راه و بیراه بازاریابی نفتی
محمدعلی خطیبی، از مدیران اسبق امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران میگوید: بخش خصوصی خریدار گواهی سپرده نفت خام با پیدا کردن بازارهای جدید به افزایش مبادی فروش نفت اقدام میکند. این بازاریابی جدید و غیرانحصاری اتفاق خوبی را رقم میزند؛ زیرا خریداران این گواهیها تبدیل به بازاریابهای نفتی ایران میشوند. او البته یادآوری میکند که در حوزه صادرات و فروش نفت خام ایران بهدلیل حساسیتهایی که وجود دارد، با مشکلاتی مواجه بودهایم. به همین دلیل، ورود بخش خصوصی به خرید و فروش نفت خام محدودتر بوده است. با افزایش فشارهای تحریم و ایجاد تنگنا در مسیر صادرات نفت خام، دولتهای مختلف درصدد ایجاد بستری جدید برای ورود بازیگران تازهنفس و تحریمناپذیر بوده و البته در این مسیر موفقیت چندانی حاصل نشده زیرا ریسک حضور در این بازار برای بخش خصوصی بالاست و چشمانداز آینده خاکستری بهنظر میرسد. اکنون دولت سیزدهم میتواند با درس گرفتن از تجربههای ناموفق، افقگشایی کند و تصمیم بگیرد که آیا راه برای پایان دادن به انحصار شرکت ملی نفت ایران در حوزه بازاریابی و صادرات نفت خام باز خواهد بود یا نه؟