• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 مرداد 1399
کد مطلب : 105995
+
-

پروتکل‌های ویژه برای عزاداری‌های حسینی

سخنگوی وزارت بهداشت: سوگواری‌ها با تغییراتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار می‌شود

گزارش 2
پروتکل‌های ویژه برای عزاداری‌های حسینی

 یک روز پس از آنکه رئیس‌جمهوری اعلام کرد مراسم سوگواری حسینی امسال با وجود کرونا در همه شهرهای کشور برگزار می‌شود، مسئولان وزارت بهداشت گفتند شیوه برگزاری عزاداری‌ها نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی خواهد داشت.
به گزارش همشهری، برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(ع) گسترده‌ترین گردهمایی ایرانیان پس از شیوع ویروس کرونا خواهد بود. کووید-19برگزاری مراسم نوروز باستانی را در بهار امسال به کلی تغییر داد و مردم ایران ناباورانه سال نو را در تنهایی و پای سفره‌هایی که هر کدام یک یا چند سین کم داشتند، سپری کردند. همزمان با ششمین‌ ماه کرونایی در کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اعلام کرده که مردم می‌توانند مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر را در همه شهرها برگزار کنند. دیروز سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که این وزارتخانه مشغول بررسی پیشنهادها و طرح‌هایی است که برای برگزاری کم‌خطر این مراسم ارائه شده است.
سیماسادات لاری گفته مراسم عزاداری‌ماه محرم یکی از آیین‌های مذهبی و عاطفی است و همه مردم ایران دل در گرو عشق سیدالشهدا(ع) دارند، اما برگزاری مراسم عزاداری در سال‌جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا ممکن است با تغییراتی نسبت به سال‌های گذشته همراه باشد که این موارد عمدتا در زمینه رعایت بهداشت خواهد بود.
لاری توضیح داد: «مواردی مانند رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، برگزاری مراسم در فضاهای سرباز، کوتاه شدن زمان مراسم و استفاده از ماسک از موارد قابل توجه در برگزاری مراسم عزاداری امسال خواهد بود.»
به گفته او، تدوین پروتکل‌های مربوط به مراسم محرم در حال انجام است و با توجه به شرایط خاص امسال از نظر شیوع ویروس کرونا باید این پروتکل‌ها با دقت و همکاری بین‌بخشی و البته توجه در زمینه برگزاری باشکوه مراسم عزاداری امام حسین(ع) تدوین و ابلاغ شود.

برگزاری مراسم در فضای باز و با فاصله حداکثری
با وجود اینکه در ماه‌های گذشته برگزاری همه تجمعات ممنوع بوده و با تصمیم مقامات مسئول حتی برگزاری نماز جمعه برای حفظ سلامت عموم افراد جامعه موقتا به حالت تعلیق درآمده، اما در‌ ماه مبارک رمضان ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت تمهیداتی را برای اجرای مراسم شب‌های قدر که از مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی ایران است به اجرا بگذارد. این مراسم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های ابلاغی برگزار شد؛ ازجمله این پروتکل‌ها ممنوعیت هرگونه پذیرایی، کاهش زمان برگزاری مراسم تا سقف 2ساعت، استفاده اجباری از ماسک و دستکش و همچنین وسایل شخصی مانند سجاده، مهر، قرآن، مفاتیح و چادر نماز (برای زنان) بود. تجربه برگزاری مراسم شب‌های قدر در رمضان امسال علاوه بر توجه به این پروتکل‌ها با تغییراتی هم همراه بود؛ ازجمله برگزاری مراسم در فضای باز و همچنین گردهمایی خودرویی مردم در یکی از بوستان‌های غرب تهران و رونق روضه‌ها و منبرهای مجازی. یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو در‌ ماه محرم چگونگی فعالیت دسته‌های عزاداری و همچنین سنت غذاهای نذری است. آنچه مسلم است اینکه پیش‌بینی محدودیت‌ها و نیز تغییراتی در روال همیشگی این مراسم اجتناب‌ناپذیر است.
پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد، برخی هیأت‌ها تصمیم گرفته‌اند امسال مراسم دهه اول را در فضای باز برگزار کنند؛ چراکه یکی از مهم‌ترین پروتکل‌ها برای پیشگیری از کرونا پرهیز از قرار گرفتن در محیط‌های سربسته برای مدت زمانی طولانی است. آنطور که مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، می‌گوید هر تجمعی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین بدون رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند به نتایج فاجعه‌باری منجر شود و دولت اگر تصمیم گرفته که سوگواری‌های حسینی را امسال برگزار کند باید پروتکل‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که این مراسم به فضاهای باز هدایت و حداکثر فاصله اجتماعی و مراقبت‌های فردی اعمال شود.

ویروس هزار چهره
آنچه در ماه‌های گذشته مهار کووید-19را در جهان دشوار کرده، رفتار تغییرپذیر و علائم متعدد و متنوع این بیماری است؛ به همین دلیل است که موج دوم کرونا در تعدادی از کشورها به‌سادگی کنترل نشده و قربانیان بیشتری داشته است. آنطور که محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران به همشهری می‌گوید: ویروس کرونا جهش پیدا کرده و عفونی‌تر شده است. حتی باعث ناشنوایی، سکته مغزی و قلبی می‌شود؛ ویروسی خطرناک که هر روز چهره جدیدی از خودش نشان می‌دهد و شخصیتی غیرقابل پیش‌بینی دارد؛ به همین دلیل لازم است همه در مواجهه با این ویروس، محتاط باشیم.
به گفته او، واقعیت این است که میزان مبتلایان و مرگ‌ومیرها نسبت به اوایل بروز و شیوع بیماری در ایران افزایش شتابانی داشته و در برخی شهرها تا 300درصد افزایش یافته است.
محبوب‌فر، می‌گوید: «بسیاری از کسانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، گفته‌اند که در مراسم مختلف شرکت کرده‌اند؛ یعنی در فضایی جمعی حاضر بوده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که جامعه نیازمند توجه بیشتری به پروتکل‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. مسئله اصلی کرونا این است که با افزایش جمعیت در یک مکان، کنترل کرونا بسیار دشوار می‌شود؛ چون به محض کاهش فاصله اجتماعی این ویروس قدرت توزیع و گسترش بالایی دارد.»
به گفته محبوب‌فر، اگر ویروس کرونا تا اواسط شهریور کنترل نشود، موج سوم این بیماری پرهزینه‌تر و مرگبارتر خواهد بود؛ به همین دلیل لازم است هر مراسمی با توجه حداکثری به پروتکل‌های اعلامی برگزار شود.
او درباره برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(ع) در‌ماه محرم امسال می‌گوید: «دولت باید قوانین محکم و سرسختانه‌ای مانند پرداخت جریمه از طرف افراد متخلف را تصویب کند؛ ضمن اینکه مردم به‌طور کامل نسبت به ضرورت اجرای پروتکل‌ها توجیه شوند و بدانند که چگونه و به چه شکل در این مراسم شرکت کنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید