• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 31 مرداد 1400
کد مطلب : 138343
+
-

پشت خط زن / نوجوانان در راهی جدید

جمشید حمیدی- کارشناس والیبال

از روز دوم شهریور، هفدهمین دوره مسابقات والیبال نوجوانان جهان در تهران آغاز می‌شود؛ 20تیم در 4گروه با هم نبرد خواهند کرد و ایران درگروه اول با نیجریه، گواتمالا، لهستان و هندوستان همگروه است. ایران در این رده سنی که مختص بازیکنان زیر 19سال است 2 عنوان قهرمانی دنیا با مربیگری ست‌کوویچ و محمد وکیلی دارد و 2 مدال نقره با هدایت ست‌کوویچ و مصطفی کارخانه و یک برنز با سرمربیگری ناصر شهنازی. دوره قبل هم تیم‌ملی ایران در تونس با محمد وکیلی پنجم شده بود. این مقام‌ها افتخارآفرین است اما در این گروه سنی نگاه‌ها باید به استعدادیابی درست و آموزش استاندارد سرمایه‌ها برای آینده والیبال باشد، چیزی که شاید کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

آشنایی با ستارگان آینده والیبال
تیم نوجوانان ایران با میانگین قدی 2متر مهره‌های خوبی دارد که ارزش سرمایه‌گذاری و آینده‌نگری را دارند. براساس استعلامی که فدراسیون و سرپرست تیم از مراجع گرفته‌اند، تیم‌ها نباید بازیکن صغر سنی داشته باشند و چه بهتر که یک‌بار برای همیشه و یا حداقل برای معدود دفعات بازیکنانی داشته باشیم با سن واقعی نه تقویمی؛ بازیکنانی که آینده والیبال ما را بسازند و ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشند. در جمع نوجوانان ایران با میانگین قدی 200سانتی‌متر چند یار بالای 207سانتی‌متری می‌درخشند؛ مانند یوسف کاظمی، سرعتی‌زن از شیراز، امیرمحمد گل‌زاده قطر پاس از تهران، پوریا حسین‌خان‌زاده از بابل و مبین نصری از ارومیه که به اعتقاد کادر فنی پشتوانه‌هایی ارزشمند برای والیبال ملی ما هستند.

افتخارآفرینان ایرانی
از مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان از سال1989 دوبی تا‌کنون چند بازیکن ایرانی جوایز انفرادی را به‌خود اختصاص داده‌اند که سرآغاز آنها ابراهیم ‌سن‌سبیلی و پدیده دیگر مسابقات محمد سلیمانی بود. بعد از این دو نفر هادی ظریف، مسلم محمدی‌زاده، سیدمحمد موسوی، علی‌اصغر مجرد، علیرضا جدیدی، مجتبی غیاثی، شهاب احمدی، پوریا فیاضی، امیرحسین توخته و امیرحسین اسفندیار در انفرادی بهترین‌ها شدند ولی فقط سن‌سبیلی، سلیمانی و اسفندیار موفق شده بودند جایزه بهترین بازیکن را دریافت کنند. باید دید این بار نوبت کدامین ایرانی است؛ کاپیتان یوسف جوان از مشهد یا...؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید