• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137677
+
-

اهالی محله‌های همجوار فرودگاه از تغییر نکردن ساعت پرواز و مسیر هواپیماها گلایه دارند

چالش ۴۰ ساله

چالش ۴۰ ساله

مهدی اسماعیل‌پور

  چند دهه است که قرار گرفتن فرودگاه مهر‌آباد در بافت مسکونی برای اهالی مناطق ۹ و ۲۱ دردسر‌ساز و مشکل‌آفرین شده است. سر و صدا و آلودگی صوتی هواپیماها به هنگام نشست و برخاست از باند فرودگاه که در طول شبانه‌روز جریان دارد آسایش را از مردم این محدوده سلب کرده است.
این موضوع در ماه‌های اخیر با افزایش تعداد پرواز‌هایی که در ساعت‌های نا متعارف یعنی حوالی ۱۲ شب تا ۷ صبح انجام می‌شود باعث شده مشکل دوچندان شده و صدای اعتراض اهالی این محله‌ها بلند شود. تعدادی از ساکنان شهرک‌های دانشگاه و استقلال خواستار تغییر مسیر و ساعت پرواز‌ها هستند و تلاش می‌کنند تا این موضوع را به گوش مسئولان مربوطه برسانند. چالش ۴۰ ساله محله‌های مسکونی و مهرآباد که به نظر می‌رسد تا زمانی که انتقال فرودگاه انجام نشود همچنان ادامه خواهد داشت.

 تغییر مسیر عبور و محل دور زدن هواپیما
شهرک دانشگاه با قدمتی نزدیک به ۴۰ سال و جمعیتی در حدود ‌۱۲هزار نفر که در ۲هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی زندگی می‌کنند سال‌ها است که با مشکلی به نام همجواری با فرودگاه مهر‌آباد دست و پنجه نرم می‌کند و چند دهه است که ساکنان مجبورند تا صدای گوشخراش هواپیماها و سایه سنگین آنها روی شهرک را تحمل کنند. مشکلی که البته به این شهرک محدود نمی‌شود و محله‌های اطراف مثل شهرک استقلال و تهرانسرهم درگیر چنین مشکلی هستند.
«حسین غلامی» دبیر شورایاری شهرک دانشگاه درباره این موضوع و مشکلاتی که برای مردم محله ایجاد کرده به همشهری محله می‌گوید: «از حدود ۲ سال قبل پیگیر این موضوع بودیم که محل عبور و دور زدن هواپیماهای فرودگاه مهرآباد از روی شهرک و خانه‌های مسکونی نباشد. درخواست دادیم که در مسیر پروازی آنها تغییری ایجاد شود و یک مسیر جایگزین را مشخص کنند. مدت‌ها پیگیر بودیم و دنبال این قضیه رفتیم تا صدا و درخواست اهالی محله را به گوش مسئولان برسانیم.
البته ماجرا به این سادگی‌ها نیست و پیچیدگی‌های زیادی دارد. برای مثال انجام این کار نیازمندهماهنگی و همکاری چند ارگان و دستگاه است و به همین سادگی نمی‌شود نقشه پروازی را تغییر داد. حدود ۲ سال قبل به همراه ۲ نفر دیگر از شورایاران منطقه آقایان «خداکرم وغیاثوند» بود که جلسه‌ای با مسئولان فرودگاه داشتیم و قول‌هایی هم داده شد و و تا حدودی هم به آنها عمل کردند موارد مطرح شده را انجام دادند، اما همان زمان هم گفتند که در خصوص پرواز‌های نظامی نمی‌توانیم هیچ‌کاری انجام یا قولی بدهیم. به هرحال بخش نظامی فرودگاه به‌صورت مستقل عمل می‌کند و مدیریت و کنترل آن با مدیریت فرودگاه مهرآباد نیست.
ما هم گفتیم اگر در حد یکی دو پرواز نظامی در طول روز باشد اشکالی ندارد، اما مابقی پرواز‌ها قبل یا بعد از بزرگراه آزادگان دور بزنند و از روی شهرک و محل‌های مسکونی عبور نکنند. در چند وقت اخیر باز هم پرواز‌هایی که از روی شهرک عبور می‌کنند یک مقدار زیاد شده است، هرچند مثل یکی دوسال گذشته زیاد نیست. پیگیری‌های جدید ما از مسئولان درباره دلیل افزایش پرواز‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده و پاسخی به ما نداده‌اند. حرف مسئولان فرودگاه هم این است که فرودگاه اینجا بوده و شما بعداً آمدید در این محدوده خانه ساخته‌اید و و ساکن شده‌اید و به نوعی غیر‌مستقیم می‌گویند که باید با این شرایط کنار بیایید.»

 آرامش محله ازبین رفته است
آلودگی صوتی و سر و صدای هواپیما‌ها باعث شده تا آرامش مردم محله مختل شود. حسین غلامی می‌گوید پروازها بیشتر در ساعت‌هایی است که زمان استراحت مردم است: «پیک عبور هواپیما‌ها از بالای سرشهرک و سرو صدا و آلودگی صوتی که به راه می‌افتد و تعداد پروازها در روزها و ساعت‌ها تفاوت دارد، اما این موضوع اغلب در ساعت‌های اولیه صبح خیلی بیشتر است. همچنین بین ساعت‌های ۱۱تا ۱۳ هم سرو صدای هواپیما‌ها دوباره شدت می‌گیرد. یعنی درست در بازه‌های زمانی که ساعت استراحت مردم است. اغلب ساکنان شهرک دانشگاه را بازنشسته‌ها و افراد پا به سن گذاشته تشکیل می‌دهند که به‌خصوص با شیوع ویروس کرونا اغلب درخانه هستند و این سرو صدای زیاد و پشت سر هم که هر روز هم تکرار می‌شود آنها را اذیت می‌کند.»

 عبور از روی بافت صنعتی  به جای بافت مسکونی
تنها خواسته اهالی محله از مسئولان فرودگاه مهرآباد این است که پروازها از روی شهرک نباشد و برای‌ تردد از روی بافت صنعتی عبور کنند: «ما که نمی‌توانیم بگویم ساعت‌ پرواز‌ها را تغییر دهند یا بگوییم که دیگر هواپیماها پرواز نکنند، بلکه تمام حرف ما مردم محله این است که فقط از روی شهرک دور نزنند و از بالای بزرگراه آزادگان دور بزنند که محله مسکونی نیست و اغلب صنایع و شرکت‌ها در آن بخش مستقر هستند. جالب است که قبل از پیگیری‌های ما در ۲ سال قبل، مدیران هواپیمایی و فرودگاه مهر‌آباد حتی نمی‌دانستند اینجا یک شهرک مسکونی است و فکر می‌کردند که محدوده صنعتی است و تازه برای دور زدن به اصطلاح گاز هم می‌دادند و غرش هم می‌کردند که سریع‌تر دور بزنند، اما وقتی متوجه شدند منطقه مسکونی است یک مقدار بیشتر رعایت کردند. طبق برنامه و قول و قرار‌ها قبل یا بعد از بزرگراه آزادگان دورمی زدند، اما به تازگی دوباره تعداد پروازها از روی شهرک و منطقه مسکونی زیاد شده است. همین موضوع باعث شده تا اهالی محله دوباره پیگیر این موضوع شوند.»


یوسف غیاثوند/ دبیرسابق شورایاری

 سلامت فکری و جسمی مردم محله  در خطر است
اهالی شهرک استقلال هم مانند اهالی شهرک دانشگاه از سر و صدا و آلودگی صوتی هواپیما‌های فرودگاه مهر‌آباد ناراضی هستند و خواستار این هستند که به این وضعیت رسیدگی شود. «یوسف غیاثوند» دبیرسابق شورایاری و معتمد محله از سال‌های گذشته پیگیراین موضوع بوده و تلاش کرده تا به شکلی این مشکل مرتفع شود. او از برنامه معتمدان و شورایاران محله‌های تهرانسر و دانشگاه و استقلال برای پیگیری مجدد این موضوع در دولت جدید خبر می‌دهد: «متأسفانه آلودگی صوتی و سر و صدای هواپیما‌ها به‌ویژه از ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح برای ما دردسر‌ساز شده است. مردم محله نیمه‌شب و صبح خیلی زود از صدای گوشخراش هواپیما‌ها از خواب می‌پرند که این موضوع جدا از بحث سلب آسایش، به گفته کارشناسان و روان‌شناس‌ها روی سلامت ذهنی و فکری افراد هم تأثیر بد و مخبری دارد. حالا بحث آلودگی‌های زیست‌محیطی که گفته می‌شود هواپیماها دارند و حتی روی میزان هوش و یادگیری بچه‌های ما نیز تأثیر دارد هم در جای خودش قابل بحث و بررسی است.»

 قرار بود فرودگاه مهر‌آباد  از بافت مسکونی خارج شود
غیاثوند امیدوار است طرح انتقال فرودگاه مهرآباد که در سال‌های گذشته بحث‌اش مطرح بود در سال‌های آینده اتفاق بیفتد: «در سال‌های گذشته صحبت از انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از بافت مسکونی مطرح شد. حتی فضایی که برای انتقال فرودگاه در نظر گرفته‌اند مشخص است و در کنار فرودگاه امام خمینی(ره) قرار دارد. برای تأمین هزینه‌های این انتقال هم فکر می‌کنم ارزش زمین‌های فرودگاه مهرآباد آنقدر زیاد است که بخش قابل توجهی از اعتبار این پروژه را تأمین می‌کند. به هرشکل در دولت و مجلس جدید این موضوع و مشکلات فرودگاه برای اهالی مناطق ۹ و ۲۱ را دوباره پیگیری می‌کنیم و به جریان می‌اندازیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید