• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
شنبه 9 اسفند 1399
کد مطلب : 125437
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4xqX1
+
-

پیاده‌روسازی، دغدغه کلانشهرهای کشور


  محمود مولایی ـ خبر‌نگار

پیاده‌روسازی در کلانشهرهایی که در مسیر شهر انسان‌محور حرکت می‌کنند، در اولویت قرار گرفته است. در سی‌امین نشست کمیسیون فنی و عمرانی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و مراکز استان‌ها، موضوع پیاده‌روسازی و توسعه مسیر دوچرخه مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، تفاهمنامه‌ همکاری میان شهرداری تهران و امور نظام فنی ‌اجرایی، مشاوران و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور منعقد شد. این نشست مجازی به میزبانی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برگزار شد و تفاهمنامه همکاری با هدف همکاری بین امور نظام فنی اجرایی و شهرداری برای تدوین اسناد و ضوابط، در راستای ایجاد وحدت رویه و همسان‌سازی امور نظام فنی ‌اجرایی در مدیریت شهری و تهیه دستورالعمل و بخشنامه‌های مربوط به ضوابط شهری به امضا رسید.

12هزار کیلومتر پیاده‌راه شهر تهران
شهرداری تهران در شرایطی محله‌محوری و انسان‌محوری را در دستور کار خود قرار داده که آینده روشن پایتخت را در این رویکرد متصور می‌داند. مدیر تحقیق و توسعه اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق در سی‌امین نشست کمیسیون فنی و عمرانی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، گفت: «معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران آمادگی هرگونه کمک نسبت به آموزش نفرات معرفی شده از طرف معاونان کلانشهرهای ایران را برای پیاده‌رو‌سازی شاخص دارد.»  محمد حیدری با اعلام اینکه جایگزینی خودروها با دوچرخه در تهران از دهه۳۰ مطرح بوده است، ادامه داد: «بازنگری در طرح زیرساخت‌های مسیر پیاده از ضرورت‌های پایتخت به‌حساب می‌آید. سنجش استانداردهای عملکرد کمک می‌کند تا صلاحیت، خصوصیات، کیفیت، مهارت، ظرفیت و پتانسیل بالقوه بخش‌های مختلف معاونت‌های فنی و عمرانی مناطق و کارکنان ارزیابی شود. همچنین براساس شاخص‌های عملکردی، می‌توان نقاط ضعف و قدرت زیرمجموعه در مناطق را شناسایی و آنها را تقویت کرد.»
او در ادامه پیشنهاد کرد: «درصورت صلاحدید معاونان کلانشهرها، این امکان وجود دارد تا کارگروهی متشکل از مدیران کل اعلامی توسط معاونان فنی و عمرانی کلانشهرها برای تدقیق یا افزایش شاخص‌ها تشکیل و در زمان مشخص، شاخص‌ها تعریف شود. برای مثال در مدت ۶‌ماه شاخص‌های معرفی شده در کلانشهرها مورد رصد قرار گرفته و در جلسه شورای آتی کلانشهرها رتبه‌بندی شود.»
معاون نظارت بر امور اجرایی اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق هم در این نشست با اشاره به طرح موضوع جایگزینی خودروها با دوچرخه در شهر تهران، گفت: «بازنگری در طرح زیرساخت‌های مسیر پیاده از ضروریات لازم است؛ ضمن اینکه پیوستگی مسیر، ایمن بودن و رعایت استانداردهای لازم ازجمله ویژگی‌های بارز یک پیاده‌راه مطلوب به شمار می‌آید.» سیدعبدالمهدی حسینی با اشاره به هزینه بسیار زیاد ساخت مترو و بزرگراه برای شهرداری‌ها اضافه کرد: «این در حالی است که ساخت و ایجاد مسیرهای پیاده‌راه بسیار ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است؛ از این رو، اقداماتی همچون ایمن‌سازی و مناسب‌سازی و توجه به مبلمان شهری، جمع‌آوری آب‌های سطحی، تکمیل مسیر دوچرخه و ایجاد پیوستگی میان مسیر دوچرخه توسط معاونت‌های مختلف در حال انجام است.» او مجموع مسیر پیاده‌راه‌های شهر تهران را ۱۲هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت که بخش اعظمی از آنها نیاز به مرمت و بازسازی دارند.
در نشست مجازی که معاونان فنی و عمرانی ۱۸کلانشهر حضور داشتند، تعدادی از اعضای مجمع به بیان نظرات خود در باب اهمیت پیاده‌محوری پرداختند و جزئیاتی از مهم‌ترین پروژه‌های پیاده‌محور شهر خود ارائه کردند.

تفاهم بر مدیریت یکپارچه برای عملیات فنی 
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره تفاهمنامه با امور نظام فنی ‌اجرایی، مشاوران و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: «آقای سیدجواد قانع‌فرد، رئیس امور نظام فنی اجرایی سازمان برنامه زحمات بسیاری کشیدند تا نظام یکپارچه امور نظام فنی ‌اجرایی کشور در کمیسیون دولت تصویب شود. اتصال امور نظام فنی ‌اجرایی شهرداری تهران به امور نظام فنی ‌اجرایی کشور از آرزوهای دیرینه شهرداری تهران و شهرداری‌ها بود؛ چراکه هرقدر این هماهنگی بیشتر باشد، می‌توان امیدوار بود که اقدامات فنی باکیفیت‌تر و بهینه‌تر در کشور انجام شود.» 
صفا صبوری‌دیلمی ادامه داد: «با جلساتی که با حضور دوستان برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که ارتباط معناداری میان امور نظام فنی ‌اجرایی شهرداری تهران و کشور برقرار است. پیش از این جلسه نیز خدمت شهردار تهران برای جلسات پایانی سال۱۳۹۹ بودم که همه اعضای شورای فنی شهرداری تهران هم از این تفاهمنامه استقبال کردند.» 
همچنین سیدجواد قانع‌فرد، رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: «در هفته گذشته، آیین‌نامه نظام یکپارچه امور نظام فنی ‌اجرایی کشور در کمیسیون زیربنایی تصویب شد که کمکی است به هم‌افزایی و حرکت توأمان سازمان‌ها با یکدیگر تا دستاوردهای بهتر و روشن‌تری به‌دست آوریم. نزدیک به ۲۰سال عملیاتی شدن این موضوع زمان برده است. امیدواریم که بتوانیم در 2سال آینده به دستاورد روشنی برسیم تا این دانش‌های تولید شده به کار گرفته شوند. باید همه باهم کمک کنیم تا کلانشهرهای کشور با هزینه کمتر، دستاوردهای بیشتر و کیفیت بالاتر اداره شوند.»‌

این خبر را به اشتراک بگذارید