• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 26 خرداد 1400
کد مطلب : 133287
+
-

سرنوشت حریم شهری یاسوج در انتظار‌تصویب

الحاق روستاهای اطراف یاسوج به شهر منتظر تأیید و تصویب نهایی شورای‌عالی شهرسازی است

شهری
سرنوشت حریم شهری یاسوج در انتظار‌تصویب

ستاره حجتی- خبرنگار

موضوع الحاق مناطق حاشیه‌ای به شهر یاسوج سال‌هاست دغدغه مسئولان و شهروندان کهگیلویه و بویراحمد است. با وجود محرومیت‌های گسترده، آب و هوای مطلوب، کهگیلویه ‌و بویراحمد را به یکی از استان‌های مهاجرپذیر ایران در جنوب غربی کشور تبدیل کرده است. علاوه بر آن مهاجران بسیاری هم در جست‌وجوی کار به یاسوج می‌آیند و به همین دلیل توسعه حاشیه‌نشینی در مرکز استان و فاصله روستاها تا حریم شهر که به کمتر از 5کیلومتر رسیده، اجرای طرح الحاق را ضروری کرده؛ موضوعی که پس از سال‌ها همچنان معطل است.

رشد 80درصدی جمعیت
براساس آنچه مشاور طرح جامع شهر یاسوج در سال99 اعلام کرده بود، 2منطقه شهر مادوان و شهرک ولایت در شمال و جنوب شهر یاسوج، رشد بالای جمعیت را در چند سال اخیر تجربه کرده‌اند. براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در طرح الحاق مناطق حاشیه‌ای پیشنهاد شده است مساحت یاسوج از 3منطقه شهری به 5منطقه افزایش یابد که منطقه4 با الحاق مادوان، روستاهای بلهزار و مهریان و منطقه5 با الحاق روستاهای سرابتاوه، تل‌خسرو و شهرک ولایت ایجاد خواهد ‌شد.نرخ رشد جمعیت در مادوان و روستاهای اطراف ۸۰‌درصد و از نرخ رشد شهر یاسوج هم بالاتر است. علاوه بر این، تراکم جمعیت در مناطقی نظیر شهرک ولایت و تل‌خسرو نیز رو به افزایش است که نشان می‌دهد علاوه بر الحاق فیزیکی، موضوع مدیریت یکپارچه شهری نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا دوباره شرایط به سمت پراکندگی و گسترش حاشیه‌نشینی سوق داده نشود. بنا بر طرح جامع در افق شهر یاسوج یعنی در سال‌۱۴۱۰ جمعیت این شهر به ۳۵۰‌هزار نفر خواهد ‌رسید و سرانه در برخی ‌شاخص‌ها مثل فضای سبز در مناطق حاشیه‌ای در حد صفر است. سال‌87 ستاد ملی برنامه‌ریزی شهری اختیار تصمیم‌گیری درباره روستاهای حاشیه‌ای شهر یاسوج را به استان واگذار کرد، اما با این حال این طرح همچنان بلاتکلیف است.

منتظر نتیجه هستیم
4سال قبل و در تیر‌96، استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده بود که درصورت تصویب جزئیات و عملیاتی‌شدن الحاقات، از روستای سرابتاوه تا شهر مادوان تحت مدیریتی واحد قرار می‌گیرند و به شهر یاسوج الحاق می‌شوند. اکنون اما معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: برای الحاق روستاهای اطراف یاسوج به شهر همه کارها در استان انجام و برای تصمیم‌گیری نهایی به مرکز ارسال شده است. «کیامرث حاجی‌زاده» با بیان اینکه طرح الحاق مشکل استانی ندارد و اصلاحات مورد نیاز انجام شده است، می‌افزاید: این موضوع منتظر تأیید و تصویب نهایی شورای‌عالی شهرسازی است و به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود. این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که به‌نظر می‌رسد مشکلات حاصل از معطل‌ماندن و اجرا‌نشدن این طرح نه فقط دامن یاسوجی‌ها را گرفته، بلکه گریبانگیر شهرهای اطراف به‌ویژه مادوان در همسایگی یاسوج هم شده است. شهری که به‌گفته شهردار آن، تبدیل به شهری خوابگاهی بدون منابع درآمدی و دارای نرخ بالای رشد جمعیتی ناشی از ورود مهاجران تازه‌وارد از روستاها و مناطق اطراف شده است.

مادوان بدون امکانات
شهردار مادوان با بیان اینکه شهر علاوه بر مشکلات فنی، خدمات‌رسانی و اقتصادی دچار گسترش چالش‌های فرهنگی و اجتماعی هم شده است، توضیح می‌دهد: موضوع الحاق روستاهای حریم به شهر یاسوج آبان‌ سال‌95 تصویب شد و در زمان تصویب استان اختیار لازم برای تصمیم‌گیری داشت.  داریوش جهانبخش ادامه می‌دهد: منطقه سررود شمالی دروازه ورودی شهر یاسوج با جمعیت بیش از 60هزار نفر شامل شهر مادوان و روستاهای بزرگ ازجمله مهریان، بلهزار، مادوان سفلی که در حریم و مرز مشترک با شهر یاسوج واقع شده در این الحاق درنظر گرفته شده بود.
پس از گذشت 2سال طرح اجرا نشد و در سال‌97 روستای مادوان علیا در تصمیم وزارت کشور به شهری فاقد امکانات که امروز بیشتر کاربرد یک خوابگاه را دارد تا محلی برای زندگی، تبدیل شد. رئیس شورای شهر مادوان نیز ‌ماه گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌های این استان بر ضرورت الحاق مادوان به یاسوج حتی با وجود شهر‌شدن تأکید کرده بود. حاتم پیام گفته بود که با توجه به نزدیکی فضایی و مکانی این شهر، مردم خدمات مورد نیاز را به‌دلیل نبود اداره‌ها و نهادهای دولتی و خدماتی مورد نیاز و نبود بستر اشتغال و درآمدزایی در این مناطق از شهر یاسوج دریافت می‌کنند و به همین‌خاطر الحاق این مناطق جغرافیایی شامل شهر مادوان و روستاهای اطراف ازجمله مادوان سفلی، مهریان، بلهزار و به شهر یاسوج مطالبه بحق مردم از دولت بوده است.

***     
برآورد دقیقی از هزینه و فایده این الحاق وجود ندارد. مسئولان اعداد دقیق‌را از اینکه استقرار دستگاه‌های دولتی و خدماتی در شهر مادوان چقدر می‌تواند نسبت به الحاق شدن یا نشدن، هزینه ریالی ایجاد کند، ارائه نمی‌دهند. با این همه، شاید الحاق، راه حل مادوان و روستاهای اطرافش باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید