• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 16 اسفند 1399
کد مطلب : 126055
+
-

پاپ دیپلمات

پاپ دیپلمات

 محمدامین خرمی - روزنامه‌نگار

«خورخه ماریو برگولیو» ملقب به «پاپ فرانسیس» دیروز در میان استقبال رسمی نخست‌وزیر عراق وارد بغداد شد تا نخستین رهبر کاتولیک‌های جهان باشد که به سرزمین بین‌النهرین قدم می‌گذارد. این سفر با وجود تشدید بحران کرونا در عراق و وضعیت نه‌چندان باثبات امنیتی این کشور و با اصرار شخص پاپ انجام شده است.
فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، سفر پاپ به عراق را در راستای توسعه روابط ادیان خوانده و گفت که او پیام‌آور «صلح، همزیستی و تساهل» است. پاپ فرانسیس طی 4روز حضور در عراق، دیدارهای متعددی خواهد داشت اما مهم‌ترین دیدار او با آیت‌الله سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان در عراق است. پاپ امروز در نجف به دیدار آیت‌الله می‌رود. دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق دیروز انجام شد. پاپ فرانسیس در کلیسای کاتولیک‌سریانی در بغداد (محل وقوع حمله تروریستی داعش در سال2010) نیز حاضر شد. او امروز علاوه بر نجف، به شهر ناصریه هم سفر خواهد کرد تا در نشست ادیان شرکت کند. بازگشت به بغداد و شرکت در مراسم کلیسای کلدانی ماریوسف برنامه بعدی او طی امروز است. پاپ فردا به شمال عراق، به شهر اربیل، در اقلیم کردستان سفر می‌کند.
پاپ 84ساله طی 15‌ماه گذشته هرگز از واتیکان خارج نشده بود و انتخاب عراق به‌عنوان نخستین مقصد سفر خارجی‌اش پس از شیوع کرونا، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. به دلایل امنیتی در عراق تعطیل عمومی اعلام شده و مردم باید سفر پاپ را از تلویزیون تماشا کنند. نگرانی در مورد کرونا نیز با واکسیناسیون پاپ و همراهان او تا حد زیادی برطرف شده است. پاپ فرانسیس متولد بوئنوس‌آیرس در آرژانتین، نخستین پاپ از آمریکای لاتین و فرقه ژزوئیت‌ها (یسوعین) است که رهبری کلیسای کاتولیک رومی را به‌عهده گرفته است. خانواده او اما ایتالیایی‌الاصل بودند. پاپ فرانسیس در سال1992 در 33سالگی به اسقفی رسید و در سال1998 به‌عنوان سراسقف آرژانتین انتخاب شد. پس از کناره‌گیری پاپ بندیکت شانزدهم از رهبری کلیسای کاتولیک در سال2013، پاپ فرانسیس به‌عنوان جانشین او انتخاب شد. طی این سال‌ها، پاپ فرانسیس خود را حامی محرومان دانسته است. در همان سال ۲۰۱۳ که خورخه ماریو برگولیو آرژانتینی جانشین پاپ بندیکت شانزدهم شد، رهبران جامعه اسلامی آرژانتین، از انتخاب پاپ جدید استقبال و اعلام کردند که او همواره خود را به عنوان «دوست جامعه اسلامی» و طرفدار گفت‌وگوی میان ادیان به خصوص اسلام و مسیحیت معرفی کرده است. پاپ فرانسیس در مدت هشت سال رهبری کاتولیک‌های جهان، از خود چهره‌ای دیپلماتیک به نمایش گذاشته است. او ملاقات‌ها و سفرهای تاریخی متعددی به ویژه در زمینه ارتباط واتیکان با کشورهای اسلامی، انجام داده است. سفرهای چند سال اخیر او به میانمار که دارای اقلیت مسلمان است، مصر، ترکیه، مراکش، امارات متحده عربی و اکنون عراق، دارای پیامی روشن در زمینه رویکرد تقویت گفت‌وگوی مسیحیت و اسلام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید