• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 22 خرداد 1400
کد مطلب : 132833
+
-

راهنمای یک اسباب‌کشی موفق

درنظر داشتن فضای خانه جدید، دورریزها، اولویت‌های بسته‌بندی و مهارت برای یک اسباب‌کشی آسان بسیار مهم است

راهنمای یک اسباب‌کشی موفق


خدیجه نوروزی ـ روزنامه‌نگار

همیشه اسباب‌کشی و جابه‌جایی یکی از سخت‌ترین کارهاست و فکر و ذهن افراد را زمانی که به هر دلیلی (اجاره‌نشینی، خرید یا تعمیرات) مجبور به جابه‌جایی موقتی یا دائمی به مکان جدید هستند درگیر می‌کند. جمع‌آوری وسایل و حمل‌ونقل به‌ویژه برای کسانی که مهارت‌های لازم و کافی را برای این کار ندارند بسیار طاقت‌فرساست و گاه به‌دلیل نداشتن این مهارت‌ها خسارت‌های فراوانی را متحمل می‌شوند. در نوشتار پیش رو به ذکر چند نکته برای کسانی پرداخته‌ایم که تجربه کافی برای این کار ندارند و در این روزها که قصد جابه‌جایی دارند بسیار کلافه‌اند و نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند. توجه به این نکات حتما کار اسباب‌کشی را آسان‌تر، با نظم‌تر و آن را ایمن‌تر خواهد کرد.

دورریختنی‌ها
قبل از جمع‌آوری وسایل، آنها را به چند دسته تقسیم کنید؛ برخی وسایل مصارف روزانه، هفتگی و ماهانه دارند و برخی از آنها سالی یک‌بار و شاید هر چند سال یک‌بار بنا به ضرورت استفاده شوند. برخی وسایل هم هستند که سال‌هاست بدون استفاده در انباری‌ها خاک می‌خورند و ما جرأت دور ریختنشان را نداریم. لذا باید ببینید واقعا کدام وسایل حتی با وجود داشتن جا در محل جدید برایشان، ارزش حمل‌ونقل ندارند و باید دور ریخته یا درصورت قابل استفاده بودن به کسانی که نیاز دارند بخشیده شوند.

وسایل مورد نیاز اسباب‌کشی
برای بسته‌بندی وسایل شما به انواع کارتن و جعبه‌های بسته‌بندی (کارتن‌های رگال‌دار مخصوص حمل البسه، کارتن‌های استریل جهت مواد غذایی فریزشده، کارتن‌های بزرگ و کوچک چندلایه جهت جابه‌جایی اثاثیه و خرده‌ریزها و لایف پک به‌عنوان دراور لباس)، نوارچسب پهن، ماژیک و برچسب، عایق‌های ضربه‌گیر مانند بابل رپ(فوم و نایلون ضربه‌گیر- نایلون حبابدار)، پوشش‌های پلی اتیلن، پوشال و روزنامه باطله، طناب کارتن، کیف حمل رختخواب و ملحفه نیاز دارید. لذا قبل از هر شروعی اول این وسایل را تهیه و خیال‌تان را راحت کنید.

اولویت بسته‌بندی
بسته به نوع اسباب‌کشی و زمان جابه‌جایی اولویت‌های هر فردی در بسته‌بندی متفاوت است. ممکن است زمان جابه‌جایی یک‌ماه دیگر باشد، در این‌صورت فرد سر حوصله می‌تواند وسایلی که کاربرد کمتری دارند، مانند ظرف و ظروف مهمانی یا کتاب‌های قفسه کتاب را بسته‌بندی کند اما اگر این مدت زمان کمتر باشد فرد علاوه بر بسته‌بندی وسایل غیرضروری باید وسایل ضروری را هم بسته‌بندی کند. برای سهولت بهتر است ابتدا بسته‌بندی وسایل کوچک به‌ویژه ظروف شکستنی و حساس را انجام داد و در روزهای آخر وسایل بزرگ را بسته‌بندی کرد.

مهارت بسته‌بندی دارید؟
بسته‌بندی هر کدام از وسایل در اسباب‌کشی بسته به کاربری آن متفاوت است. به‌عنوان مثال اگر ظروف شکستنی خوب بسته‌بندی نشده باشند ممکن است در جابه‌جایی به‌راحتی آسیب ببینند. از طرفی وزن اجناسی که در کارتن مورد نظر گذاشته می‌شود هم باید طوری باشد که با بلند کردن کارتن پاره نشود و همه وسایل بیرون بریزد. اینکه اسباب‌کشی درون‌شهری یا برون‌شهری باشد هم در نوع بسته‌بندی‌ها مهم است. بنابراین اگر مهارت کافی در بسته‌بندی وسایل ندارید باید از شرکت‌های خدماتی که در این زمینه فعالند یا افراد متخصص در بین اطرافیان خود کمک بگیرید. وسایلی مانند مبلمان منزل، رایانه و میز آن نیاز به بسته‌بندی حباب‌دار دارند تا در طول جابه‌جایی دچار خط و خش نشوند. سعی کنید کار بسته‌بندی را از اتاق‌هایی شروع کنید که کار سخت‌تر و زمان برتری در آنها پیش رو دارید. با این کار هر چه جلوتر می‌روید کارتان ساده‌تر می‌شود.

برچسب‌گذاری کنید
روی هر یک از کارتن‌ها یا جعبه‌های بسته‌بندی نام کالای موجود در آن را بنویسید. این کار به کسانی که وسایل را جابه‌جا می‌کنند هم کمک می‌کند تا ظروف حساس را با احتیاط بیشتری جابه‌جا کنند و اینگونه خسارت‌ها تا حد ممکن کاهش پیدا می‌کند. از طرفی روی تمام جعبه‌ها را شماره‌گذاری کنید تا هنگام جابه‌جایی اگر جعبه‌ای گم شد متوجه نبود آن بشوید.

تعیین محل جانمایی
برای اینکه راحت‌تر و سریع‌تر بتوانید چیدمان خانه یا شرکت جدید را انجام دهید بهتر است روی هر بسته بنویسید که متعلق به چه فضایی است. مثلا روی کارتن مجسمه‌های تزیینی بنویسید که متعلق به کجاست؛ اتاق خواب، پذیرایی یا آشپزخانه؟ در هنگام حمل‌ونقل نیز از کسانی که بارها را جابه‌جا می‌کنند بخواهید وسایل هر قسمت را در همان قسمتی که روی کارتن جانمایی شده بگذارند و همه وسایل را وسط پذیرایی روی هم تلنبار نکنند.

اولویت جابه‌جایی
شرکت‌های حمل بار همیشه اول وسایل بزرگ مانند یخچال، گاز، ماشین لباسشویی و... را در خودروی حمل بار می‌گذارند و سپس وسایل کوچک را. این کار ایمنی اسباب‌کشی را بالا می‌برد پس اگر شما نیز قصد دارید بدون گرفتن کمک از شرکت‌های خدماتی این کار را انجام دهید، ابتدا وسایل بزرگ را جابه‌جا کنید و سپس وسایل کوچک. در حمل وسایل شکستنی هم بسیار مهم است که این وسایل در کدام بخش خودروی حمل بار قرار می‌گیرند تا در هنگام رانندگی آسیب نبینند. گلدان‌ها و گیاهان باید در آخرین مرحله جابه‌جایی باشند تا زیر دست و پا آسیب نبینند.

بررسی فضای جدید مهم است
قبل از شروع هر کاری باید فضای محل (خانه یا شرکت) جدید را با فضای موجودی که در اختیار دارید مقایسه کنید. اگر متراژ مکان جدید کوچک‌تر از فضای کنونی شما باشد نمی‌توانید بسیاری از وسایل را با خود ببرید. باید تمام انباری‌ها یا پستوهای محل جدید را به‌طور کامل متر کنید و ببینید چقدر جا برای انبار کردن وسایل غیرضروری‌تان دارید. حتی این را هم درنظر بگیرید که اگر تا حد امکان این فضاها را قفسه‌بندی و بهینه کنید، چه حجمی از وسایل را در خود جای خواهند داد. بنابراین با درنظر داشتن ظرفیت مکان جدید لیستی از وسایلی که به‌علت محدودیت جا کنار گذاشته خواهد شد تهیه کنید و قبل از جابه‌جایی فکری برای خلاصی از دست این وسایل کنید. تصمیم با شماست؛ می‌توانید آنها را بفروشید یا جایی در انباری منزل اقوام نزدیک برای آنها پیدا کنید یا آنها را دور بریزید یا ببخشید. آنچه ضرورت دارد این است که باید تکلیف‌شان را قبل از اسباب‌کشی مشخص کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید