• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13882
+
-

حریم ارومیه زیر ذره‌بین قانون

فقط 5 درصد از ساخت و سازهای انجام شده در ارومیه غیر قانونی است

شهری
حریم ارومیه زیر ذره‌بین قانون




نسا خلخالی |  ارومیه- خبرنگار: 

در حالی که معضل سکونت گاه های غیر مجاز در کلان شهرها روز به روز با بالارفتن قیمت مسکن و البته عواملی چون بیکاری و مهاجرت از روستاها به شهر رو به افزایش است، ارومیه نیز بعنوان مرکز استان و همچنین یکی از کلان شهرهای ایران از این موج عقب نمانده است. شاید در نگاه عامه مردم ارومیه این معضل رو به افزایش باشد اما مسئولان شهری دید متفاوتی در این باره دارند، برخی رشد این سکونت گاه ها را در حال کنترل عنوان می کنند و برخی دیگر آن را بدون نظارت و کنترل نشده می دانند.


چالش کنترل

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی ارومیه با بیان اینکه ارومیه جزو شهرهای بزرگ کشور است که به عنوان کلان شهر نیز مطرح است، می گوید: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی این شهرستان، کنترل ساخت و سازها و پیشگیری از افزایش سکونتگاه های غیرقانونی است.
«محمد رضا علیزاده امام زاده» ادامه می دهد: بحث کنترل ساخت و سازهای غیر قانونی به دو بخش حریم شهری و خارج از حریم شهری تبدیل می شود، که کنترل ساخت و سازهای غیر قانونی در داخل حریم شهری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی اظهار می کند: متاسفانه به دلیل نبود خط حریم طبیعی به عنوان مانع فیزیکی، رشد شهر و کند بودن روند تصویب و اجرای طرح تفصیلی جدید ارومیه، حریم شهر تثبیت نشده است.عضو شورای اسلامی شهر ارومیه ضعف برنامه ریزی شهری، افزایش مهاجرت به شهر ارومیه و گرایش مردم به داشتن خانه های تک واحدی حتی در حاشیه شهر را به عنوان عواملی که باعث رشد غیر قانونی شهر ارومیه شده اند، اعلام می کند.

علیزاده امام زاده با بیان اینکه حساسیت ها نسبت به رشد سکونتگاه ها و ساخت و ساز ها پایین بوده و نظارت بر آنها کم است، تصریح می کند: برای حل مشکل حاشیه نشینی اداره کل راه و شهرسازی استان، قوه قضاییه و شهرداری ارومیه باید با همکاری هم طرح تفصیلی شهر را تهیه و تصویب کنند تا با ساخت و سازهای غیر قانونی در اراضی حریم شهر با جدیت بیشتری برخورد شود. وی بر لزوم کنترل ساخت و سازها و پیشگیری از بی‌قانونی در حریم شهرها توسط سازمان پیشگیری شهرداری ارومیه تاکید می کند و می گوید: پایدار‌ترین عامل پیشگیری از مهاجرت به شهر ارومیه بهبود اوضاع اقتصادی، افزایش امکانات و کاستن از عوامل دافعه در دیگر شهرستان های استان است.


کنترل شبانه روزی ساخت و سازهای شهری

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری سازمان شهرداری ارومیه می گوید: پیشگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی چه در داخل حریم شهری و چه خارج از حریم شهری که داخل حوزه استحفاظی ما قرار دارند، توسط ماموران این سازمان کنترل می شود. « بهروز فریور نیا » با اشاره به شبانه روزی بودن کنترل های انجام شده، ادامه می دهد: گروه های سازمان پیشگیری و رفع تخلفات شهری به صورت شیفتی و شبانه روزی حتی در روزهای تعطیل نیز در حال کنترل حوزه استحفاظی شان هستند.

وی از اختصاص 3 گروه 4 تا 5 نفره به منظور بازرسی و نظارت به هر یک از مناطق 5 گانه شهرداری ارومیه خبر می دهد و اظهار می کند: بیش از 95 درصد از ساخت و سازها کنترل شده هستند و تنها 5 درصد از ساخت و سازهای انجام شده غیر قانونی هستند که با تشکیل پرونده به طور جدی با افراد خاطی برخورد می شود البته لازم است به این نکته نیز اشاره کنم که با توجه به رکود به وجود آمده در مسکن، ساخت و ساز کاهش پیدا کرده و کاملا قابل کنترل است.  
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری سازمان شهرداری ارومیه درباره ساخت و سازهای غیر قانونی، بیان می کند: ساخت و سازهای غیر قانونی مربوط به آن 5 درصد که پیش تر ذکر شد نیز به علت تغییر در قوانین و مقررات است به طور مثال برخی از زمین ها که تا سال پیش جزو محدوده شهری محسوب نمی شدند و ساخت و ساز در این زمین ها غیر قانونی محسوب می شد، اکنون به حریم شهر الحاق شده اند و دیگر غیر قانونی نیستند.


لزوم افزایش نیروهای پیشگیری و رفع تخلفات شهری

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری با اشاره به الحاق 800 هکتار از اراضی حاشیه شهر که اکنون به محدوده شهری متصل شده اند، اظهار می کند: با توجه به افزایش محدوده شهری و حوزه استحفاظی مان نیازمند افزایش نیرو و امکانات هستیم که برنامه ریزی های لازم به این منظور انجام شده است.
بهروز فریورنیا درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با افراد متخلف توضیح می دهد: در صورت مشاهده ساخت و ساز غیر قانونی، ماموران پیشگیری و رفع تخلفات شهری سازمان شهرداری ارومیه به افراد خاطی اخطار می دهند که در صورت متوقف نکردن عملیات ساخت و ساز، ساختمان در حال احداث پلمپ شده و در صورت اعتنا نکردن به پلمپ و ادامه عملیات ساخت، پرونده تشکیل شده و به کمیسیون ماده 100 گزارش داده می شود. مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری سازمان شهرداری ارومیه می افزاید: حکم نهایی مبنی بر جریمه و یا تخریب ساختمان مربوطه در کمیسیون ماده 100 صادر می شود. 
فریورنیا در پایان از مردم خواست تا ساختمان ها خود را براساس اصول فنی ساخته و مقاوم سازی ساختمان خود را در اولویت قرار دهند چراکه نداشتن مقاومت ساختمان خطر جدی برای جانشان، در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه به شمار می آید. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید