• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 16 اسفند 1399
کد مطلب : 125993
+
-

فرمان مقابله با گرانی کالاها در شب عید

رئیس‌جمهوری به وزیران صمت و جهادکشاورزی دستور داد حق افزایش قیمت هیچ کالایی را بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی ندارند


سیر صعودی قیمت برخی کالاهای اساسی به‌خصوص مواد پروتئینی در حالی به دغدغه مردم در آستانه شب عید تبدیل شده است که رئیس‌جمهور طی دستوری به وزیران صمت و جهادکشاورزی تأکید کرد که حق افزایش قیمت هیچ کالایی را بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی ندارند.
به‌گزارش همشهری، آمارهای رسمی و گزارش‌های میدانی از رصد قیمت برخی کالاهای اساسی و اقلام خوراکی حاکی از افزایش قیمت اقلامی مانند گوشت قرمز، مرغ، روغن‌نباتی، میوه و مرکبات و... در آستانه شب عید است. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که مسئولان از اتخاذ تدابیری برای رشد عرضه و تثبیت قیمت این اقلام در روزهای پایانی سال خبر می‌دهند اما نوسان قیمت این اقلام موجب شد تا اخیرا رئیس‌جمهور در دستوری به وزیران صمت و جهادکشاورزی هرگونه افزایش قیمت کالاها تا پایان سال را منوط به کسب مجوز از ستاد هماهنگی اقتصادی دولت کنند. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی خطاب به علیرضا رزم‌حسینی و دکتر کاظم خاوازی نوشت: «در این روزهای نزدیک به عید نوروز و‌ ماه مبارک رمضان و با توجه به شرایط بسیار سخت معیشت مردم، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهادکشاورزی، حق افزایش قیمت هیچ کالایی را بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی ندارند». این دستور رئیس‌جمهور از سوی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور به وزیران صمت و جهادکشاورزی ابلاغ شده است. متعاقب این دستور، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز بر تثبیت قیمت کالاهای اساسی در بازار شب عید تأکید کرد. با وجود این، بررسی قیمت برخی اقلام کالایی حاکی از سیر صعودی قیمت‌هاست.

رشد 41درصدی قیمت گوشت قرمز
براساس گزارش آمار ایران، قیمت گوشت قرمز تا بیش از ۴۱درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است. براساس این گزارش، گوشت گاو و گوساله در بهمن‌ماه امسال به‌طور متوسط هر کیلو ۱۱۱هزار تومان، حداقل ۹۰هزار تومان و حداکثر ۱۲۶هزارو۷۰۰ تومان قیمت خورده است. قیمت گوشت گاو و گوساله در بهمن‌ماه پارسال به‌طور متوسط ۷۸هزارو۸۰۰ و در دی‌ماه امسال ۱۰۷هزار تومان بوده و بر این اساس، قیمت گوشت گاو و گوساله نسبت به دی‌ماه 3.5 و در مقایسه با بهمن پارسال 41.5درصد گران شده است. 
بررسی وضعیت گوشت گوسفندی نیز نشان می‌دهد که این محصول در بهمن‌ماه به‌طور متوسط ۱۲۳هزار تومان فروش رفته که حداقل قیمت ۹۶هزارو۶۰۰ و حداکثر آن ۱۳۷هزار تومان بوده است. به‌طور متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در بهمن‌ماه پارسال ۸۸هزارو۳۰۰تومان و  در دی‌ماه ۱۱۹هزار تومان بوده است. با این روند، قیمت گوشت گوسفندی نسبت به دی‌ماه 3.4درصد و در مقایسه با بهمن پارسال 39.1درصد افزایش قیمت داشت. این در حالی است که آمارهای واردات نیز نشان‌دهنده واردات 4.3هزار تن گوشت قرمز گرم به ارزش 28.9میلیون دلار و همچنین 27.9هزار تن گوشت قرمز سرد به ارزش 118.1میلیون دلار است.
همچنین براساس نرخنامه سازمان میادین میوه و تره‌بار قیمت هر کیلوگرم گوشت ران تازه گوساله ۱۲۱هزار، سردست تازه گوساله ۱۱۹هزار، گوشت مخلوط گوساله ۱۱۰هزار، گوشت چرخ‌کرده مخلوط ۹۸هزار، ران تازه گوسفندی ۱۴۴هزارو۵۰۰، سردست تازه گوسفندی ۱۲۴هزارو۱۰۰، کف دست تازه گوسفندی ۱۴۳هزارو۴۰۰، شقه گوسفندی ۱۱۹هزارو۸۰۰، شقه بوقلمون ۳۶هزارو۳۰۰، مرغ تنظیم بازار ۲۰هزارو۴۰۰، هر کیلوگرم تخم‌مرغ تنظیم بازاری ۱۶هزارو۹۰۰ و یک شانه تخم‌مرغ تازه بسته‌بندی ۳۰عددی به وزن یک‌کیلو و ۹۰۰ گرم ۳۵هزارو۷۰۰ تومان است. همچنین ماهی قزل‌‌آلای رنگین‌کمان ۴۸هزارو۵۰۰، ماهی قزل‌آلای گوشت نارنجی ۵۳هزار، هردست کامل کله‌پاچه درشت ۱۴۳هزار و هر دست کامل دل و جگر گوسفندی ۱۱۵هزار تومان است.

تثبیت قیمت کالاها تا پایان سال
پس از دستور رئیس‌جمهور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه قیمت کالاها تا پایان سال افزایش نمی‌یابد، گفت: با آرامش شاخص‌های کلان اقتصادی، مردم از لحاط قیمت، نگرانی نداشته باشند. عباس تابش با بیان اینکه کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم تأمین شده است، افزود: اکنون کالا‌های اساسی و شب عید مردم ازجمله برنج، روغن، گوشت قرمز و سفید، شکر و... در بازار به وفور یافت می‌شود و مشکلی وجود ندارد. او از ترخیص کالا‌های وارداتی از گمرکات خبر داد و افزود: در یک‌ماه گذشته افزون‌ بر ۴میلیون تن کالای اساسی از گمرکات ترخیص‌شده و ترخیص این کالا‌ها ادامه دارد. معاون وزیر صمت با تأکید بر تامین گوشت مرغ گفت: وزارت جهادکشاورزی موظف است در ۲‌ماه آخر سال ماهانه ۱۳۰هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های سراسر کشور داشته باشد که پس از تولید به بازار عرضه می‌شود. تابش با بیان اینکه التهاب قیمت گوشت‌مرغ در بازار به‌زودی برطرف می‌شود، افزود: ذخیره استراتژیک گوشت سفید و قرمز به اندازه کافی موجود است و نگرانی وجود ندارد. 
همچنین بازرسی و نظارت در قالب گشت‌های مشترک در بازار و بررسی قیمت‌ها افزایش یافته و در این راستا تعزیرات حکومتی با افزایش شعب نسبت به تسریع در رسیدگی پرونده‌های تخلف در بازار و اصناف اقدام می‌کند. به‌گفته او، سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز بررسی قیمت هیچ کالایی  را در دستور کار ندارد و با آرامش شاخص‌های کلان اقتصادی، مردم از لحاظ قیمت نگرانی نداشته باشند.

   از توزیع گوشت قرمز گرم تا نرخ مصوب مرغ

افزایش قیمت گوشت قرمز در حالی است که اخیرا برخی از فروشگاه‌های مجازی از توزیع گوشت گرم و تازه کشتار داخلی از طریق ثبت‌نام با کد ملی خبر دادند. سجاد امیرزادگان، مدیر یکی از سامانه‌های عرضه مواد پروتئینی، گفت: این سامانه با هدف افزایش دسترسی عموم مردم به گوشت قرمز تازه، اقدام به توزیع گوشت گرم کشتار داخل به‌صورت آزمایشی در تهران و البرز کرده است. گوشت‌ قرمز عرضه‌شده کشتار روز و از دام‌ سالم‌ نر پرواری ایرانی است و برای هر نفر سهمیه ۳کیلو گوشت گوساله تازه کشتار داخل تعیین شده که مردم می‌توانند با ارائه کارت ملی این سهمیه را دریافت کرده و جهت دریافت سهمیه کد ملی خود را در سامانه مذکور ثبت کنند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز تنها قیمت مصوب مرغ در استان تهران را ۲۰هزارو۴۰۰تومان دانست و گفت: فروش مرغ با ۲قیمت به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست و تنها قیمت مصوب ۲۰هزارو۴۰۰تومان است و عرضه بالاتر از قیمت مصوب تخلف محسوب می‌شود. حشمت‌الله عسگری در جلسه تنظیم بازار استان تهران با اشاره به نوسانات قیمت مرغ افزود: مصرف مرغ این روزهای استان تهران از ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰تن است و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰تن مرغ در استان تهران، کشتار خارج از شبکه است که با قیمت بالاتر از نرخ مصوب توزیع می‌شود. بر این اساس، نحوه توزیع مرغ با قیمت مصوب نیازمند نظارت بیشتری است. او افزود: مقرر شده حواله‌ها تا سقف ۳۰۰کیلوگرم حذف و خروجی میدان بهمن نیز با نظارت نیروی انتظامی و تعزیرات کنترل شود؛ مابقی مرغ‌ کشتارشده نیز بین ۴۰غرفه و فروشگاه‌ها در سطح استان تهران توزیع می‌شود. عسگری با اشاره به افتتاح میدان توزیع مرغ در حکیمیه افزود: تمام باری که در کشتارگاه‌های استان تهران کشتار می‌شود، فقط باید در 3میدان بهمن، پیروزی و حکیمیه توزیع شود؛ مرغی که از سایر استان‌ها وارد استان تهران می‌شوند نیز مازاد است و به‌هیچ عنوان برای استان‌های دیگر از تهران خارج نمی‌شود. مرغ دو نرخی به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست و تنها قیمت مصوب مرغ ۲۰هزارو۴۰۰تومان است؛ هر فردی با هر توجیهی مرغ را بالاتر از قیمت مصوب خریداری کند، تخلف است. او با اشاره به اصلاح سهمیه‌های میادین گفت: بیشتر از ۲۵۰تن مرغ به میادین سطح استان تهران داده شده و باید توزیع مرغ پیش از تشکیل صف و زودتر آغاز شود. همچنین ساعت توزیع مرغ و تعداد نیروهای میادین افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید