• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 24 دی 1402
کد مطلب : 215535
+
-

نسل طلایی، بخت طلایی

جام ملت‌های آسیا با مطلوب‌ترین قرعه ممکن، فرصتی برای افتخارآفرینی این نسل از تیم ملی است؛ مجموعه‌ای که هرگز ابایی از «بهترین» خواندن خود نداشته‌اند

نسل طلایی، بخت طلایی

بهروز رسایلی 

14ماه بعد از فاجعه، تیم ملی ایران به قطر بازگشته است؛ به جایی که در جام‌جهانی قبلی متحمل سنگین‌ترین شکست تاریخ خود در ادوار این رقابت‌ها شد و نیز با شکست مقابل آمریکا، خاطره شیرین پیروزی بر ایالات متحده را بعد از ربع قرن به باد داد. حالا ملی‌پوشان دوباره در دوحه هستند، در مدیومی متفاوت و فرصتی مناسب برای جبران مافات. جام ملت‌های آسیا برای ایران، از امشب و با مصاف مقابل فلسطین آغاز خواهد شد. این آغاز راهی است که باید طولانی باشد و چیزی حدود یک‌ماه به درازا بکشد. ملی‌پوشان این بار اجازه بازگشت سریع به تهران را ندارند.

   آخرین فرصت یک نسل
حتما می‌دانید که تیم ملی ایران مسن‌ترین تیم جام‌جهانی قبلی بود و این بار هم با میانگین سنی بسیار بالا به قطر بازگشته است. همه اینها یک معنا دارد؛ اینکه بسیاری از بازیکنان کنونی تیم ملی بعد از جام ملت‌های آسیا بازنشسته خواهند شد. به این اعتبار، مسابقات جاری قطر آخرین فرصت این نسل برای کسب افتخاری ماندگار در تاریخ فوتبال ایران است؛ موقعیتی ممتاز که برای همیشه با آن شناخته شوند و در حافظه جمعی هواداران بمانند. البته این تیم سابقه حضور در جام‌جهانی را دارد اما مدت‌هاست که دیگر صرف حضور در آن بازی‌ها کسی را راضی نمی‌کند. این تیم برای خلق افق جدید باید از مرحله گروهی بالا می‌رفت که نرفت. حالا اما شاگردان امیر قلعه‌نویی و ازجمله 13بازیکن بالای 30سال این تیم فرصت دارند که در آخرین جام ملت‌های دوران ورزشی‌شان یک موفقیت مهم را رقم بزنند و بعد از بیش از 4دهه تیم ملی را به‌عنوان قهرمانی یا دست‌کم فینال رقابت‌ها برسانند. ایران در این سال‌ها چند باری به نیمه‌نهایی رسیده که آخرین‌شان همین دوره قبلی بوده؛ بنابراین بدیهی است که تکرار این موقعیت کسی را متقاعد نخواهد کرد. بازیکنان تیمی که بارها خود را «نسل طلایی» فوتبال ایران خوانده‌اند، امروز باید افتخاری در خور این عنوان به ثبت برسانند.

   مهربانی قرعه
در این مدت تحلیل‌های زیادی در مورد قرعه ایران در جام ملت‌ها و مسیری که تیم ملی برای حضور در فینال باید بپیماید ارائه شده است. فصل مشترک اغلب آنها اما فقط یک نکته بوده است؛ اینکه شاگردان امیر قلعه‌نویی با لطف تاریخی گوی و گلدان‌ها مواجه شده‌اند. ژاپن، استرالیا و عربستان در سمت دیگر جدول هستند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، ایران تا نیمه‌نهایی فقط کره‌جنوبی را به‌عنوان یک مانع رفیع در مقابل خود می‌بیند؛ کره‌ای که البته مثل خود ما چندین دهه است قهرمان آسیا نشده. با وضع کنونی، تیم ملی می‌تواند از مسابقات گروهی برای افزایش آمادگی، هماهنگی و اعتمادبه‌نفس بازیکنان خود استفاده کند و در دور حذفی بالغانه‌ترین و باکیفیت‌ترین نسخه‌اش را به نمایش بگذارد. این حقیقتا یک فرصت استثنایی برای تیم قلعه‌نویی است که عدم‌استفاده از آن می‌تواند به حسرتی تاریخی منجر شود. بروید ببینیم چه می‌کنید؟



 

این خبر را به اشتراک بگذارید