• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137126
+
-

گام‌های آخر رئیسی برای تشکیل کابینه سیزدهم

مراسم تنفید رئیس‌جمهور منتخب فردا در حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شود

منتخب
گام‌های آخر رئیسی برای تشکیل کابینه سیزدهم


سیدابراهیم رئیسی قرار است فردا - سه‌شنبه - آخرین مرحله قانونی را طی کند تا به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی و آماده برگزاری مراسم تحلیف شود. 
مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری او به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان ۱۲مرداد با حضور رهبرمعظم انقلاب در حسینیه‌ امام خمینی(ره) برگزار و منتخب ملت ایران ازسوی ولی فقیه به سِمت «ریاست‌جمهوری» منصوب می‌شود.
 این مراسم با رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار و از ساعت۱۰:۳۰ صبح به‌صورت زنده و مستقیم از شبکه‌های صدا و سیما، سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت زنده پخش می‌شود. در این برنامه وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ ارائه می‌کند و پس از قرائت متن حکم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب و ایراد سخن توسط حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رهبر انقلاب سخنرانی خواهند کرد.

جزئیاتی درباره مراسم تنفیذ
آغاز به‌کار رئیس‌جمهور منتخب در همه کشورهای دنیا آداب و قوانین خاصی دارد. در کشورمان نیز طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم باید به تأیید شورای نگهبان و سپس به تأیید رهبری برسد. تأیید رهبری بر حکم ریاست‌جمهوری، به نوعی مجوز آغاز کار و به رسمیت شناخته شدن منتخب مردم برای حضور در منصب ریاست‌جمهوری است، به همین‌خاطر است که باید قبل از مراسم تحلیف انجام شود و مراسم تحلیف به فاصله کوتاهی از آن برگزار می‌شود.

مراسم تنفیذ کجا برگزار می‌شود؟
مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و در تاریخ به جز در 2مورد، همه مراسم تنفیذ در این حسینیه برگزار شده است؛ در مورد اول امام خمینی(ره) در بیمارستان بستری بودند و مراسم تنفیذ بنی‌صدر در بیمارستان برگزار شد و در مورد دوم، تنفیذ حکم پنجمین دوره ریاست‌جمهوری و نخستین دوره هاشمی رفسنجانی به‌علت آماده نبودن حسینیه امام خمینی (ره) در حسینیه جماران برگزار شد.
رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت فعلی به همراه سران قوا و نهادهای لشکری و کشوری به همراه شخصیت‌های سیاسی و مذهبی ازجمله شخصیت‌های ایرانی هستند که در مراسم تنفیذ در حسینیه امام خمینی(ره) حضور خواهند داشت. سفرای برخی کشورها هم مهمانان خارجی مراسم را تشکیل می‌دهند.
دوازدهمین مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات لشکری و کشوری و نمایندگان ۹۶کشور و نهاد بین‌المللی در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این مراسم، ۸ رئیس‌جمهور و ۱۹رئیس مجلس، ۹معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، ۷معاون رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امور خارجه، ۳۵فرستاده ویژه، ۱۲ معاون وزیر خارجه، ۶رئیس گروه دوستی - پارلمانی و ۲رئیس کمیسیون سیاست خارجی حضور یافتند.

مهمانان خارجی حاضر در مراسم تحلیف رئیسی
مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی هم 2روز پس از مراسم تنفیذ یعنی پنجشنبه راس ساعت17در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفته است: تاکنون ۷۰میهمان خارجی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور هشتم اعلام آمادگی کرده‌اند که تعداد آنها به سرعت رو به افزایش است.
تا این لحظه رئیس مجلس صربستان در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، حضور خود را به‌عنوان فرستاده «آلکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان در مراسم تحلیف رئیسی تأیید کرده است.
روزنامه ایندیا تودی هند نیز نوشت دهلی‌نو دعوت ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب را پذیرفته است، اما هنوز مشخص نیست قرار است چه مقامی از هند در مراسم سوگند رئیسی حضور داشته باشد.
 علاوه بر این قالیباف، رئیس مجلس نیز در جریان سفر به سوریه اعلام کرده است که نخست‌وزیر سوریه برای حضور در مراسم تحلیف به ایران سفر می‌کند.
همچنین روز گذشته خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم از سفر «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق به تهران خبر داد و گفت که این سفر در برنامه است و احتمال زیاد برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران خواهد آمد.
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: البته علاوه بر ایشان، چند ده هیأت از کشورهای دیگر نیز برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران سفر می‌کنند. این هیأت‌ها در سطح روسای جمهور، روسای دولت‌ها، روسای مجالس کشورهای مختلف، وزیران امور خارجه و وزرای کشورهای مختلف و فرستادگان ویژه هستند.

   حضور نماینده عربستان در مراسم تحلیف  تأیید نشده است

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره حضور نماینده‌ای از عربستان در مراسم تحلیف نیز بیان کرد: جزئیاتی از حضور نماینده‌ عربستان سعودی ندیدم و باید چک کنم و این گزارش را نمی‌توانم تأیید کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید