• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 11 خرداد 1400
کد مطلب : 132091
+
-

مردم و کارشناسان از دولت سیزدهم چه می‌خواهند

رفع مشکلات حاشیه‌نشینی و مدیریتی، مطالبه جدی البرزنشینان

کمبود آب، توسعه زیرساخت‌ها و مراکز درمانی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام از دیگر انتظارات مردم و کارشناسان استان از دولت آینده است

زهرا اشرف زاده-خبرنگار

البرز به عنوان جوان‌ترین استان کشور با چالش‌های بسیاری مواجه است؛ ترافیک، حاشیه نشینی، مهاجرت بالا، بیکاری، معضلات فرهنگی و اجتماعی از جمله مشکلاتی است که این استان را درگیر خود کرده است. با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، البرزنشینان درباره مطالبات خود از دولت سیزدهم می‌گویند.

کمبود و بحران آب
شیما خانی یکی از شهروندان کرج، کمبود و بحران آب را مهم‌ترین چالش استان عنوان کرده و می‌گوید: کرج که زمانی باغ‌شهر و رودخانه آن به رودخانه خروشان معروف بود، اکنون با معضل کم آبی دست به گریبان است. در سال‌های اخیر جمعیت استان به شدت افزایش یافته و باغ و ویلاهای بسیاری در روستاها و حاشیه‌های استان ساخته شده است که اکثر آنها از چاه‌های غیر مجاز استفاده می‌کنند. همین مساله باعث افزایش بی‌رویه مصرف آب‌های زیرزمینی شده و از طرفی بحث انتقال آب رودخانه کرج نیز نگرانی‌های مردم را دوچندان کرده است. وی می‌افزاید: یکی از مسائلی که باید در البرز جدی گرفته شود، مدیریت آب‌های زیرزمینی است. متاسفانه آبخوان‌ها در حال نابودی هستند و اگر راه حلی برای کنترل مصارف غیرمجاز و بی‌رویه در نظر گرفته نشود، بیشتر منابع آبی استان در سال‌های آینده خشک می‌شود‌.

کمبود سرانه درمانی
یکی از ساکنان شهرستان فردیس نیز با بیان اینکه کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی معضل اساسی استان البرز است می‌گوید: ساکنان استان البرز به ویژه شهرستان‌ها از کمبود تخت بیمارستانی و فضاهای درمانی رنج می‌برند. البته در دو سه سال گذشته وضعیت کمی بهتر شده و حداقل در شهر کرج سرانه افزایش یافته است اما در شهرستان پر جمعیتی مانند فردیس هنوز یک تخت بیمارستانی نداریم.
رضا ناصری ادامه می‌دهد: حتی رئیس‌جمهوری که به البرز آمد قول تکمیل بیمارستان را به مردم داد اما هنوز بیمارستان نیمه‌کاره مانده و به سرانجام نرسیده است. البته همراه با بیمارستان باید امکانات و تجهیزات هم به نقطه مطلوب برسد.

لزوم انتقال زندان‌ها
چهار زندان بزرگ کشور در البرز مستقر هستند و سال‌هاست که انتقال این زندان‌ها از شهر مطرح می‌شود اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
 یکی از شهروندان با گلایه از این موضوع می‌گوید: در گذشته زندان‌ها خارج از بافت شهری البرز بودند اما با افزایش جمعیت و گسترش استان، اکنون این زندان‌ها وارد بافت شهری شده‌اند. 
این مساله تبعات بسیاری مانند مهاجرت خانوداه‌های زندانیان به استان و افزایش حاشیه‌نشینی را در پی داشته است. نتیجه این حاشیه‌نشینی هم افزایش آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که روز به روز در البرز بیشتر می‌شود.

ترافیک و بزرگراه‌های نیمه‌کاره
شهروندی دیگر ترافیک را مهم‌ترین معضل استان می‌داند و می‌گوید: البرز در مسیر۱۵استان کشور (به‌ویژه استان‌های شمالی) قرار دارد و در ایام تعطیلات و پایان هفته، ترافیک در جاده‌‌های آن سرسام آور می‌شود. از مدت‌ها پیش قرار است ترافیک استان با اجرای طرح‌ها و احداث بزرگراه‌ها کاهش یابد اما بسیاری از آنها مانند آزادراه تهران- شمال هنوز نیمه‌کاره مانده‌اند.

ضعف مدیریتی مهم‌ترین معضل استان البرز
نماینده کرج در مجلس هفتم شورای اسلامی نبود مدیریت قوی در استان را از مهم‌ترین مشکلات البرز عنوان کرده و می‌گوید: البرز استانی نوپاست، ساختار و سازمانی نداشته که یک نفر به عنوان استاندار در آن مستقر شود و این سازمان باید بعد از استان شدن البرز تشکیل می‌شد. عموما استاندارها وارد سازمانی می‌شدند که آماده بود اما در البرز شرایط اینگونه نبود و مشکلاتی ایجاد شد زیرا از همان ابتدا با مدیرانی مواجه نبودیم که سازمان‌ساز و تشکیلات‌ساز باشند.
رشید جلالی می‌افزاید: البرز مهاجرپذیر بوده و سالانه حدود 80 هزار نفر به جمعیت آن اضافه می‌شود. حاشیه‌نشینی در استان ما مساله‌ای اساسی است زیرا زیرساخت‌های البرز برای پذیرش چنین جمعیتی طراحی نشده بود. کمبود آب هم از دیگر مشکلات مردم البرز است زیرا آبی که حق آنهاست به استان‌های مجاور می‌‎رود. از سوی دیگر چهار زندان بزرگ در البرز مستقر هستند که پس از 15سال نتوانستیم آن را به خارج از شهر منتقل کنیم. 
وی با اشاره به سرانه پایین بهداشت و درمان در استان، ادامه می‌دهد: 20 سال است که مسئولان استان نتوانسته‌اند مشکل مالکیت بیمارستان امام خمینی (ره) را حل کنند و مردم استان از خدمات این بیمارستان محروم هستند. بخش درمانی در کرج به قدری محروم است که مردم مجبورند برای درمان به تهران بروند.
این کارشناس مسائل استان اظهار می‌کند: در حالیکه 80 درصد مالیات باید در استان هزینه شود اما مردم البرز از مالیاتی که می‌پردازند، بهره‌مند نمی‌شوند. تصمیم‌گیری برای بسیاری از بخش‌ها هنوز در تهران و وزارتخانه‌ها انجام می‌شود و در البرز مانند دیگر استان‌ها ساختار قوی اداری وجود ندارد. از سوی دیگر با وجود سرمایه‌پذیری استان، دولت‌ها آنطور که باید از ظرفیت‌های البرز پشتیبانی و حمایت نکرده‌اند.
جلالی اضافه می‌کند: البرز ظرفیت بسیار بالایی در حوزه علم، فناوری، صنعت و حتی گردشگری دارد اما مسئولان این استان نتوانستند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. استانداری که برای البرز انتخاب می‌شود باید در حد وزیر و معاون رئیس‌جمهور باشد تا بتواند استان را مدیریت کند. امیدوارم در دولت سیزدهم به این موضوع توجه و استانداری کاردان، دلسوز و باتجربه برای البرز انتخاب شود تا بتواند ساختارسازی کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید