• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 فروردین 1400
کد مطلب : 128405
+
-

سفره شهر برای حمایت از نیازمندان

شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق سامانه سنا یا عضویت در باشگاه داوطلب اجتماعی کمک‌های خود را در ‌ماه مبارک رمضان به‌دست ایتام و محرومان برسانند

گزارش
سفره شهر برای حمایت از نیازمندان


  محمود مولایی ـ خبر‌نگار

 ماه رمضان،‌ ماه کمک‌های مردمی به نیازمندان، ایتام، دستگیری از مصیبت‌دیدگان و... است؛ به‌خصوص در شرایط کرونایی و مشکلات معیشتی کمک‌های   مردمی به افراد بی‌بضاعت و کم‌توان بیشتر احساس می‌شود. ستاد خادم‌المنتظر با همکاری شهرداری تهران چندسالی است که برنامه‌های مختلفی را برای کمک‌های مردمی اجرا می‌کند و حالا در‌ ماه مبارک رمضان نیز سامانه «سنا» را راه‌اندازی کرده است. به گزارش همشهری، این سامانه با اولویت کمک به افراد بی‌بضاعت در مناطق کم‌برخوردار شهر تهران فعالیت می‌کند؛ فعالیت‌هایی که شهرداری‌های مناطق و شورایاری‌ها را به جنب و جوش واداشته است. در این شرایط، خیرین می‌توانند نذر ماسک نیز برای ناوگان اتوبوسرانی و مترو داشته باشند یا به مراکز خیریه مانند مرکز پرتو کمک کنند. سعید صادقی، رئیس ستاد خادم‌المنتظر در این رابطه گفت: «دریافت کمک‌های مردمی برای ‌ماه مبارک رمضان از ۲۷ رجب آغاز شده و تا پایان‌ماه مبارک رمضان در سطح مناطق در قالب همان سامانه سنا ادامه دارد. سامانه سنا برای نخستین‌بار است که عملیاتی و اجرا می‌شود. 
شهرداری تهران قطعا از منابع داخلی خود برای این ستاد هزینه نمی‌کند، بلکه صرفاً بهره‌گیری از اطلاعات جمع‌آوری شده در ستاد خادم المنتظر را مدنظر قرار می‌دهد.» ستاد خادم‌المنتظر حضوری مستمر در مراسم اربعین حسینی و ترویج، پشتیبانی و هدایت کمک‌های مومنانه دارد.

تامین سحری برای پاکبانان
همزمان با‌ ماه مبارک رمضان، کمک‌های ستاد خادم‌المنتظر در مناطق 22تهران ادامه دارد. صادقی در این رابطه عنوان کرد: «بنا به رویکرد مدیریت ارشد شهری، شهرداری تهران به‌عنوان تسهیلگر در اهدای کمک‌های خیرین و داوطلبان به افراد بی‌بضاعت ایفای نقش خواهد کرد.» او ادامه داد: «شهردار تهران داوطلب اصلی این اقدام جهت ترغیب ورود جدی داوطلبانه کارکنان شهرداری به این ستاد بوده است. استقرار ستاد خادم‌المنتظر با اولویت مناطق جنوبی شهر تهران باعث شده تا مناطق دیگر جهت استقرار این ستاد تقاضا دهند.»‌
همچنین مهدی جمالی‌نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشورگفت: «یکی از سنت‌های حسنه در این ‌ماه، کمک به محرومان، نیازمندان و ایتام و صله‌‌رحم و دستگیری از مصیبت‌دیدگان و ارائه کمک‌های انسانی به آنها و همچنین آشنایی جوانان و نوجوانان با تعالیم اسلامی و مفاهیم عالی قرآنی است. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با این امور، انجام این اقدامات را در قالب پویش‌های مختلف ازجمله پویش فصل بندگی در دستور کار دارند.» 
در همین راستا، به همت مرکز نیکوکاری بصیر منطقه ۱۰ تهران، طرحی با عنوان «مهمان کریم» در این منطقه اجرایی شد. به این ترتیب، مراسمی با حضور شهردار تهران، رئیس ستاد خادم‌المنتظر، شهرداری منطقه 10و مرکز نیکوکاری در مدرسه سامان روستایی برگزار و ۴۰۰بسته کالا در میان ایتام و افراد کم‌برخوردار توزیع شد. در حاشیه این مراسم مجید رباطی، شهردار منطقه با اشاره به شرایط اقتصادی و شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه گفت: «به‌منظور دستگیری و کمک به نیازمندان این طرح با نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در سطح منطقه آغاز و از مردم برای شرکت در این طرح معنوی با هدف رفع مشکلات معیشتی افراد بی‌بضاعت دعوت شد تا در این ایام گره‌ای از مشکلات افراد نیازمند باز شود.» 
این در حالی است که به‌گفته سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری پویش میدانی «افطاری ساده» نیز همچون سال‌های گذشته و با جلب مشارکت نیکوکاران اجرا خواهد شد. در پویش میدانی «با رهروان سحر» نیز با همکاری خیرین، وعده سحری تعدادی از کارکنان خدماتی مانند پاکبان‌ها تأمین می‌شود.

پویش آجرهای مهربانی
پویش ملی «آجرهای مهربانی» در‌ ماه مبارک رمضان نیز با هدف ساخت مدرسه در‌ ماه مهربانی خدا آغاز شده است. فاطمه مهاجرانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور در این رابطه گفت: «پویش ملی آجرهای مهربانی در راستای بسته تحولی «آجر به آجر» که در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در حال اجراست، با هدف استفاده از استراتژی جمع‌سپاری مشارکت در مدرسه‌سازی‌ تعریف و راه‌اندازی شده است.» او ادامه داد: «با‌توجه به اینکه پانزدهم این‌ ماه مبارک مصادف با ولادت کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع)، به‌عنوان روز تکریم خیرین مدرسه‌ساز نامگذاری شده و عرصه مدرسه‌سازی یکی از حوزه‌های مورد علاقه نیک‌اندیشان برای مشارکت و انجام کار خیر است،  بر آن شدیم تا در این روزهای پربرکت عموم مردم را به این امر پسندیده دعوت کنیم تا با کمک‌های خرد خود سهمی در ساخت آینده فرزندان این کشور داشته باشند.» 
مهاجرانی در پایان با تأکید بر اینکه هدف از اجرای این پویش‌ها توسعه مشارکت و گسترش فرهنگ کار خیر در جامعه است، اضافه کرد: «هموطنان عزیز و نیکوکار می‌توانند به‌منظور شرکت در این پویش با مراجعه به سایت ajorbajor.ir، سامانه «مهر مدرسه» به آدرس MehreMadrese.ir یا با کد دستوری #24* با هر میزان آورده حتی به اندازه یک آجر در امر حسنه مدرسه‌سازی مشارکت داشته ‌باشند.» 

از سامانه سنا تا داوطلبی اجتماعی در محله
سامانه سنا که به‌منظور دریافت کمک‌های مردمی و اهدای آن به افراد بی‌بضاعت و کم‌توان است، زیرنظر سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران فعالیت می‌کند؛ سامانه‌ای که برای آن 3کارگروه ویژه در مناطق 22گانه پایتخت تشکیل شده است تا کمک‌ها به‌صورت هدفمند و صحیح به‌دست نیازمندان برسد. از سوی دیگر، اهالی محله‌های مختلف شهر تهران می‌توانند با عضویت در باشگاه داوطلبان اجتماعی سازمان رفاه شهرداری به حمایت از نیازمندان و افراد بی‌بضاعت بپردازند. این باشگاه به آدرس اینترنتی tssvc.ir در راستای ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از داوطلبان شهر تهران با تأکید بر محله‌محوری، تحصیلات، علاقه‌مندی و رفع نیازهای همنوعان ایجاده شده است؛ به‌گونه‌ای که داوطلبان می‌توانند بسته به علاقه، توانایی و میزان وقتی که دارند به امور اجتماعی و حمایتی از نیازمندان در سطح محله بپردازند.  این باشگاه قسمت‌های گوناگونی حتی درخصوص اقدامات مؤثر برای کاهش آلودگی هوا دارد،  اما بخش‌هایی هم برای شناسایی خیرین، شناسایی اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند، تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی مردمی میان اقشار کم‌بضاعت محله و تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده داراست. ماه مبارک رمضان فرصتی شده تا با ایجاد چنین بخش‌هایی داوطلبان کمک به افراد آسیب‌پذیر محله بتوانند به عضویت باشگاه درآمده و در مسیر ارائه کمک‌ها و حمایت‌های خود قرار بگیرند.

   آغاز جشن رمضان با کارناوال‌های شادی در محلات محروم

کارناوال شادی «بچه‌های بهشت» به مناسبت ‌ماه مبارک رمضان آغاز شد برنامه‌ای که شامل برگزاری نمایش عروسک‌های بزرگ‌قامت در مناطق محروم است و تا ۲۵ اردیبهشت ادامه دارد. به گزارش همشهری، کارناوال شادی بچه‌های بهشت شامل برنامه‌های مختلفی در راستای سنت‌ها و آیین‌های‌ماه رمضان و افزایش نشاط شهروندی در ۳۰نوبت در سطح محلات محروم و حاشیه‌ای تهران به اجرا درمی‌آید. این در حالی است که شهرداری «سفره‌های مهربانی افطار» را برای پذیرایی از مددجویان در مددسراها در برنامه قرار داده است. همچنین طرح ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی جهت شناسایی، جذب و ارجاع آنها (متکدی- بی‌خانمان) در اماکن مذهبی و مصلای تهران اجرا می‌شود. از سوی دیگر جشن گلریزان نیز ۸اردیبهشت به همت شهرداری تهران به‌منظور کمک به خانواده‌های بی‌سرپناه برای تهیه مسکن و کالای اساسی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مختلف پایتخت برگزار خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید