• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 25 اسفند 1399
کد مطلب : 126798
+
-

پیشنهادهایی برای مطالعه کتاب در روزهایی که بهتر است در خانه بمانیم

7کتاب خواندنی جدید برای نوروز 1400

امسال دومین سالی است که به سبب شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید-19ناچاریم در خانه بمانیم و قطعا از رفتن به سفرهای نوروزی چون سال پیش پرهیز کنیم؛ سفرهایی که احتمال دارد جان خودمان، عزیزانمان و هموطنانمان را به خطر بیندازد. در چنین اوضاعی چاره‌ای جز در خانه ماندن نیست؛ بنابراین چه بهتر که در خانه ماندنی مفرح، لذتبخش و گرم و صمیمی برای خودمان فراهم کنیم. می‌توانیم با دیدن فیلم‌ها‌ و سریال‌هایی که مورد پسند و ذوق‌مان است و مطالعه کتاب‌هایی که خواندنشان ساعاتی خوش را برایمان رقم می‌زند، تنهایی‌مان را ثمربخش کنیم. برای روزهای در خانه ماندن در نوروز 1400کتاب‌های تازه منتشرشده را برایتان انتخاب کرده‌ایم و درباره هر یک معرفی کوتاه و مختصری نوشته‌ایم. می‌توانید هریک از این کتاب‌ها را از نزدیک‌ترین کتابفروشی به محل زندگی‌تان و در برخی موارد به شیوه برخط تهیه کنید.

چهره‌های موسیقی ایران معاصر 

جلد چهارم «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» نوشته هوشنگ اتحاد است که از سوی نشر نو منتشر شده. «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» تلاشی است تا نسل امروز همان‌قدر که خوانندگان و موسیقیدانان تازه‌کار را می‌شناسد، بزرگان موسیقی کشورش را بشناسد و با گوش سپردن به نوای سال‌های دور موسیقی این چهره‌ها با تاریخ موسیقی کشورش آشنا شود و بداند بر موسیقی او چه رفته است، قله‌های موسیقی او چه افرادی بوده‌اند و آنان چگونه و چرا به این موقعیت دست یافته‌اند و چرا کارشان اهمیت داشته است. موسیقی‌ای که با وجود تمام موانع و پستی و بلندی‌هایی که در راه داشته همواره زبانزد خاص و عام بوده است و شهره در پهنه گیتی و انعکاس حیات جمعی مردم این کشور. جلد چهارم پیش از آغاز مطالب، این‌جمله از ژان دورینگ را بر پیشانی خود دارد: «موسیقی ایرانی متعلق به همه بشر است.» در این‌مجلد از مجموعه موردنظر، این‌ چهره‌های موسیقی ایرانی معرفی شده‌اند: احمد عبادی، اسماعیل مهرتاش، روح‌انگیز، حسینقلی مستعان، علی‌اصغر بهاری، مهدی ناظمی، قمرالملوک وزیری، نورعلی برومند، حسن رادمرد، نصرالله زرین‌پنجه، سلیمان سیاح‌‌سپانلو، رضاقلی میرزا ظِلّی، محمد عشقی، حسن مشحون، حسین یاحقی، حسینعلی وزیری‌تبار، حسین یاوری، علی‌محمد خادم میثاق، سیلمان روح‌افزا و احمد فروتن‌راد. جلد چهارم چهره‌های موسیقی ایران معاصر در ۶۶۶ صفحه با شمارگان 550نسخه به بهای 160هزار تومان منتشر شده است.

پیرمردی که داستان‌های عاشقانه می‌خواند

«پیرمردی که داستان‌های عاشقانه می‌خواند» رمانی از نویسنده اهل شیلی«لوئیز سپولوِدا» است که محمد شهبا آن را به فارسی برگردانده است. رمان شرح زندگی و ماجراهای پیرمردی به نام آنتونیو است که در جنگل‌های آمازون در روستایی دورافتاده زندگی می‌کند. نامه‌رسان و دندانپزشک که با آنتونیو صمیمیتی دارند هر یک سالی 2بار به این روستا می‌آیند. پیرمرد پس از فوت همسرش، تصمیم می‌گیرد باسواد شود؛ از این‌رو از دکتر می‌خواهد برایش کتاب‌هایی بیاورد که بخواند. دندانپزشک برای او رمان‌های عاشقانه می‌آورد. در این میان، سکوت و آرامش زندگی روستا را حمله پلنگی به یکی، دو خارجی سفیدپوست برهم می‌ریزد. شهردار برای یافتن پلنگ، گروه جست‌و‌جو تشکیل می‌دهد و از آنتونیو می‌خواهد که به این گروه بپیوندد. این رمان شرح تعقیب پلنگ و درهم آمیختن خاطرات گذشته آنتونیو به شیوه ملموس رئالیسم جادویی است. کتاب، نوشته‌ای است در ستایش هماهنگی با طبیعت و زندگی در کنار طبیعت، نه علیه طبیعت. رمانی است در ستایش عشق میان انسان‌ها و دیگر ساکنان زمین؛ درختان و حیوانات که به اندازه انسان حق زیستن بر این کره خاکی دارند.
 انتشارات هرمس «پیرمردی که داستان‌های عاشقانه می‌خواند» را در 104صفحه با شمارگان 550نسخه به بهای 20هزار تومان منتشر
 کرده است.

شهر

کتاب «شهر» نوشته فیل هوبارد را افشین خاکباز به فارسی برگردانده که از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است. کتاب حاضر یک متن درسی آموزشی است که بسیار واضح، منظم و دقیق مسائل را بررسی می‌کند. هر 6فصل کتاب با یک مقدمه کلی آغاز می‌شود و با یک جمع‌بندی و نتیجه‌گیری کلی به پایان می‌رسد. در پایان هر فصل نیز برای مطالعه بیشتر منابعی معرفی می‌شود که توضیحات مختصری هم درباره درونمایه آنها آمده است. ترتیب فصول نیز یک سیر منطقی دارد؛ به‌طوری‌که چیدمان مباحث از کلی به جزئی پیش می‌رود. نویسنده تا جایی که فضای کتاب اجازه داده است، حداکثر نظریات و رویکردهای مربوط به مطالعات شهری را می‌آورد؛ زیرا بر این باور است که تاکنون هیچ‌کدام از آنها به تنهایی نتوانسته شهر و امور مربوط به آن را تبیین کند. «شهر» در 388صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 52هزار تومان منتشر شده است.

پسر بروکلی شگفت‌انگیز

«پسر بروکلی شگفت‌انگیز» نوشته فرانک کاترل بویس با ترجمه نوشین ابراهیمی رمانی خواندنی برای نوجوانان است که همین چند روز پیش از سوی نشر افق منتشر شده است. این کتاب که حق کپی‌رایت آن را ناشر ایرانی خریداری کرده درباره پسر شگفت‌انگیزی به نام روری است که ناگهان سبز می‌شود و قدرت عجیبی پیدا می‌کند. این مسئله دکترها را حسابی گیج می‌کند؛ به‌طوری که نمی‌دانند این تغییر رنگ بر اثر عوامل ژنتیک یا ویروسی است یا عامل دیگری در این مسئله تأثیر داشته است. از سویی با توجه به اینکه او دوست دارد برای هر پیشامدی آماده باشد، اما هیچ‌وقت برای سبز شدن ناگهانی و غیرعادی‌اش آماده نیست. فرانک کاترل بویس، نویسنده این کتاب جایزه‌های بسیاری را از آن خود کرده است. نخستین کتاب او برای بچه‌ها برنده مدال کارنگی شد و سال 2012هم جایزه گاردین را گرفت. او با همسر و 7فرزندش در انگلستان زندگی می‌کند. نشر افق این کتاب را در 360صفحه با تیراژ هزار و 100نسخه به بهای 58هزار تومان منتشر کرده است.

ظلمت شب یلدا

«ظلمت شب یلدا» آخرین رمان امین فقیری، نویسنده و نمایشنامه‌نویس پیشکسوت شیرازی است که هفته گذشته از سوی نشر آفتابکاران منتشر شده است. رمان در بستر یک رویداد تاریخی شکل گرفته و بنابر گفته نویسنده، عاشقانه‌ای بر بستر تاریخ است.
رمان به ۸ دفتر تقسیم شده است و در هر کدام از این دفترها به سبک دلنشینی، رویدادها از پی یکدیگر و با زبان و نثری دلنشین روایت می‌شود. نویسنده در پایان کتاب بخشی را به‌اصطلاحات و واژه‌های محلی اختصاص داده تا خواننده حین خوانش کتاب معانی این اصطلاحات را دریابد و به دانش لغات و دانسته‌های خود اضافه کند. صحنه‌هایی از رمان، شرح و توصیف شیراز، کوچه‌ها و محله‌های این شهر، صحبت از سعدی و حافظ و شاعران همشهری امین فقیری و به نوعی شعر و موسیقی و خاطرات نویسنده از زادگاهش است. «ظلمت شب یلدا» در ۳۳۶ صفحه با شمارگان 500نسخه به بهای ۴۸ هزار تومان منتشر شده است.

مهدی حمیدی‌شیرازی (شاعر و عاشق)

مهدی حمیدی‌شیرازی (1365-1293) از هواخواهان بسیار پابرجای شعر کهن فارسی بود و از بیرقداران اصلی جدال سنت و تجدد در دهه‌های 1320تا1350. او در نظم، نثر و سخنرانی‌های خویش در این دوره از هرگونه انتقاد و حمله صریح و تند به نیما یوشیج و شاعران نیمایی خودداری نمی‌ورزید. البته شاعران نوگرا نیز به‌شدت او را در معرض انتقاد و حمله متقابل قرار می‌دادند. با این همه، حمیدی در بهره‌یابی از ساختار قدیم شعر در سروده‌هایش توانایی و استادی خاصی داشت. چند شعر وی (مانند «مرگ قو»، «در امواج سند»، «موسی»، «بت‌شکن بابل») از شناخته‌شده‌ترین شعرهای دوره تجدد ادبی محسوب می‌شود. در تک‌نگاری حاضر، مؤلف با رویکرد ادبی- تاریخی معهود خود کوشیده است تا طی 4بخش و 24فصل، هم سیر زندگی و زیست شخصی حمیدی را نشان دهد، هم به بررسی و تحلیل تفصیلی و دقیق شعرهایش بپردازد، هم از مناقشه‌ها و شهرآشوب‌های او روایت‌هایی مشروح به‌دست دهد و هم آرای پراکنده وی را در مقام شاعری ادیب درباره جریان‌های مختلف شعر فارسی، از رودکی تا بهار، شناسایی و طبقه‌بندی کند. در بخش پنجم نیز فشرده آرای حدود 30تن از شاعران، ادیبان و پژوهشگران موافق، منتقد و مخالف او در دسترس قرار گرفته است. «مهدی حمیدی‌شیرازی (شاعر و عاشق)» نوشته کامیار عابدی را انتشارات جهان کتاب در 528صفحه با شمارگان 400نسخه به بهای 95هزار تومان منتشر کرده است.

فلسفه سیاسی آیزایا برلین

ادعای اصلی کتاب حاضر این است که یک اندیشه واحد با نیروی بنیان‌کن عظیم، یعنی پلورالیسم ارزشی، نیروی حیاتی همه آثار برلین است. طبق این اندیشه، ارزش‌های غایی بشری عینی اما مختلف است و این اختلاف فرونکاستنی است. پیامد این اندیشه برای فلسفه سیاسی این است که تصور جامعه کاملی که در آن همه آرمان‌ها و خیرهای اصیل به دست‌ آید نه‌تنها اوتوپیایی، بلکه ذاتاً متناقض است. لیبرالیسم برلین رواقی و تراژیک است؛ کشمکش و تضاد را میان ارزش‌های رقیب اجتناب‌ناپذیر می‌داند و خسران ناشی از آن را جبران‌ناپذیر می‌شمارد. از آنجا که اندیشه سیاسی برلین وجه مشترکی با امیدها و توهمات لیبرالیسم‌های گذشته و حال در مورد امکان سازگاری آزادی‌ها و برابری‌های بنیادین ندارد، حیات مجددی به سنت فکری لیبرال می‌بخشد. آیزایا برلین هم مثل بسیاری از فیلسوفان سیاسی برجسته قرن بیستم مهاجر بود. او از روسیه به بریتانیا مهاجرت کرده بود. تجربه‌اش از ضربه‌های دردناک سیاسی و از رژیم‌های توتالیتر قرن بیستم دست اول و مستقیم بود و همین‌ها به‌علاوه تعلیم و تربیت بریتانیایی او بود که افکار و اندیشه‌های سیاسی‌اش را شکل داد. اما میراث غیرانگلیسی او شور و شوقی آتشین به اندیشه‌ها و درکی تراژیک از زندگی بشر است. آثار برلین تجسم پنجه درافکندن با اصول بنیادین سنت فکری غربی است و لیبرالیسم او لیبرالیسمی است مبارزطلب و کاملاً اصیل و متمایز. «فلسفه سیاسی آیزایا برلین» نوشته «جان گری» را خشایار دیهیمی به فارسی برگردانده و نشر نو این کتاب را در 248صفحه با شمارگان هزار و 100نسخه به بهای 50هزار تومان منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید