• دو شنبه 4 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 17 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 24
سه شنبه 26 اسفند 1399
کد مطلب : 126851
+
-

تازه‌های نشر/ زمان، مصرف و زندگی روزمره


کتاب «زمان، مصرف و زندگی روزمره» نوشته «فرانک ترنتمان» و «الیزابت شاو» را علیرضا مرادی به فارسی برگردانده و انتشارات علمی و فرهنگی آن را منتشر کرده است.
زمان به موضوع محوری مناظرات آکادمیک و نیز حیلت عمومی تبدیل شده است. تجربیات مربوط به شتاب‌زدگی و فقر زمانی، افسردگی‌ها و استرس‌ها، محور اصلی مباحث عمومی، موضوعات داغ رسانه‌ای و مسائلی سیاسی هستند.گستره این مناظرات قابل توجه است و از انتقاد‌های هشدار‌دهنده تا ارزیابی‌های مثبت‌تر که شامل سرخوشی در شلوغی و آهنگ سریع حیات شهری می‌شود امتداد می‌یابد. زمان کیفیتی غریب از بودن، هم در تجربه روزمره کاملا عرفی و هم انتزاعی کامل است که نمی‌توان به راحتی یا به شکل عینی شرح و تبیین شود. هدف کلی این کتاب ارائه این دو کیفیت از زمان در کنار یکدیگر است تا به ما کمک کند تا روی شکاف بین تجربه مشترک و نظریه والا به‌گونه‌هایی پل بزنیم که سودمندی بصیرت‌های جدید را به همراه داشته باشد. این کتاب از ۱۴فصل تشکیل شده است که هر فصل آن به‌طور مجزا توسط متخصصان این حوزه در رشته‌های مختلف تاریخ، جامعه‌شناسی، فلسفه و مردم‌شناسی است. علت به کارگیری پژوهشگران حوزه‌های مختلف به این دلیل بوده که نخستین مفهومی که در مطالعات ارائه شده در این کتاب عرضه شده است تحلیل ریتم و تغییرات  زمانی است که نیازمند عناصری از زنجیرهایی از رشته‌ها ازجمله تاریخ، جغرافیا و نظریه اجتماعی و نیز جامعه‌شناسی، فلسفه و مردم‌شناسی است.
انتشارات علمی و فرهنگی این کتاب 458صفحه‌ای را با شمارگان هزار نسخه به بهای 60هزار تومان منتشر کرده است.

  درنگی در سکوت عرفانی
کتاب «درنگی در سکوت عرفانی» نوشته قربان ولیئی، شاعر و پژوهشگر معاصر است که در زمینه ادبیات عرفانی و عرفان صاحب‌نظر و تاملات قابل‌توجهی است. این کتاب که در قالب پایان‌نامه دکتری وی پیش از این تدوین و در دانشگاه تربیت مدرس دفاع شده بود، درباره موضوع سکوت و خاموشی در ادبیات و عرفان ایرانی- اسلامی و با نگاهی به برخی از مهم‌ترین آثار ادبی عرفانی ایران ازجمله کشف‌المهجوب، رساله قشیریه، مرصادالعباد، مصباح‌الهدایه، مقالات شمس، فیه مافیه و برخی دیگر از متون از این دست نگارش یافته است.
انتشارات نیستان این کتاب 208صفحه‌ای را با شمارگان 800نسخه به بهای 45هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید