• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 16 اسفند 1399
کد مطلب : 126057
+
-

«بخت بد»؛ برنده خرس طلایی

فیلم‌های ایرانی از جایزه بی‌نصیب ماندند

سینمای‌جهان
«بخت بد»؛ برنده خرس طلایی


آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

فیلم «بخت بد» ساخته رادو جود، کارگردان اهل رومانی و ساخته کشورهای رومانی، لوکزامبورگ، کرواسی و جمهوری چک، با رأی هیأت داوران، جایزه خرس طلایی بهترین فیلم بخش اصلی مسابقه هفتاد و دومین دوره این جشنواره را از آن خود کرد. اسامی برندگان جشنواره فیلم برلین دیروز توسط هیأت داوران این جشنواره اعلام شدند. به‌رغم حضور فیلم‌های ایرانی «قصیده گاو سفید»، «منطقه پایانی» و «اولین برف»، به‌ترتیب در بخش اصلی مسابقه، بخش رقابتی و «نسل 14پلاس»، هیچ‌کدام از نمایندگان ایران در این دوره از جشنواره فیلم برلین جایزه دریافت نکردند.
به‌گزارش هالیوود ریپورتر، فیلم بخت بد، فیلمی با مضمون طنز اجتماعی، روابط غیرمتعارف انسانی را روایت می‌کند. این فیلم به‌طور کامل در دوران شیوع کرونا در تابستان سال2020 فیلمبرداری شده و منتقدان درباره این فیلم نظرات متفاوتی را ارائه داده‌اند با این حال فیلم بخت بد با نظر هیأت داوران هفتادویکمین دوره جشنواره برلین، جایزه خرس طلایی را از آن خود کرد. هیأت داوران جشنواره برلین، اغلب فیلم‌های تجربی یا فیلم‌های دارای موضوعات جنجال‌برانگیز را به‌عنوان برترین فیلم این جشنواره انتخاب می‌کنند.
جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین نیز به دنس ناگی  به‌دلیل ساخت فیلم«نور طبیعی» رسید. این فیلم نخستین اثر سینمایی ساخته دنس ناگی است. در این فیلم داستان سربازان مجارستانی که در جریان جنگ جهانی دوم در جنگل‌های سرد و یخبندان اوکراین در تعقیب پارتیزان‌های شوروی هستند، روایت می‌شود.
جایزه دوم بزرگ خرس نقره‌ای هیأت داوران هفتادویکمین دوره جشنواره برلین نیز به فیلم «چرخ شانس» به کارگردانی ریوسوکه هاماگوچی از ژاپن رسید. داستان فیلم چرخ شانس محوریتی زنانه دارد.
جایزه ویژه هیأت داوران نیز به ماریا اسپت، مستند‌ساز آلمانی به‌خاطر ساخت فیلم«آقای باخمن و کلاسش» رسید. ماریا اسپت در این مستند به سال پایانی تدریس یک معلم آلمانی در کلاسی که بیشتر دانش‌آموزانش را مهاجران و اقلیت‌های قومی تشکیل می‌دهند، پرداخته است.

جایزه‌ای ورای جنسیت
برای نخستین‌بار، جایزه بهترین بازیگر در جشنواره فیلم برلین با معیار جنسیتی اعطا نشد و جایزه صرفا به بهترین بازیگر و بهترین بازیگر نقش مکمل بدون درنظر‌گرفتن جنسیت بازیگر اعطا شد؛ در این دوره جایزه بهترین بازیگر به مارن ایگرت برای بازی در فیلم کمدی - علمی تخیلی «من مرد تو هستم» به کارگردانی ماریا شریدر اختصاص یافت. لیلا کیزلینگر نیز به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «جنگل - من تو را همه جا می‌بینم» به کارگردانی بنس فلیگاف، فیلمساز و فیلمنامه‌نویس مجارستانی اختصاص یافت. در این فیلم 7مورد اختلافات خانوادگی که درپی هم رخ می‌دهد، روایت شده است. در این فیلم هم بازیگران حرفه‌ای و هم نابازیگران نقش‌آفرینی کرده‌اند.
فیلم مینی‌مالیستی «معرفی» ساخته هونگ سانگسو، کارگردان پر کار اهل کره‌جنوبی نیز برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه شد. او به‌دلیل ساخت فیلم «زنی که گریخت» نیز سال گذشته برنده جایزه بهترین کارگردان از جشنواره فیلم برلین شده بود.
جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری نیز به ایبران آسواد به‌دلیل تدوین «یک فیلم پلیسی» ساخته آلونسو رویزپالاسیوس، فیلمساز مکزیکی رسید. در این فیلم برای بررسی و نگاه ویژه به زندگی افسران پلیس در مکزیکو سیتی دیوار میان واقعیت و داستان فرو ریخته و عناصر روایت مستند و داستان در هم آمیخته شده‌اند.
در یکی از بخش‌های جنبی این جشنواره به‌نام Encounters (مواجهه‌ها) که در آن فیلم‌های ارزشمند کارگردانان مستقل و ابداع‌گر که از ارزش زیبایی‌شناسی و ساختاری خاصی برخوردارند، حضور دارند. جایزه برتر به فیلم «ما» ساخته آلیس دیوپ اختصاص یافت.
بخش حضوری جشنواره برلین به‌احتمال زیاد درصورت تسریع روند واکسیناسیون قرار است در تاریخ 9 تا 20ژوئن2021 (19 تا 30خرداد1399) برگزار شود. در این بخش از جشنواره قرار است فیلم‌های جشنواره برلین برای عموم اکران شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید