• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132302
+
-

معرفی هفت‌راه ایجاد کسب‌وکارهای نوین در حوزه غذایی

استارت‌آپ‌هایی با طعم‌های دلچسب

استارت‌آپ‌هایی با طعم‌های دلچسب

راه‌اندازی استارت‌آپ مزایای بسیاری داشته که ارزش ریسک کردن دارد. خوداشتغالی یکی از مزایای آن است که باعث می‌شود که فرد رئیس خود باشد، با استقلال بیشتری کار کند، رضایت شغلی بالایی داشته باشد، پتانسیل درآمدی خود را به طرز چشمگیری افزایش دهد و به این ترتیب به موفقیت‌های بالایی دست یابد. در حوزه غذا و تغذیه نیز استارت‌آپ های متنوعی ایجاد شده و خدمات متنوعی هم در این‌باره ارائه می شود؛ از سفارش غذای آنلاین تا بازارهای دوسویه غذایی و بسیاری خدمات متنوع دیگر. با ما همراه باشید تا ایده های متنوع موجود را در این حوزه مرور کنیم تا ذهن شما با نحوه ایجاد استارت‌آپ های جدید آشناتر شود.

عرضه غذاهای آنلاین
وقتی صحبت از استارت‌آپ غذایی به میان می‌آید، نخستین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند، پذیرش سفارش آنلاین غذاهاست. به این ترتیب استارت‌آپ ها بستری فراهم می‌کنند که ما بتوانیم به راحتی و بدون اتلاف وقت، غذای موردعلاقه خود را از میان انبوهی از منوها انتخاب کنیم. زودفود، ریحون، چیلیوری، دلیون و... از جمله استارت‌آپ های فعال این حوزه هستند. البته سفارش غذا فقط به وعده های متعارف ختم نمی‌شود؛ برخی اپلیکیشنی ایجاد کرده اند که شما می‌توانید به‌صورت آنلاین در آنجا انواع نان گرم سفارش داده و در خانه تحویل بگیرید؛ نون رسون، بقچه و... از این جمله اند. برخی هم صبحانه گرم یا کله‌پاچه را آنلاین کرده اند. این روزها توجه ویژه ای به عرضه آنلاین مواد غذایی مثل انواع گوشت، میوه‌جات و... شده است و استارت‌آپ هایی در این حوزه در حال رشد هستند.

عرضه‌کننده و مصرف‌کننده غذایی
در فعالیت در حوزه غذایی، حتما لازم نیست شما تولیدکننده یک مواد‌غذایی باشید، بلکه می‌توانید در این بازار دوسویه، عرضه کنندگان و مصرف کنندگان محصولات غذایی را در بستری سهل به هم وصل کنید. مهم ترین استارت‌آپ های مبتنی بر بازار دوسویه در حوزه غذا، مامان‌پز است. البته دسته اول (عرضه غذای آنلاین) را نیز می توان جزو بازارهای دوسویه به‌حساب آورد اما با توجه به اینکه این کار (عرضه آنلاین) بعضا توسط خود تولیدی ها هم انجام می شود بهتر است بازار دوسویه محسوب نشوند. اما مجموعه ای مثل مامان‌پز که تعداد زیادی تولیدکننده غذای خانگی را به مشتریان متصل می کند مصداق دقیق بازار دوسویه است. برخی نمونه های مشابه برای اتصال تولیدکنندگان کیک و کلوچه خانگی و... به بازار مصرف نیز شکل گرفته اند که ممکن است در آینده بیشتر درباره آنها بشنویم. همچنین وصل کردن تولیدکنندگان خانگی انواع ترشی، سالاد، رب، مرباجات و حتی دسرها هم می‌تواند ایده یک استارت‌آپ موفق باشد.

آموزش و مشاوره آشپزی
برای بسیاری همیشه این پرسش مطرح است که چه درست کنیم؟ چطور درست کنیم؟ مواداولیه را از کجا تهیه کنیم؟ فعالان حوزه استارت‌آپ‌های غذایی به این نیاز مشتری‌ها واقف بوده و دست به‌کار شدند. یعنی استارت‌آپی راه‌اندازی کردند که راهنمایی یا مشاوره آشپزی ارائه می کنند. مثال معروف در این حوزه ایزی‌پز است که علاوه بر ارائه دستور پخت غذا، مواداولیه لازم را نیز در یک بسته (با توجه به سفارش مشتری) آماده کرده و در خانه تحویل می‌دهد. با کمک این خدمات آنلاین کار برای کسانی که دوست دارند خودشان آشپزی کرده و حتی غذاهای خاص بپزند راحت‌تر شده است. مشتری می‌تواند بدون هیچ دردسری هم مواداولیه و هم دستور پخت را از استارت‌آپ دریافت کند. همچنین این استارت‌آپ‌ها علاوه بر آموزش، برای مشتری‌ها، برنامه های هفتگی یا ماهانه غذایی ارائه می‌دهند تا از سردرگمی دربیایند.

عرضه محصولات ویژه
حتما شما هم دوستدار تخم‌مرغ محلی هستید اما مثل بسیاری، از دسترسی به این محصول در این زندگی ماشینی دورمانده‌اید اما تصور کنید در همین شهر بتوانید خودتان روزانه تخم‌مرغ محلی به‌دست بیاورید. می‌پرسید چطور؟ اصلا بعید نیست زیرا استارت‌آپی در آمریکا فعال است که به مردم مرغ خانگی (همراه با قفس و...) اجاره می‌دهد تا تخم‌مرغ تولیدی خودشان را مصرف کنند. موضوع محوری این ایده، پاسخ به تقاضای فزاینده برای مصرف کالاهای سالم و ارگانیک است. بر پایه همین ایده برخی غذای خود را بر اساس ویژگی های سنی، جنسیتی و سلامتی افراد تهیه و پیشنهاد می کنند. غذای رژیمی، مناسب برای کودکان، زنان باردار و... پیشنهادهایی است که استارت‌آپ های این حوزه برای مردم دارند. به‌نظر می رسد ارگانیک‌بودن غذاها و استارت‌آپ هایی در این حوزه در آینده موفقیت چشمگیری کسب کنند؛ زیرا با شناخت و آگاهی بیشتر شهروندان از فواید محصولات ارگانیک، مشتریان این محصولات بیشتر شده و نیاز به عرضه متناسب با تقاضا احساس می‌شود.

غذاهایی برای افراد خاص
تغذیه باید متناسب با سن، وضعیت جسمانی و نوع فعالیت افراد باشد. در چند سال اخیر این فاکتورهای مهم چنان مورد‌توجه قرار گرفته که برخی استارت‌آپ ها به جای تمرکز بر تهیه یا عرضه غذای خاص، بر گروه های مخاطب خاص تمرکز می‌کنند؛ مثلا عرضه صبحانه گرم برای کارمندان یا ساندویچ مدرسه برای کودکان مدرسه ای. همچنین تهیه و عرضه بسته خشکبار و میوه برای این قشرها هم سوژه جذابی است. فعالان این حوزه در خارج از کشور روی معضل غذا دادن به نوزادان تمرکز و با عرضه انواع غذای نوزاد، کار را برای والدین پرمشغله امروز ساده کرده‌اند. تهیه و عرضه غذای مناسب برای گروه ها و قشرهایی چون ورزشکاران یا کوهنوردان یا دیابتی‌ها نیز ممکن است آینده روشنی داشته باشد. کسانی که رژیم‌های غذایی خاص را دنبال می‌کنند هم می‌توانند به‌عنوان مخاطب خاص برای استارت‌آپ‌های غذایی باشند.

گردشگری غذایی
حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی به شهری سفر می‌کنید دوست دارید لذت خوردن غذای محلی و معروف آن منطقه را تجربه کنید. استارت‌آپ‌هایی هستند که این نیاز مشتری را درک کرده و برای گردشگری غذایی برنامه طراحی کردند. استارت‌آپ های این حوزه با گسترش روزافزون صنعت گردشگری، آینده روشنی دارند اما گردشگری خود شاخه های متنوع و رو به رشدی دارد که هنوز در ایران مغفول مانده اند؛ ازجمله گردشگری غذایی. یک ایده خوب برای یک استارت‌آپ موفق آینده این است که سامانه ای برای معرفی انواع غذاهای محلی و خاص به گردشگران معرفی کرده و البته اتصال طرفین را هم برقرار کند؛ مثلا شما در مسیر سفر به شهر تبریز، به جای خوردن ناهارهای تکراری در کنار جاده، در روستایی در بناب یک غذای محلی یا کباب خاص این منطقه را از قبل سفارش داده و میل کنید. البته کار سختی است اما بسیار جذاب است.

رستوران‌یاب، کافی‌شاپ‌یاب
رستوران‌گردی به مرور تبدیل به یکی از تفریحات ایرانیان می‌شود، از این‌رو یافتن محیطی جذاب با غذایی دلچسب یکی از اولویت‌ها به شمار می‌رود. ازاین‌رو استارت‌آپ‌هایی راه‌اندازی شده تا به علاقه‌مندان این حوزه، بهترین تجربه‌ها را از رستوران‌گردی‌ها معرفی کنند. برای مثال فیدیلیو پایگاه جامع رستوران‌های تهران است که به کمک آن می‌توان بهترین رستوران‌ها را پیدا کرد. کافی‌شاپ‌یاب‌ها و رستوران‌یاب‌ها در رابطه با هر کافی‌شاپ یا رستوران توضیح مختصری می‌دهند، منوی آن را به نمایش درآورده و در نهایت آدرس و شماره تلفن رستوران را در اختیار مشتری قرار می‌دهند. یک ویژگی دیگر این استارت‌آپ‌ها معرفی رستوران‌های اطراف محدوده جغرافیایی مشتریان است. همچنین اعلام تخفیف‌های ویژه یا منوی شگفت‌انگیز رستوران‌ها هم از دیگر خدمات این استارت‌آپ‌هاست.

استارت‌آپ‌های پشتیبان
دسته‌ بندی همه حوزه های کارآفرینی غذایی در چند دسته چندان آسان نیست. برخی از استارت‌آپ ها کار مدیریت انبار و تولید را برای رستوران ها و... انجام می‌دهند؛ یعنی برنامه هایی برای آنها تهیه می‌کنند که می‌توانند بر اساس پارامترهای مختلف (فصل، سال،وضعیت آب‌و‌هوا، اطلاعات گذشته و...) پیش بینی کنند که طی روزهای آینده چه تعداد مشتری خواهند داشت و نیازشان به انواع گوشت، برنج و... چقدر است. خلاصه اینکه راه‌اندازی یک استارت‌آپ نیازمند خلاقیت و شناخت درست از نیاز جامعه است. ممکن است اکنون در ذهن شما ایده راه‌اندازی یک استارت‌آپ خاص غذایی که ما از آن نامی نبرده‌‌ایم خطور کند. اگر به‌دنبال کار مناسب هستید حتما روی این پیشنهادهایی که مطرح شد و ایده‌هایی که در ذهن‌تان شکل گرفته حساب بازکنید. با کارشناسان و افراد باتجربه در این حوزه صحبت کرده و مشاوره بگیرید تا با سنجش همه زوایای یک کسب‌وکار تازه، دست به‌کار شوید.















 

این خبر را به اشتراک بگذارید