قابل قبول ترین سیستم‌های خدمات‌رسانی در پایتخت محسوب می‌شود.

چطور به بهشت زهرا برویم؟
خودروی شخصی: عمرِ نیم قرنی بهشت زهرا باعث شده که در بسیاری از مناطق تهران، زمینه‌های دسترسی و حمل و نقل آسان به این آرامستان فراهم شود. با این همه اگر بخواهیم تعارف را کنار بگذاریم، بهترین وسیله برای رفتن به بهشت زهرا، اتومبیل شخصی است البته در صورتی که بتوانید در شلوغی این روزها، جای مناسبی برای پارک پیدا کنید.

 مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مهم‌ترین آرامستان پایتخت، ایستگاه متروی حرم مطهر است. از این ایستگاه تاکسی‌ها، ون‌ها و اتوبوس‌ها شما را به ورودی‌های بهشت زهرا خواهند برد. همین ماشین‌ها می‌توانند دوباره شما را به ایستگاه مترو بازگردانند البته برای سهولت، بهتر است محل سوار و پیاده شدن را از راننده بپرسید.  بعضی از شهروندان هم قبل از ایستگاه حرم مطهر و در ایستگاه شاهد از مترو پیاده می‌شوند تا عرض اتوبان قم را طی کرده و وارد بهشت زهرا شوند. برای این دسته از عزیزان، تنها یک پیشنهاد جدی وجود دارد و آن هم استفاده از پل‌های عابرپیاده است.

 تاکسی‌های اینترنتی: آنهایی که می‌خواهند از انواع تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند نگرانِ آنتن دهی گوشی‌های خود نباشند. در بهشت زهرا امکان گرفتن تاکسی با درج دقیق آدرس وجود دارد و جای نگرانی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید