• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 6 مهر 1402
کد مطلب : 204090
+
-

عروسی مرگ در عراق جان 113 نفر را گرفت

آن سوی مرز
عروسی مرگ در عراق جان 113 نفر را گرفت

آتش‌سوزی در یک مراسم عروسی در بزرگ‌ترین شهر مسیحی‌نشین عراق 113کشته و 150زخمی برجای گذاشت.
به‌گزارش همشهری به نقل از سی‌ان‌ان، این آتش‌سوزی در یک تالار عروسی در قراقوش نینوا در حمدانیه اتفاق افتاد. ساعت 22:45 روز سه‌شنبه وقتی شمع‌های تزیینات سقف روشن شد تا جشن و پایکوبی زیر نورهای خیره‎کننده، زیبایی بیشتری به این جشن عروسی بدهد و زمانی که همه مهمانان غرق شادی بودند ناگهان مصالح ساختمانی قابل اشتعال سقف، آتش گرفت و شراره‌های آتش همچون باران بر سر مهمانان ریخت. آنجا بودکه در یک چشم برهم‌زدن ترس و وحشت جای شادی را گرفت.
مهمانان در سالن می‌دویدند و هر کسی به‌دنبال نجات جان خود و خانواده‌اش بود اما آتش راه‌های خروج را مسدود کرده و بیش از 100نفر در حریق گیر کرده بودند.
وقتی حادثه به آتش‌نشانی گزارش شد، تیم‌های نجات راهی تالار عروسی شدند. از همان زمان جدال با شعله‌های آتش‌ آغاز شد اما چند ساعت بعد وقتی حریق مهار شد، معلوم شد در این حادثه هولناک 113نفر جان باخته‌اند و 150نفر که مصدوم شده بودند به بیمارستان انتقال یافتند.
روز گذشته خانواده‌های داغدیده بیرون سردخانه‌ای در شهر نزدیک موصل جمع شده بودند. مریم خدر درحالی‌که منتظر بود تا جسد دخترش رعنا یعقوب 27ساله و 3نوه خردسالش را که کوچک ترین آنها فقط 8 ‌ماه سن داشت، تحویل بگیرد، با گریه گفت: این عروسی نبود. اینجا جهنم بود. عماد یوهانا، 34ساله که از جهنم فرار کرده بود نیز گفت: ما دیدیم که آتش چگونه زبانه می‌کشید و از سالن بیرون می‌آمد. برخی موفق شدند که بیرون بیایند و عده زیادی نیز در آتش گیر کردند. زن دیگری در بیرون سردخانه به خبرنگاران گفت: دخترم، شوهرم و کودک 3ساله‌‌مان را از دست دادم. همه آنها سوختند. قلبم در حال سوختن است.

3روز عزای عمومی
رسانه‌های دولتی عراق اعلام کردند که وزارت کشور حکم بازداشت صاحبان تالار عروسی را صادر کرده است و عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور خواستار تحقیقات شده است. محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفت که بازرسی ساختمان انجام خواهد شد، تجهیزات ایمنی، مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت و مقامات مربوطه در قبال هرگونه سهل‌انگاری پاسخگو خواهند بود.
وی همچنین 3 روز عزای عمومی اعلام کرد.رهبر عراق در تماس تلفنی با فرماندار نینوا در مورد این حادثه دستور بسیج کامل برای کمک به قربانیان را صادرکرد.
هیأت معاونت سازمان ملل متحد به خانواده کشته‌شدگان و مجروحان این حادثه تسلیت گفت و این حادثه را «یک تراژدی بزرگ» خواند.

امکانات پزشکی کافی نبود
یک روزنامه‌نگار عراقی در شهر اربیل، جایی که قربانیان نیز در آنجا تحت مداوا هستند گفت که در این منطقه ابزار لجستیکی کافی برای نجات مردم وجود ندارد. موصل آمبولانس، کادر درمان و تجهیزات پزشکی کافی ندارد.  بلسا شاویس افزود: مقامات محلی موصل، همه دولت عراق را مقصر می‌دانند زیرا آنها مشکل بیمارستان‌ها و به‌طور کلی مشکل بخش بهداشت موصل را پس از اشغال شهر توسط داعش حل نکرده اند.‌‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید