• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 25 اسفند 1399
کد مطلب : 126777
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z6RRv
+
-

کاهش ۶۰ درصدی ثبت نام زنان در انتخابات شوراها

به‌گفته مدیرکل امور بانوان استانداری تهران حدود ۱۳ درصد ثبت نام‌کنندگان انتخابات شوراها زن هستند

زنان
کاهش ۶۰ درصدی ثبت نام زنان در انتخابات شوراها


محسن تولایی ـ خبر‌نگار

 انتخابات۱۴۰۰ تنها محل دغدغه مجری انتخابات از بابت پیش‌بینی کاهش مشارکت مردم نیست؛ گروه‌های هدف تقویت مشارکت سیاسی از جمله زنان در انتخابات‌ کم‌رونق آسیب جدی‌تری می‌بینند و تلاش‌های مدنی برای اصلاح سهم مشارکت زنان در جایگاه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری به خانه اول بازمی‌گردد. ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر و روستا نخستین چراغ هشدار نسبت به کاهش ثبت‌نام زنان در مقایسه با موج گسترده مردان داوطلب نهاد تأثیرگذار بر مدیریت شهری را روشن کرده است.
ثریا شارقی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران به ایرنا گفته؛ «تاکنون یک‌هزار و ۲۵۱ نفر برای حضور در انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۷۸ نفر یعنی در حدود ۱۳ درصد ثبت نام‌کنندگان از زنان هستند.» 
۴سال قبل در یک مدت مشابه ثبت‌نامی ۴روزه جمعیت ۲هزار و ۵۸۵نفره برای شوراهای اسلامی شهر در استان تهران ثبت‌نام کرده بودند. برای کل شهر و روستاهای استان تهران ۴۴۴زن مراجعه کرده بودند که در این دوره به ۱۷۸نفر رسیده است که حدود ۶۰درصد کاهش مشارکت زنان در ثبت‌نام‌ها را نشان می‌دهد.
۴سال قبل در استان اصفهان در مدت۴روز ثبت‌نام حدود ۲۰۰زن برای انتخابات شوراهای شهرها در این استان ثبت‌نام کرده بودند که امسال این رقم به ۳۷نفر رسیده است. مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که حدود ۸۰درصد کاهش مشارکت زنان در سطح شهرهای استان اصفهان برای رقابت شوراها صورت گرفته است.
براساس اظهارات اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور تا پایان روز چهارم ثبت‌نام‌ها ۹هزار و ۶۱نفر برای انتخابات شوراهای شهر در سطح کل کشور ثبت‌نام کرده بودند که تنها ۹درصد آنان از جامعه زنان هستند. 
یک دوره قبل تعداد کل داوطلبان زن برای شوراهای شهر ۶هزار و ۷۴۳نفر بود. در این دوره ۳روز مانده به پایان ثبت‌نام‌ها تنها حدود ۸۰۰زن برای انتخابات شوراهای شهرها ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۱درصد دور قبل است و در خوشبینانه‌ترین حالت و براساس پیش‌بینی‌های آماری بعید است به بیش از ۲۰درصد دور قبل با توجه به روزهای باقیمانده ثبت‌نامی برسد. براین اساس پیش‌بینی حداکثر رقم ثبت‌نام ۲هزار نفری زنان در شوراهای شهر کاهش چشمگیری در مقایسه با رقم ثبت‌نام نزدیک به ۷هزار نفری آنان در دور قبل خواهد داشت.
پیش‌بینی کاهش مشارکت در انتخابات سال بعد زمینه‌ساز تضعیف حضور این بخش از جامعه در رقابت‌های سال بعد شده است. وزارت کشور اخیرا اعلام کرده بود که براساس آخرین نظرسنجی‌های معتبر رقمی حدود نصف مشارکت سال۹۶ حاضر هستند پای صندوق‌های رأی بیایند. چنین تعبیری به معنی کاهش مشارکت به سطحی پایین‌تر از انتخابات اسفندماه سال گذشته مجلس و به زیر ۴۰درصد است. اگر در انتخابات سال۹۶ همزمانی انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری کمک می‌کرد تا جمعیت آرای نامزدهای شوراها نیز به واسطه حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش یابد، این دوره استقبال از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز براساس آخرین برآوردها کاهش داشته است. رحمانی فضلی در توصیف خود از این فضای انتخاباتی با عنوان سرد و ساکت یاد کرده بود.
او این بار نیز در وصف شرایطی که مزید بر علت دغدغه‌های مشارکتی شده است گفته: «تا امروز آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نیست و تا سیزدهم فروردین فضای گردش و عید است و از ۲۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه رمضان است که فضای معنوی، فضای سیاسی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ لذا فرصتی نداریم و باید تلاش کنیم زمینه افزایش مشارکت فراهم شود.» 
او در گفت‌وگوی تلویزیونی شنبه شب خود با اشاره به آغاز زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری از۲۱ اردیبهشت، گفت: تعرفه‌های انتخابات آماده و آموزش‌های لازم داده شده است، اما دغدغه‌ای نسبت به مشارکت در این انتخابات وجود دارد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی به هر دلیلی، مشارکت به ۴۲درصد رسید.
با این توضیحات رحمانی فضلی، صحبت‌های ثریا شارقی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران نیز خالی از توجیه نیست؛ «ثبت‌نام زنان تا امروز، نسبت به دوره‌های قبل برای آمدن به عرصه انتخابات شوراها کاهش داشته که امیدوارم تا پایان زمان ثبت‌نام حضورشان افزایش یابد، همانگونه که در ادوار قبل شاهد بوده‌ایم که برخی از ثبت‌نام‌کنندگان در روز آخر اقدام می‌کنند.» شارقی گفته: «جامعه به حضور زنان توانمند در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیاز دارد. زنان به فکر نتیجه نباشند. ممکن است باختی هم وجود داشته باشد. این مسئله برای آقایان نیز وجود دارد، ولی آنها ثبت نام می‌کنند و نگران تعداد آرا نیستند. مردم تشخیص خوب و درستی دارند و می‌توانند افراد توانمند را تشخیص دهند.»

   استقبال رحمانی فضلی از سفرهای استانی نامزدها

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در واکنش به سفر استانی کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰در تلویزیون گفت: اینکه برخی داوطلبان احتمالی سفر می‌کنند تبلیغات رسمی نیست، بلکه به مشارکت مردم در انتخابات کمک می‌کند. البته اشکال آن را شورای نگهبان باید مشخص کند. آنچه بر عهده وزارت کشور است برگزاری انتخابات سالم و ایجاد فضای امن و قانونی است که طراحی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید