• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 15 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129874
+
-

سیل بهاری جان‌گرفت

سیل بهاری در اصفهان، یزد، خراسان جنوبی و رضوی، کرمان سیستان و بلوچستان، سمنان و تهران موجب بروز‌ خسارت‌هایی شد و جان12نفر را گرفت

اقلیم
سیل بهاری جان‌گرفت


مریم سرخوش ـ خبرنگار

 8استان اصفهان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، سمنان و تهران بر اثر سیلاب‌های ناشی از بارش‌های بهاره و آب‌گرفتگی خسارت دیدند. براساس اعلام سازمان امداد و نجات هلال احمر بر اثر سیلابی که از روز یکشنبه برخی استان‌ها را تحت‌تأثیر قرار داد و تا دوشنبه ادامه داشت، علاوه بر خسارت‌های عمده به کشاورزی، مخابرات، برق و مسیرهای روستایی و شهری ۱۴۸ نفر آسیب‌دیدند و 12نفر در کرمان، خراسان جنوبی و یزد مفقود شدند که پیکر 10نفر از آنها تا عصر دیروز (سه‌شنبه) پیدا شد. برق برخی مناطق همچنان قطع است و به‌سازی مسیرهای روستایی مسدود شده تا مساعد شدن وضعیت جوی امکان‌پذیر نخواهد بود.

تداوم قطعی برقی در ‌ کرمان 
مدیریت بحران کرمان درباره خسارت‌های ناشی از باران و سیلاب بهاره به همشهری می‌گوید: «بارش‌ها به مناطق مسکونی روستاها هیچ خسارتی وارد نکرد، زیرا سال گذشته لایروبی این مناطق و ایمن‌سازی آنها صورت گرفته بود.»  «مجید سعیدی» با بیان اینکه تاکنون خسارت شدید به برق، راه و ابنیه اعلام شده و تلفات دام، خسارت به مزارع، باغ‌ها و تاسیسات شهری رخ داده است، می‌افزاید: «برق در منطقه روستای نسک و هرمک همچنان قطع است و متأسفانه شاهد مرگ 6نیروی اعزامی اداره برق کرمان برای رفع مشکل خرابی بودیم. اگر شرایط جوی مساعد باشد، اقدامات لازم برای اتصال انجام خواهد شد.» این مسئول با بیان اینکه هم‌اکنون با توجه به محدودیت‌های کرونا تردد کاهش پیدا کرده است، توضیح می‌دهد: «در چنین وضعیت جوی با توجه به اطلاعیه‌های هواشناسی و مدیریت بحران مردم خودشان باید از رفت‌وآمد پرهیز کنند. نمی‌توانیم در همه مسیرها نیرو برای جلوگیری از تردد افراد مستقر کنیم.»

خسارت باران به‌کشاورزی اصفهان 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ورود سامانه بارشی از شمال کشور به همشهری می‌گوید: «این بارش‌های نقاط شمالی اصفهان را هم تحت‌تأثیر خود قرار داد. بار‌ش‌های رگباری از روز دوشنبه تا ظهر دیروز (سه‌شنبه) در نطنز، نایین، اردستان، خورو بیابانک ادامه داشت که بیشترین میزان آن 43میلی‌متر در ایستگاه بازیاب شهرستان خوروبیابانک بود.» «منصور شیشه‌فروش» به سیلابی شدن برخی رودخانه‌های فصلی در مناطق روستایی استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: «این بارش‌ها خسارتی به قنوات و کشاورزی مناطق جرقویه، زواره، بخش مرکزی نطنز و مناطق فرخی، چاهملک و بیاضه، هفتومان و خور‌وبیابانک وارد کرد. در جاده‌های ارتباطی هم مشکلاتی داشتیم و به‌طور کلی از آغاز بارش‌ها تا عصر دیروز امدادرسانی به45خودرو، تخلیه آب 27منزل مسکونی و واحد تجاری انجام شد و این کمک‌ها همچنان ادامه دارد.»
شیشه‌فروش با اشاره به کاهش 3تا 5درجه دمای هوا تصریح می‌کند: «با هشدار بارش‌ها راه 7روستا به‌طور موقت بسته شد، اما این راه‌ها مجدد باز شد. تعدادی از عشایر سمیرم با خسارت‌های ناشی از بارش باران بهاری مواجه شدند.»

پرهیز از سفر‌های غیرضروری ‌ در خراسان جنوبی 
اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم درباره وزش باد شدید، بارش رگباری و رعد و برق در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود و روز یکشنبه بارش رگباری باران در برخی مناطق شهری و روستایی خسارت‌هایی برجای گذاشت. بارش‌هایی که تا امروز (چهارشنبه) هم ادامه دارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از آماده‌باش ۱۳۲ تیم امدادی و عملیاتی از ابتدای هفته جاری خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید:‌ «بیشترین خسارت مربوط به بخش کشاورزی و دامداری استان بوده، اما با توجه به اقدامات پیشگیرانه نسبت به‌مدت مشابه کاهش چشمگیر داشته است.» «سیدابوالحسن میرجلیلی» با تأکید بر اینکه خوشبختانه فوتی ناشی از سیلاب در استان وجود نداشته است، می‌افزاید: «میزان بارندگی سامانه بارشی که اکنون فعال است از کل بارش‌ها در ۹‌ماه گذشته بیشتر بود، اما با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته و رعایت همه‌جانبه مردم خسارت زیادی نداشتیم. هم‌اکنون ۲۳ اکیپ در حال ارزیابی و جمع‌بندی خسارت در استان هستند اما بارندگی‌ها تا فردا (پنجشنبه) ادامه خواهد داشت و با جاری شدن روان‌آب و سیلاب همراه خواهد بود.» معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم با بیان اینکه با تقویت فعالیت سامانه بارشی از روز دوشنبه ۱۵ نقطه استان دچار آب‌گرفتگی شدند، می‌گوید: «بخش کشاورزی و دامداری استان از این بارش‌ها خسارت دیدند و همچنین با اعزام تیم‌های امدادی به ۱۵ نقطه متاثر از سیل و آب‌گرفتگی ۱۲۲ نفر نجات یافتند.» «محمدحمزه اسعدزاده» با بیان اینکه نیروهای امدادی برای امدادرسانی به دیگر نقاط استان ازجمله تپه‌طاق، دقت‌آباد، بند دره، درح، شوشود و چاهک موسویه اعزام شده‌اند، می‌افزاید:‌ «انتقال ۲۲ نفر به محل امن، تخلیه آب از ۲۵ منزل مسکونی، رهاسازی 2خودرو گرفتار در سیل از دیگر اقدامات نیروهای امدادی هلال احمر بوده است.»

خسارت‌ها در خراسان‌رضوی و سمنان 
 در خراسان‌رضوی هم بارش‌های باران به‌دلیل بارش‌های شدید و تخریب یک دهانه پل مسیر اصلی ساکنان ۶ روستای‌الله‌آباد، جاورتن، کهنه، محمدیه، حسن آباد منیدر و شادمان بسته شد. در‌محور گناباد به نجم‌آباد تصادف بر اثر لغزندگی جاده منجر به فوت 3نفر شد. «محسن نجات» مدیرکل بحران خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه همه دستگاه‌ها در آماده‌باش به‌سرمی‌برند، توضیح می‌دهد: «خوشبختانه خسارت جدی گزارش نشده است. البته سطح بارندگی در برخی شهرستان‌ها بالاست و برآورد خسارت‌ها تا امروز اعلام می‌شود.» فعالیت سامانه بارشی در سمنان هم تا دیشب (سه‌شنبه) ادامه داشت و دمای هوا هم 4تا 8درجه‌ کاهش یافت. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سمنان از امدادرسانی به ۶۱ فرد گرفتار در سیلاب خبر می‌دهد و می‌گوید: «برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان، ۹خیمه چادر و ۱۰کیلوگرم نایلون توزیع شد.»  «مظفر محمدخانی» همچنین از گرفتاری 5خودرو در سیلاب محور آرادان به سرخه خبر می‌دهد و می‌افزاید: «در این عملیات ۲۰ فرد حادثه دیده امداد لازم را دریافت کردند. همچنین آب‌گرفتگی معابر مشکلات تکراری مردم مرکز استان را رقم زد. بارش چندساعته باران، موجب آب‌گرفتگی برخی معابر در خیابان و کوچه‌های شهر سمنان شد و عبور و مرور در این مسیرها را با مشکل مواجه کرد.»

سیل جان چوپانان یزدی را گرفت
مدیرعامل جمعیت هلال احمر یزد هم از وقوع سیل در مناطقی از این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: «در کیلومتر 80محور اردکان سیل چند خودرو حامل چوپانان اردکانی را با خود برد.»  «محسن حرازی‌زاده یزدی» با بیان اینکه 10سرنشین گرفتار در سیلاب نجات و به پایگاه امداد و نجات جاده‌ای اردکان منتقل شدند، می‌افزاید: «حادثه دشت بیاضه در محدوده دهستان رباط، 3فوتی و یک مفقودی داشت. جست‌وجو برای یافتن فرد مفقودی این حادثه ادامه دارد.» 

خسارت باران به خاش 
بارندگی همراه با توفان و رعد و برق شدید هم به برخی منازل مردم و زیرساخت‌های شهری و روستایی و اراضی باغی و زراعی خاش سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد. «عیدمحمد قلندرزهی» بخشدار مرکزی خاش با اعلام این خبر می‌گوید: «شکسته شدن درختان و تیرهای برق، خسارت به سیاه چادرهای عشایری، منازل کپری و خشت و گلی و بلوکی مردم روستایی از عواقب توفان همراه رگبار و رعد و برق شدید در منطقه است.»‌

مکث
بارش‌ها ادامه دارد ‌ 


سامانه بارشی دیروز به ۲۰ استان کشور وارد شد و براساس اعلام مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی این بارش‌ها تا پایان هفته جاری ادامه دارد. «صادق ضیاییان» با بیان اینکه از امروز (چهارشنبه) سامانه بارشی در سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان، شمال شرق فارس فعال خواهد بود، می‌افزاید: «سامانه بارشی دیگری در این روز از شمال غرب وارد کشور خواهد شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید