• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 شهریور 1400
کد مطلب : 139223
+
-

نگاهی به 10فیلم پرامید جشنواره فیلم ونیز 2021

سینمای جهان/ به‌دنبال شکار شیر طلایی

آرش نهاوندی- مترجم

در جشنواره کن 2021تعدادی از فیلم‌هایی که می‌توانند از شانس بالایی برای دریافت جایزه اسکار در سال 2022برخوردار باشند، به نمایش درآمدند؛ فیلم‌هایی نظیر «گزارش فرانسوی»، «آنت» و «موشک قرمز». اما تعدادی از فیلم‌های برتر سال که فرصت نمایش در کن پیدا نکردند، در صف نمایش در جشنواره ونیز قرار گرفتند. در هفتادوهشتمین دوره جشنواره ونیز که از اول تا یازدهم سپتامبر (10تا 20شهریور) برگزار می‌شود، فیلم‌هایی در ژانر خانوادگی، فیلم‌های ترسناک، حماسی و تاریخی که تا پیش از این تماشاگران و منتقدان سینما بی‌صبرانه انتظارش را می‌کشیدند به نمایش درخواهد آمد. سایت «ووگ» 10فیلم از فهرست فیلم‌هایی که قرار است در بخش رقابتی جشنواره برلین به نمایش درآید را برگزیده است.

  اسپنسر
در فیلم اسپنسر به کارگردانی «پابلو لارین»، «کریستن استیوارت» در نقش پرنسس دایانا، بازی خواهد کرد. در این فیلم وقایع تعطیلات کریسمس سالی روایت می‌شود که در آن پرنسس دایانا تصمیم گرفت به زندگی مشترک خود خاتمه دهد. برخی از منتقدان بر این باورند که این فیلم می‌تواند از شانس بسیار بالایی برای دریافت جایزه شیر طلایی ونیز برخوردار باشد.

  تل‌ماسه

فیلم «تل‌ماسه» به کارگردانی «دنیس ویلنوو» و با بازی «تیموتی شالامت» و «زندایا» در ژانر علمی- تخیلی با اقتباس از کتاب پرفروشی به همین نام نوشته «فرانک هربرت» ساخته شده و در آن داستان مردی که در یک سیاره ظاهرا خالی از سکنه در حال انجام ماموریتی دشوار و خطرناک است، روایت می‌شود.

  دوئل آخر

زمانی که زنی اشرافی و نجیب‌زاده با بازی «جودی کامر» در فرانسه قرن چهاردهم مدعی می‌شود که توسط یکی از اربابان با بازی «آدام درایور» مورد آزار قرار گرفته است، همسر وی با بازی «مت دیمون» درخواست برگزاری دادگاهی به شیوه مبارزه تن به تن می‌کند. «دوئل آخر» فیلمی گیرا و در بستری تاریخی به کارگردانی«رایدلی اسکات» است.

  دختر ناپدیدشده

«دختر ناپدیدشده» نخستین فیلمی است که «مگی جیلنهال» بازیگر مطرح سینما آن را کارگردانی کرده است. این فیلم با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته «النا فرانته» ساخته شده است. این فیلم روایت سفر سرنوشت‌ساز مادری را روایت می‌کند که زندگی‌اش در نتیجه این سفر دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. دراین فیلم بازیگران مشهوری نظیر «اولیویا کالمن»، «داکوتا جانسون» و «پل مسکال» بازی می‌کنند.

  شب آخر در سوهو

یک فیلم ترسناک روانشناسانه اثر «ادگار رایت» درباره یک طراح لباس مشهور با بازی «توماسین مکنزی» است که به‌طور اسرارآمیز به گذشته و دهه 1960سفر می‌کند. او در جریان این سفر با یک خواننده آشنا می‌شود. این فیلم صحنه‌های ترسناکی دارد که تماشاگر را بر جای خود میخکوب می‌کند.

  مادران موازی
«مادران موازی» فیلمی است به کارگردانی «پدرو المودوار» که قرار است در افتتاحیه هفتاد و هشتمین جشنواره ونیز نمایش داده شود. این فیلم داستان 3مادر که به‌دلیل بارداری در بیمارستان بستری هستند و نقش آنها را «پنه لوپه کروز»، «آتیانا سانچز خیخون» و «میلنا اسمیت» بازی می‌کنند، روایت می‌کند. این فیلم آخرین مکاشفه پدرو المودوار در دنیای زنان و رویدادهای خانوادگی است.

  قدرت سگ

فیلم قدرت سگ به کارگردانی «جین کمپیون» وسترنی مردانه است که در جریان آن مزرعه‌داری خشن و بی‌رحم با بازی «بندیکت کامبربچ» زمانی که برادرش با بازی «جسیپر پلمونز» با همسر جدیدش با بازی «کریستن دانست» به خانه او می‌آیند به اقداماتی علیه برادرش دست می‌زند.

  کارت شمار

یک نظامی و بازجوی سابق که «اسکار ایساک» نقشش را بازی می‌کند، اکنون قماربازی است که با گذشته‌اش در این فیلم جنایی ترسناک به کارگردانی «پل شریدر» و تهیه‌کنندگی «مارتین اسکورسیزی» مواجه می‌شود.

  هالووین می‌کشد

فیلم ترسناکی به کارگردانی و نویسندگی «دیوید گوردون گرین» با اقتباس از رمان ترسناک شخصیت‌ها نوشته «جان کارپنتر» و «دبرا هیل» است. در این فیلم «جیمی لی کرتیز» و «جودی گریر» بازی می‌کنند.

   دست خدا

فیلم شخصی و ایتالیایی به کارگردانی «پائولو سورنتینو» و با بازی «تونی سرویلو» و «فیلیپو اسکوتی» است. در ژوئیه 2020یکی از وکلای دیگو مارادونا اعلام کرد که در تلاش برای انجام اقدامی حقوقی علیه این فیلم به‌خاطر عنوان «دست خدا» است که به گل مارادونا به انگلیس در جام‌جهانی 1996اشاره دارد. البته نتفلیکس در آن زمان اعلام کرد که دست خدا فیلمی ورزشی و اثری سینمایی درباره مارادونا نیست. این فیلم داستان شخصی‌ را روایت می‌کند که از جوانی سورنتینو، الهام گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید