• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 9 خرداد 1400
کد مطلب : 131885
+
-

گفت‌وگو با کارآفرینی که دغدغه توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و شاغلان صدمه‌دیده از کرونا را دارد

همراه با هنرجویان تا بازاریابی و فروش

همراه با هنرجویان تا بازاریابی و فروش

بهاره خسروی

شیوع «کووید‌ـ ۱۹» به مشاغل و کسب و کارهای زیادی صدمه زد. بسیاری از مشاغل تعطیل و بسیاری به حالت تعلیق در آمدند و با حداقل نیرو چراغشان روشن ماند. در این میان، زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست بیش از سایر افراد به حمایت مادی و معنوی و امنیت شغلی نیاز داشتند.

  این موضوع بهانه‌ای شد تا «شیرین رسولی»، همسایه کارآفرین ما در محله هاشمی، در این روزهای سخت خانه‌نشینی اجباری، برای زنان سرپرست خانوار و افراد جویای کار به فکر راه‌اندازی کسب و کار خانگی باشد. کسب و‌کاری که علاوه بر زنده نگه داشتن چراغ هنر صنایع‌دستی، به‌ویژه هنر کار با چرم، زمینه‌های توانمند‌سازی و خودکفایی آنها را برای تأمین هزینه‌های زندگی فراهم کند.

اگر به این حوزه علاقه‌‌مند یا جویای کار باشید، می‌توانید بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی و دریافت مدرک معتبر و وام خوداشتغالی برای خودتان یک کسب و کار موفق از شاخه‌های هنر چرم و صنایع‌دستی راه‌اندازی کنید. در این گزارش با همسایه کارآفرینمان، «شیرین رسولی»، و تعدادی از بانوان فعال در کارگاه کار‌آفرینی او گفت‌و‌گو کردیم.

همسایه ما در محله هاشمی ۱۶ سال است در زمینه کارآفرینی و با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست فعالیت می‌کند. «شیرین رسولی» معتقد است بانوان به‌عنوان مدیر خانه نقش مهمی در هدایت خانواده در مسیر صحیح زندگی دارند و هر میزان که مادر خانواده در امور زندگی مهارت داشته باشد و مستقل، به همان اندازه فرزندانش در جامعه می‌توانند از آسیب‌های اجتماعی دور بمانند. او با بیان این مطلب به شرایط سخت خانه‌نشینی در این روزهای کرونایی و تعطیلی کسب و کارها اشاره می‌کند: «این روزها تأمین مخارج زندگی دغدغه افراد زیادی است که ناخواسته بسیاری از مشاغل تعطیل و افراد آبرومند زیادی خانه‌نشین شدند. کسب و کارها تعطیل شد، اما هزینه‌های زندگی حتی در بسیاری از مواقع به نسبت شرایط گذشته بیشتر شد. افراد زیادی را می‌شناسم که به دلیل همین شرایط سخت شرمنده خانواده شدند. این افراد نیاز به منبع درآمد داشتند تا علاوه بر حضور در خانه و سرپرستی فرزندان، بتوانند درآمدی هم داشته باشند.»

  • کار در منزل با چرم 

حفظ هنرهای اصیل ایرانی و تولید و ارائه آن در عرصه‌های بین‌المللی به‌عنوان بخشی از فرهنگ و تمدن کشورمان یکی از دغدغه‌های این بانوی هنرمند است. بانویی که برای رسیدن به این هدف سال‌های زیادی مطالعه و تحقیق و پژوهش کرد و موفق به کسب مدرک دکترای مهارتی کسب و کار از مرکز علم و فناوری Dba شد و تصمیم گرفت همه آنچه آموخته را در اختیار دیگران قرار دهد.

او در این‌باره می‌گوید: «در حوزه هنرهای صنایع‌دستی، به‌ویژه چرم، سال‌های زیادی است فعالیت دارم. توسعه و گسترش فعالیت در حوزه چرم کمک زیادی به اشتغالزایی و همچنین رونق صنعت چرم در کشور می‌کند. به همین دلیل ترجیح می‌دهم در میان همه رشته‌هایی که در آنها مهارت دارم، عمده فعالیت‌هایم را در حوزه تولیدات و صنعت چرم انجام دهم. قبل از کرونا در کارگاه کوچکی که در محدوده نواب اجاره کرده بودم، به بانوان و افراد جویای کار آموزش صنایع‌دستی می‌دادم. کلاس‌های چرم طرفداران زیادی داشت و همین استقبال باعث شد تا به فکر خلاقیت و نوع‌آوری در چرم‌دوزی باشم تا به این وسیله افراد بیشتری با این هنر آشنا شوند و بتوانند در خانه برای خودشان درآمد داشته باشند.»
تعطیلی روزهای کرونا فرصت خوبی بود تا رسولی به ایده‌اش جامه عمل بپوشاند؛ ایده تولید پادری از ضایعات چرم. او در ادامه توضیح می‌دهد: «تولید گلیم و پادری چرمی ایده‌ای بود که در ذهنم جان گرفت. یکی دو تا گلیم چرمی دوختم و نتیجه کار برایم رضایت‌بخش بود. تصمیم گرفتم به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار دوخت پادری چرمی را هم به فعالیت‌های کارگاه اضافه کنم. با یک دوره آموزش و آشنایی بانوان تولید جدید را با قبول سفارش کار در منزل شروع کردیم؛ ‌کاری که حسابی مورد استقبال قرار گرفت.»

  • فرصت اشتغال و کارآفرینی 

این روزها آوازه سفارش و تولید‌های کارگاه کارآفرینی این همسایه تلاشگر ما فراتر از تکه دهم پایتخت، بلکه حتی به شهرهای مختلف رسیده است و به گفته رسولی، کارگاه کارآفرینی‌اش به‌عنوان سومین کارگاه کارآفرینی تولیدات چرمی کشور در حال فعالیت است.  
رسولی با بیان این مطلب از ایده‌های جهانی شدن می‌گوید: «قصد داریم تولیدات مان را به عرصه بین‌المللی ببریم و به همین دلیل برای آموزش و پذیرش در کلاس‌های کارگاه و قبول سفارش محدودیت سنی قائل نشدم.

از ۱۲ تا ۸۰ ساله‌ها می‌توانند در کلاس‌های کارگاه شرکت کنند و با شاخه‌های مختلف هنر چرم آشنا شوند و مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای را دریافت کنند. چون آزمونگر سازمان فنی و حرفه‌ای هستم، هنرجویان را برای امتحان و دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای معرفی می‌کنم. مجوز راه‌اندازی کسب و کار، کارت صنایع‌دستی و وام خوداشتغالی از دیگر مزایای دریافت گواهینامه معتبر سازمان فنی حرفه است که با شرکت در این کارگاه‌ها که بخشی از آن رایگان است، نصیب افراد جویای کار می‌شود. البته به‌تازگی کارگاهی هم در سرای محله هاشمی برای حضور شهروندان و امکان دسترسی آسان آنها برپا کرده‌ایم.» 

  • آموزش و بازاریابی 
شیرین رسولی/کارآفرین

این روزها دنیای کسب و کار به فضای مجازی نقل مکان کرده است. یکی از کارهای شیرین رسولی برای هنرجویان و آشنایی آنها با کسب و کار مجازی، بازاریابی برای فروش محصولات است. او ادامه می‌دهد: «بعد از پایان دوره هم هنرجویانم را تا توانمند شدن رها نمی‌کنم. این روزها که بازار فروش آنلاین کار در فضای مجازی حسابی روی بورس است، آموزش عکاسی، نحوه فروش آنلاین در فضای مجازی و بازاریابی کنار آموزش‌های کار‌آفرینی دارم. حتی چند بار با همراهی دفتر توسعه محلی ناحیه ۲ و ۳ کارگاه‌های آموزشی در محله هاشمی و موزه حیات‌وحش هفت‌چنار برگزار کردیم تا هنرجویان با فروش محصولات در فضای مجازی بیشتر آشنا شوند.»
به گفته رسولی، یکی از مهم‌ترین نیازهای بانوان سرپرست خانوار تکه دهم پایتخت حمایت نهادهای شهری و خیّران است، چراکه کارگاه فضای کوچک و محدودی دارد. اگر فضای بزرگ‌تر و بهتری از سوی مسئولان برای توسعه کارگاه اختصاص داده شود، قطعاً افراد بیشتری تحت پوشش قرار می‌گیرند و صاحب کسب و کار می‌شوند.

  •  کرونا و بیکاری همسر

«با شیوع کرونا همسرم کارش را از دست داد و خانه‌نشین شد. باید برای خرج خانه و تأمین هزینه‌های زندگی‌کاری می‌کردیم.» 
«زهرا» از بانوان همکار با «شیرین رسولی» حرف‌هایش را این‌طور شروع می‌کند و ادامه می‌دهد: «ماشین هم نداشتیم تا همسرم با آن مسافرکشی کند. چند سال بود که خانم رسولی را می‌شناختم. برای کارآفرینی و کار در منزل با او تماس گرفتم. می‌دانستم به واسطه آشنایی با هنر‌های مختلف، حتما‌کاری برایم دارد. خوشبختانه تولید پادری از چرم یکی از کارهای جالبی بود که یاد گرفتم و توانستم در این روزهای سخت به واسطه آن درآمد داشته باشم.»

  •  مشوق برای کارآفرینی 

«تقریباً سال ۹۵ یا ۹۶ بود که از طریق سرای محله منطقه ۱۰ با خانم رسولی آشنا شدم. آن زمان چندان مهارتی در هنر چرم نداشتم... م.» «سیما»، از اهالی خیابان هاشمی، این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «علاقه‌‌مند بودم‌کاری مناسب و منبع درآمدی داشته باشم. آشنایی با خانم رسولی کمک بزرگی بود تا دوره‌های دوخت کیف چرم، حکاکی و نقاشی روی چرم، سراجی سنتی و سوخته‌نگاری را یاد بگیرم و ۵ مدرک معتبر برای کارآفرینی کسب کنم. حس خوبی بود که یک مشوق برای کارآفرینی پیدا کرده بودم و می‌توانستم با هنر خودم درآمدزایی کنم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید