• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 31 مرداد 1400
کد مطلب : 138342
+
-

پایان دوران 13ساله خادم و غلام

در هفته پرخبر کشتی، جانشین غلامرضا محمدی معرفی شد، دبیر فدراسیون تغییر کرد و تیم‌ملی جوانان در رشته آزاد به قهرمانی جهان رسید

پایان دوران 13ساله خادم و غلام

هفته‌ای که گذشت هفته پرخبری برای اهالی کشتی بود. بعد از پایان المپیک، لرزه به اندام کشتی ایران افتاد و تغییر و تحولات گسترده‌ای در کادر فنی تیم‌ملی آزاد انجام شد تا شاید کشتی در المپیک پاریس به سرمنزل مقصود برسد. غلامرضا محمدی رفت و پژمان درستکار هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. از سوی دیگر تیم‌ملی کشتی آزاد جوانان در مسابقات جهانی بالاتر از تیم‌های روسیه و آمریکا با اقتدار بر سکوی نخست جهان ایستاد و ابراهیم مهربان دستیار غلامرضا محمدی جانشین جلال عسگری دبیر فدراسیون کشتی شد.

  گذر از خادم و محمدی بعد از 13سال
پست سرمربی‌گری تیم ملی کشتی آزاد بین سال‌های 2009 تا 2021 به‌مدت 13سال بین غلامرضا محمدی و رسول خادم دست به‌دست شده است. محمدی بعد از نتایج ضعیف المپیک پکن (تک‌مدال برنز مراد محمدی) هدایت تیم ملی بزرگسالان را به‌دست گرفت. او تیم‌ملی را در مسابقات جهانی 2011 استانبول با اختلاف 2امتیاز نسبت به تیم روسیه دوم دنیا کرد. بعد از آن با نظر رسول خادم که آن زمان مدیر تیم‌های ملی بود از سمت خود برکنار شد و رسول خادم خودش شخصا سرمربی‌گری را برعهده گرفت و با تیم راهی المپیک لندن شد. خادم تا سال2018 هدایت تیم ملی و ریاست فدراسیون را برعهده داشت تا اینکه با رفتنش حمید بنی‌تمیم سرپرست وقت فدراسیون کشتی مجددا غلامرضا محمدی را به‌عنوان سرمربی تیم بزرگسالان معرفی کرد. در این بین تنها سال2017 محمد طلایی برای مقطعی کوتاه هدایت تیم بزرگسالان را برعهده گرفت که بسیاری معتقدند آن زمان هم رسول خادم هدایت تیم را بر عهده داشت و طلایی فقط مجری برنامه‌های خادم بود. و اما بازگشت محمدی؛ او در جهانی2019 و المپیک توکیو هدایت تیم ملی را برعهده داشت تا هفته گذشته که جایش را به پژمان درستکار داد. در توکیو مشکل مشهود بدنی ملی‌پوشان آنقدر به چشم آمد که مردم کوچه و خیابان هم بر ضعف بدنی کشتی‌گیران اذعان داشتند و این مسئله مختص آزادکاران هم نبود و اگر طلای گرایی نبود چه بسا در فرنگی هم تغییراتی رخ می‌داد.

  درستکار با انتقادات فراوان معارفه شد
با گذر از نام خادم و محمدی که 13سال سرمربی‌گری تیم ملی در اختیارشان بود نهایتا پژمان درستکار نفر اول آسیا و نفر چهارم جهان که بسیار مورد اعتماد و وثوق علیرضا دبیر رئیس فدراسیون است به‌عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شد. درستکار سابقه حضور در رده‌های ملی به‌عنوان مربی را ندارد و این نخستین دلیل منتقدان برای حمله به او بود. پژمان سال‌های طولانی در لیگ کشتی مربی‌گری کرده و در مقطعی هدایت تیم ملی ناشنوایان را برعهده داشته که این رزومه به هیچ وجه منتقدان را راضی نکرده است. گفته می‌شود باید عیار درستکار در رده‌های پایه به‌دست می‌آمد تا در بزرگسالان جواب دهد. خیلی‌ها این انتخاب را حاصل دوستی دیرینه درستکار با رئیس فدراسیون می‌دانند ولی با وجود همه این انتقادات اعتقاد دبیر به درستکار تا حدی بوده که با علم به همه این حواشی هدایت تیم ملی را به‌دست درستکار سپرد. اما موافقان حضور درستکار معتقدند باید به او فرصت داد چون کارنامه قابل‌قبولی در لیگ و کشتی ناشنوایان دارد.

  مصادره قهرمانی جوانان در جهان
جوانان کشتی آزاد با درخششی فوق‌العاده در خاک روسیه موفق شدند به‌عنوان قهرمانی جهان دست یابند. آزادکاران با کسب 4مدال طلا، یک نقره و یک برنز بالاتر از تیم‌های روسیه و آمریکا ایستادند و موفق شدند عنوان نخست تیمی را کسب کنند. با این قهرمانی و درحالی‌که رئیس‌جمهور هم پیام تبریکش به آزادکاران روی خروجی سایت‌ها قرار گرفت مجددا اختلاف نظر بین گوش‌شکسته‌ها آغاز شد. حسن رحیمی این قهرمانی را به رسول خادم تبریک گفت و عنوان کرد این نتیجه بذری است که خادم سال‌ها پیش کاشته و حالا ثمر داده است. رحیمی چندی پیش با حضور در برنامه زنده تلویزیونی نتیجه ضعیف المپیک توکیو را حاصل عملکرد کادر فنی و فدراسیون کشتی دانست بدون اینکه اشاره‌ای به ششمی و نهمی تیم ملی آزاد در مسابقات جهانی در زمان رسول خادم داشته باشد! به‌نظر دودستگی در کشتی به حدی رسیده که با هر قهرمانی و شکست، جدالی بین طرفین رخ می‌دهد درحالی‌که اتحاد می‌تواند کشتی را در المپیک پاریس به موفقیت برساند.

   عسگری رفت، گودرزی نیامد
جلال عسگری دبیر فدراسیون کشتی روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه جای خودش را به ابراهیم مهربان داد. دلیل این کناره‌گیری پایان حکم ماموریت عسگری اعلام شده و ابراهیم مهربان کارمند وزارت ورزش با حکم سرپرست دبیری از این پس، کارهای مربوط به دبیری فدراسیون را برعهده خواهد داشت. صادق گودرزی، بهنام احسان‌پور، اباذر اسلامی و احسان امینی به‌عنوان دستیاران پژمان درستکار معرفی شدند که در روز اول اردو، گودرزی دارنده مدال نقره المپیک از حضور در اردوی تیم ملی انصراف داد و دلیل این اقدام را مشکلات شخصی و مبتلا شدن به کرونا اعلام کرد! مصطفی میرعمادیان که سابقه کار در لیگ کشتی را دارد جانشین گودرزی شد تا اردوی تیم ملی برای حضور در جهانی نروژ آغاز شود.

کشتی‌گیران قهر کردند، بنا ماندنی شد
قهر حسین نوری، مهدی فلاح و علیرضا نجاتی از دیگر اتفاقات اردوی تیم ملی فرنگی بود که حواشی متعددی را به همراه داشت. زمانی که فلاح و نوری متوجه می‌شوند محمد بنا برای حضور در جهانی نروژ روی آنها نظری ندارد، اردو را ترک می‌کنند. علیرضا نجاتی که در المپیک توکیو نمایش ضعیفی داشت هم به‌دلیل مخالفت محمد بنا برای حضور در وزن 63کیلوگرم اردو را ترک کرد اگرچه خودش مدعی شد برای کار شخصی به قم رفته و قهر نکرده است! با این اتفاقات بود که علیرضا دبیر و حمید سوریان روز گذشته در اردو حاضر شدند و حکم سرمربی‌گری محمد بنا را تا پایان بازی‌های آسیایی 2022 به او اهدا کردند. با این اتفاق، فدراسیون حمایت خودش را از سرمربی‌ تیم ملی فرنگی اعلام کرد تا حواشی کشتی‌گیران قهرکرده کار به جایی نبرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
نامِ غلام خریده
جعفر شاطر غلام