• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131358
+
-

شیشه، پنجره، آب و گاز در مسکن مهر پردیس به آپشن تبدیل شد

معمای تحویل مسکن مهر نیمه‌کاره

برخی متقاضیان مسکن مهر پردیس به همشهری گفته‌اند که واحدهای آنها به‌صورت ناقص و بدون پنجره، شیشه، انشعاب آب و گاز آماده تحویل شده است

مسکن
معمای تحویل مسکن مهر نیمه‌کاره


بی‌مهری‌های مسکن مهر تمامی ندارد؛ در تازه‌ترین مورد، 55نفر از متقاضیان یک پروژه مسکونی در شهر جدید پردیس می‌گویند: پیمانکار از آنها خواسته واحد خود را ناقص و بدون برخی از امکانات ضروری تحویل بگیرند و درعین‌حال اقرارنامه تحویل کامل و بدون عیب و نقص واحد را نیز امضا کنند. گویی بعد از خودروسازان وطنی که برخی لوازم معمول محصولات خود را به‌عنوان آپشن حذف کردند، در مسکن مهر نیز برخی از ملزومات ساختمان به آپشن تبدیل شده و تهیه و تأمین آن برعهده متقاضی است.
به گزارش همشهری، از سال 95 تاکنون، چندین بار وعده مختومه شدن پرونده مسکن مهر داده شده و حالا در واپسین ماه‌های دولت دوازدهم قرار است با تحویل آخرین واحدهای باقی‌مانده به متقاضیان، پرونده این طرح پرحاشیه بسته شود. در این میان همچنان مباحث مربوط به اختلاف متقاضی و پیمانکار وجود دارد و همین مسئله به مشکلی برای خریداران مسکن مهر، پیمانکاران و حتی دولت تبدیل شده است.

تاوان اشتباه مسکن مهر
یکی از ایرادهای اصلی مسکن مهر، اتکای آن به تسهیلات و یارانه دولتی، به‌جای آورده مرحله‌ای متقاضیان بود که باعث شد پس از نخستین شوک قیمتی در سال‌های 91 و90، بخش قابل‌توجهی از پیمانکاران از تداوم فعالیت در پروژه‌های این طرح ناتوان شوند؛ زیرا هزینه تعریف شده برای تعهدات پیمانکاران در قراردادهای مسکن مهر به‌دنبال جهش نرخ تورم و افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی کفاف ادامه کار را نمی‌داد و حتی بسیاری از پیمانکاران و کسب‌وکارهای طرف قرارداد آنها را به ورشکستگی کشاند. در این شرایط، برخی از هزینه‌های مسکن مهر ازجمله هزینه پکیج، کولر و... به متقاضی منتقل شد و همزمان تسهیلات مسکن مهر نیز چندبار افزایش پیدا کرد تا امکان اجرای پروژه‌ها وجود داشته باشد. از سوی دیگر تغییرات قیمتی در طرح مسکن مهر به‌واسطه اینکه برخلاف وعده‌های اولیه دولت برای ساخت مسکن ارزان بود و از نگاه برخی از متقاضیان نوعی خلف وعده محسوب می‌شد، بعضی از متقاضیان، از واریز آورده خود امتناع کردند و همین مسئله نیز به زمینگیر شدن بخشی از پروژه‌های مسکن مهر دامن زد. این موضوع تجربه‌ای شد تا در مسکن ملی دولت دوازدهم، قراردادها با توجه به تورم و بر مبنای آورده متقاضیان منعقد شود و درصورت واریز نشدن سهم متقاضی، امکان تعدیل قیمت در قرارداد وجود داشته باشد؛ اما در طرح مسکن مهر همچنان این مشکلات درحال دردسرآفرینی است.

مسکن مهر بی‌ در و پیکر
همه مشکلات و حواشی که برای مسکن مهر وجود داشته و دارد، درمجموع باعث شده تا در کنار ورشکستگی برخی پیمانکاران و تعاونی‌های فعال در مسکن مهر، بار مالی سنگینی نیز به دولت و بانک عامل مسکن وارد شود و همزمان کام برخی از متقاضیان مسکن مهر نیز تلخ شود. به‌عبارت‌دیگر، مسکن مهر در برخی موارد به یک طرح باخت - باخت برای همه طرف‌ها تبدیل شد و شواهد آن همچنان در حال تکرار است. آنگونه که برخی از صاحبان مسکن مهر پردیس به همشهری اعلام کرده‌اند، در بلوک 4P04 فاز 5جنوبی پردیس، 55واحد متعلق به متقاضیان ثبت‌نامی در حوالی سال 90 آماده شده؛ اما پیمانکار در تلاش است این واحدها را بدون نصب پنجره، شیشه، سقف کاذب آشپزخانه و حمام و بدون انشعاب آب و گاز و تابلوی برق به متقاضیان تحویل دهد. علیرضا الیاسی، به‌عنوان نماینده متقاضیان این پروژه به همشهری می‌گوید: پیگیری‌های مکرر آنها از شرکت عمران شهر جدید پردیس نتیجه‌ای جز وعده‌های متوالی برای حل این مشکل نداشته و در آخرین اعتراض نیز وعده تکمیل واحدها در مردادماه داده شده است؛ اما پیمانکار می‌خواهد واحدها را به‌صورت ناقص تحویل متقاضیان دهد و اقرارنامه‌ای مبنی بر تکمیل بودن واحد نیز بگیرد. به‌گفته الیاسی، بخش عمده این متقاضیان مستأجر هستند و مردد مانده‌اند که قراردادهای اجاره خود را برای یک سال دیگر تمدید کنند یا به پیشنهاد غیرمنطقی پیمانکار تن بدهند؛ هرچند در هر 2 صورت هزینه سنگینی به آنها تحمیل خواهد شد.

تأخیر در واریز، مقصر است
در طرح مسکن مهر، به‌دلیل تأمین نشدن منابع مدنظر قرار گرفته برای تکمیل پروژه‌ها اعم از آورده متقاضیان و هزینه‌های تأمین زیرساخت، وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان مجری اصلی طرح و نماینده دولت در بسیاری از موارد بخشی از منابع مالی خود را به تکمیل نیازهای مسکن مهر اختصاص داد تا شاید طلسم این طرح بشکند و پرونده‌اش بسته شود. با این‌وجود، آن گونه که از اظهارات برخی مسئولان این وزارتخانه برمی‌آید، همچنان برخی از پروژه‌هایی که متقاضیان آنها نسبت به واریز آورده سهم متقاضی کوتاهی کرده‌اند با مشکل اتمام کار مواجه است.
در مورد ماجرای بلوک یادشده در فاز 5جنوبی پردیس، تلاش همشهری برای تماس با مسئولان شهر جدید پردیس و متولیان مسکن مهر در وزارت راه و شهرسازی بی‌نتیجه بود، اما روابط‌عمومی وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: احتمالاً این پروژه نیز به‌واسطه نقص در واریز آورده متقاضیان با این مشکل مواجه شده است. طبق اعلام یکی از مسئولان روابط‌عمومی وزارت راه و شهرسازی، در برخی از پروژه‌های مسکن مهر، پیمانکاران با وجود واریز نشدن آورده مطالبه شده از متقاضیان، با منابع خود نسبت به تکمیل واحدها اقدام کرده‌اند؛ اما تا پیش از تکمیل واریزی متقاضیان حاضر نیستند واحدها را تحویل دهند، از سوی دیگر برخی از پیمانکاران نیز به اندازه منابع اختصاص یافته به پروژه، نسبت به احداث واحدها اقدام کرده‌اند و همچنان ی به‌دلیل واریز نشدن منابع، کاستی‌هایی در آنها وجود دارد. 
البته گفته‌های این مسئول، بر پایه مسائل و مباحث موجود در طرح مسکن مهر اظهار شده و ارتباطی با اصل ماجرای بلوک 4P04 فاز 5جنوبی پردیس ندارد؛ اما پیگیری‌های همشهری از نماینده متقاضیان این بلوک حاکی از این است که اکثریت این متقاضیان، آورده خود را در همان فرصت 18ماهه پس از ثبت‌نام واریز کرده‌اند و عملاً بهانه کسری در واحد به‌دلیل واریز نشدن آورده متقاضی پذیرفتنی نیست. به‌گفته الیاسی، اگر قرار بود به‌دلیل واریز نشدن آورده متقاضی، واحدها با کسری تحویل داده شود، مسئولان شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز به‌جای چندین بار وعده تحویل واحدهای تکمیل شده، همین مسئله را به متقاضیان منعکس می‌کردند. همشهری، ارتباط با پیمانکار این پروژه و همچنین مسئولان آگاه در طرح مسکن مهر را پیگیری خواهد کرد تا ضمن انعکاس دیدگاه و گفته‌های آنها، به حل‌وفصل این مشکل کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید