• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 12 مرداد 1400
کد مطلب : 137197
+
-

صبح دل ‌انگیز عصر غم‌ انگیز

دوشنبه برای کشتی فرنگی ایران دو نیمه متفاوت داشت صبح هر 5کشتی را بردیم و عصر هر 3کشتی را باختیم

صبح دل ‌انگیز عصر غم‌ انگیز

کشتی فرنگی ایران روز دوشنبه در توکیو یک صبح دل‌انگیز را سپری کرد اما پیروزی‌های متوالی این تیم در مبارزات عصر تکرار نشد. صبح روز دوم از رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک با 5پیروزی متوالی برای ایران سپری شد؛ 5پیروزی که گرایی و ساروی را به مرحله نیمه‌نهایی فرستاد و میرزازاده سنگین‌وزن شکست‌خورده روز قبل را هم راهی مسابقه رده‌بندی کرد. اما هر 3کشتی‌گیر در مسابقات عصر شکست خوردند تا میرزازاده پنجم شود و 2کشتی‌گیر دیگر هم از رسیدن به فینال باز بمانند.

  سنجاب پرنده به نیمه‌نهایی رسید
محمدعلی گرایی، کاپیتان تیم ایران و دارنده 2مدال برنز جهان و طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا در وزن 77کیلوگرم شروع خوبی داشت. او در کشتی اول خود مقابل فلورس پنا دارنده ۲طلای پان‌آمریکن از کوبا با نتیجه 7 بر ۳ به برتری رسید. اما اوج درخشش او در دور دوم بود که با یک کام‌بک رؤیایی در ثانیه‌های آخر و با فنی عجیب‌وغریب تمام رسانه‌های کشتی جهان را درگیر خودش کرد. گرایی در دور دوم با بوزو استارسویچ از کرواسی کشتی گرفت و تا لحظات پایانی از این حریف عقب بود. اما در آخرین تلاش‌هایش ناگهان روی سروکله حریف پرید و فن موسوم به «سنجاب پرنده» را روی استارسویچ اجرا کرد. کاپیتان ایران با همین فن کشتی را 5-5 برد و دقایقی بعد با خنده به خبرنگاران گفت: «یک فن من‌درآوردی زدم! اسم این فن سنجاب پرنده است و تنها چاره‌ای که برای برد داشتم، همین فن بود.» اخلاقی، مربی تیم ملی کشتی فرنگی هم گرایی را بابت پیروزی‌های صبح دیروز تحسین کرد: «گرایی تا ثانیه‌های آخر باور داشت که می‌تواند برنده باشد و فن سنجاب پرنده را به خوبی اجرا کرد. محمدعلی، تایم دوم کاملا رو به جلو حرکت می‌کرد و 3مرتبه هم داور به حریفش اخطار داد که مورد تأیید قرار نگرفت. ثانیه‌های آخر خود او باور داشت که می‌تواند ببرد و فن سنجاب پرنده را اجرا کرد. او قبلا هم این فن را روی قهرمانان جهان اجرا کرده است.» با اینکه گرایی قبلا هم این فن را اجرا کرده، اما اهالی کشتی و رسانه‌های جهان از تماشای این فن کاملا ذوق‌زده شدند و حساب رسمی اتحادیه جهانی کشتی در توییتر نیز با انتشار تصویری از اجرای فن «سنجاب پرنده» به لقب «شاهینِ» محمدعلی گرایی اشاره کرد. گرایی با این پیروزی راهی مرحله نیمه‌نهایی شد تا بعدازظهر در این مرحله به مصاف کشتی‌گیر مجارستانی برود.

  ساروی در نیمه‌نهایی، میرزازاده در رده‌بندی
دومین کشتی‌گیر ایران که صبح دوشنبه مبارزاتش را آغاز کرد، محمدهادی ساروی بود که در وزن 97کیلوگرم روی تشک رفت. ساروی در این وزن جایگزین قاسم رضایی شده که در 2 المپیک گذشته مدال طلا و برنز را برای ایران کسب کرده بود. ساروی -قهرمان سال2020آسیا- در دور نخست مقابل آدم بودجملین از الجزایر با نتیجه عالی ۹ بر صفر به برتری رسید و در دومین مبارزه نیز برابر کریل میلوف، دارنده مدال نقره ۲۰۱۸ جهان از بلغارستان با نتیجه ۶ بر صفر پیروز شد و به نیمه‌نهایی رفت. این کشتی‌گیر مازندرانی در مرحله نیمه‌نهایی به آرتور الکسانیان قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان برخورد کرد. علاوه بر گرایی و ساروی که هرکدام 2کشتی را در صبح دیروز بردند، امین میرزازاده هم در گروه بازنده‌های 130کیلوگرم یک کشتی را برد و به مبارزه رده‌بندی رسید. میرزازاده که روز یکشنبه به غول کوبایی، میخایین لوپز باخته بود، صبح دوشنبه در گروه شانس مجدد آلن سیراریو از رومانی را با نتیجه  5 بر یک شکست داد تا عصر دوشنبه در دیدار رده‌بندی به مصاف رضا کایالپ، کشتی‌گیر مطرح ترکیه برود.

  بنا: همیشه طلا را دوست داشتم
5پیروزی متوالی در کشتی‌های صبح دیروز، محمد بنا، سرمربی تیم‌ملی فرنگی را کاملا امیدوار کرده بود: «فکر می‌کنم گرایی و ساروی در کشتی‌های بعدازظهر بهتر از این هم باشند. کشتی اول برای گرایی سخت بود چون به هرحال وزن کم کرده بود و حریف کوبایی نیز خیلی باهوش کشتی گرفت اما در نهایت هم گرایی و هم ساروی توانستند پیروز شوند و به نیمه‌نهایی صعود کنند. امیدوارم در نیمه‌نهایی هم پیروز باشند و بتوانند فینالیست شوند. ساروی کمی راحت‌تر کشتی می‌گیرد اما گرایی به‌صورت ریسکی و با اجرای فنون مختلف کشتی می‌گیرد و همین باعث می‌شود که هر لحظه ترس داشته باشیم. از خدا می‌خواهم کشتی‌گیران ما فینالیست شوند چون همیشه طلا را دوست داشتم.»

  ساروی فن نخورد و باخت!
اما هر چقدر محمد بنا و ایرانی‌ها طلا دوست داشتند، در مقابل طلا از ایران گریزان بود. کشتی‌های بعد‌از‌ظهر با شکست گرایی مقابل حریف چغر مجاری آغاز شد و با شکست ساروی و میرزازاده پایان غم‌‌انگیزی پیدا کرد. گرایی مقابل تاماش لورینچ مجار دارنده مدال طلای مسابقات جهانی‌۲۰۱۹ در حالی ۶ بر ۵ شکست خورد که یکی از امتیازات لورینچ به‌خاطر اعتراض بی‌سرانجام مربیان ایران به او داده شد. گرایی که تا لحظه آخر برای جبران عقب‌ماندگی‌اش به حریف یورش می‌برد و حتی سنجاب پرنده را هم یک‌بار دیگر امتحان کرد، پس از این شکست تلخ دقایقی در جایگاه مربیان دراز کشید و گریه کرد تا اینکه در نهایت با کمک محمد بنا و حبیب اخلاقی به سالن گرم رفت. دقایقی بعد محمدهادی ساروی مقابل الکسانیان قرار گرفت اما او هم پشت سد فینال ماند و 4بریک به حریف سرسخت ارمنستانی باخت. در این کشتی هیچ امتیاز فنی جابه‌جا نشد و تنها پوئن- اخطار داوران بود که برنده را مشخص کرد. درحالی‌که کشتی با 2پوئن-اخطار برای طرفین یک-یک به سود ساروی پیش می‌رفت، اخطار دوم برای ساروی کار را به هم ریخت و بعد از خطای کشتی‌گیر ایرانی نتیجه 3بریک شد. اعتراض مربیان هم نتیجه‌ای نداشت و یک امتیاز دیگر نصیب الکسانیان کرد. به این ترتیب حسرت فینالیست داشتن در المپیک همچنان برای شاگردان بنا به قوت خود باقی
ماند.

  برنز به میرزازاده نیامد
ساعاتی بعد از 2شکست ایران در مرحله نیمه‌نهایی 77 و 97کیلوگرم، مسابقات رده‌بندی و فینال در اوزان 60 و 130کیلوگرم آغاز شد و امین میرزازاده مقابل رضا کایالپ روی تشک رفت. کایالپ از ترکیه، دارنده مدال برنز و نقره المپیک، حریف سرسختی برای میرزازاده جوان بود. البته فرنگی‌کار سنگین‌وزن ایران در مقابل کایالپ شروع خوبی داشت ولی با اخطار کم‌کاری در خاک نشست تا کایالپ با 3 بارانداز پی‌درپی نتیجه را 7 بر صفر به نفع خود کند. در 3دقیقه دوم میرزازاده 2امتیاز را جبران کرد و نتیجه 7بر 2 به پایان رسید تا ایران در این وزن به‌عنوان پنجمی برسد.

غول کوبایی رکورد کارلین را شکست
میخایین لوپز کوبایی دیروز با کسب چهارمین مدال طلای خود در المپیک‌ها، رکورد الکساندر کارلین افسانه‌ای را شکست. غول کوبایی و دارنده 3مدال طلای المپیک در سنگین‌وزن کشتی فرنگی تنها یک طلا احتیاج داشت تا به رکورد تاریخی کارلین (3طلا و یک نقره) برسد. به همین‌خاطر لوپز 37ساله بعد از 3سال دوری از کشتی روی تشک برگشت و توانست تمام رقبایش را به راحتی شکست دهد. او در فینال یاکوبی کاجایا از گرجستان را 5بر صفر شکست داد تا به چهارمین مدال طلای خودش برسد. با این طلا نام لوپز در کشتی جاودانه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید