65 هزار متر پیادهروسازی در غرب تهران
گزارش میدانی از معابر در دست احداث یا بهسازی منطقه22
محمد سرابی- روزنامهنگار
تکه بیستودوم پایتخت، هنوز هم خیابانهای خاکی دارد. شاید شنیدن این موضوع عجیب باشد، اما واقعیت دارد و شهرداری منطقه22 با شرایط خاصی روبهروست؛ چون علاوه بر بازسازی آسفالت خیابانهای قدیمی باید معابر تازهتاسیس را هم آسفالت کند و پیادهرو و نهر بسازد تا رضایت شهروندان تازهوارد به این محدوده جلب شود. برای بررسی نقاطی که امسال بهسازی شدهاند، گشتی در این منطقه زدهایم.
بهسازی معابر در نوبت
برای آسفالت، خیابانهای تکه بیستودوم پایتخت اولویتبندی شدهاند؛ بهعنوان مثال اطراف بزرگراه خرازی مجتمعهای مسکونی تازهسازی قرار دارند که مسیر دسترسیشان هنوز خاکی است و باید آسفالت شوند. در محلههای دیگر مانند اطراف شهرک دانشگاه شریف، بخشی از پیادهروسازی باقیمانده که در حال اجراست. در محلههای قدیمی مانند المپیک، آسفالت قبلی فرسوده شده و ترک خورده که باید تراش و روکش شود و همه اینها در نوبت بهسازی هستند.
عملیات ادامه دارد
در خیابان فرهیختگان، پیادهروسازی در کنار مجتمعهای مسکونی به مساحت 650مترمربع، به مرحله خشکهچینی رسیده است. البته خیابان پژوهش هم که محل ساختمانهای دانشگاهی و علمی است، دست کمی از این معابر ندارد؛ تمام مسیر آسفالت شده و در بلوار شرقی استادیوم المپیک(دهداری) پیادهروسازی با مسیر دوچرخه، تعویض جدولها و آسفالت در حال انجام است.
بهسازی در حریم سازههای نوساز
وارد خیابان خادمین در شهرک مروارید شهر که می شوید، تعدادی از برجها ساخته و اهالی در آنها ساکن شدهاند، اما بعضی از برجها نیمهکاره ماندهاند یا در حال ساختوساز هستند. خیابان دورشهرک (رینگ خارجی) را با خاکبرداری زیاد، تسطیح، آسفالتکاری و ایجاد دیواره سنگی ساخته شده است.
ساکنان منطقه چه میگویند؟
به درخواستها رسیدگی شد
علیرضا اهرابی، مدیر اجرایی مجتمع آبشار: بارها از شهرداری تقاضا کردیم خیابان شمالی مجاور مجموعه آبشار آسفالت شود؛ چون محوطه کارگاههای ساختمان قبلی مخروبه باقیمانده بود، اما از 2ماه قبل کار جمعآوری نخالههای ساختمانی، خاکبرداری و ساخت جوی شروع شد و الان در حال اتمام است.
معابرمان خاکی نیست
رضا غفاری، ساکن خیابان کیوان: بخشی از خیابانهای خاکی در محدوده مجتمعهای مسکونی بود که ظاهر مناسبی نداشت. از چندماه قبل شهرداری با خاکبرداری و تسطیح این محدودهها شروع به ساماندهی خیابانها کرده که جای تشکر دارد.
با هر بارندگی دردسر داشتیم
محمد توکلی، ساکن جنوب خیابان خرمآباد: بارها در گذشته برای آسفالت به شهرداری منطقه نامه زدیم. از طرفی اعلام کردیم که جویها مسدود بوده و با هر بارندگی آب وارد پارکینگها میشود، اما نتیجهای نداشت تا اینکه در دوره جدید مدیریت شهری گرهها باز شد و الان عملیات در حال اجراست.
کاش امکانات دیگر هم فراهم شود
ابوالفضل اکبری، ساکن خیابان کامل: ساکنان مجتمعهای مسکونی منطقه22 به فضای سبز، پارک و زمین بازی و کانکس نیروی انتظامی نیاز دارند. شهرداری کار آسفالت و خیابانسازی را انجام میدهد و امیدواریم امکانات دیگر هم تامین شود.
رفع حفاریها در محدوده قدیمی
کامران جوکار، کاسب خیابان 33دهکده المپیک: خیابانهای محدوده دهکده المپیک قدیمیاند. اداره فاضلاب بخشی را حفاری و بعد رها کرده بود، اما در نهایت شهرداری حدود یکماه و نیم قبل بلوار و تعدادی از خیابانهای منتهی به آن را آسفالت کرد.
نهضت آسفالت و خیابانسازی
رضا ایرانشاهی، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه۲۲
آسفالت کل منطقه: 57کیلومتر از معابر منطقه نیاز به بهسازی داشت و اگر این میزان به روال گذشته آسفالت میشد، دهها سال طول میکشید. دلیل اصلی تأخیر در ساخت معابر، کمبود اعتبار بود، اما امسال با تامین بودجه و برنامهریزی جدید، پیشبینی شده تمامی خیابانها تا 3سال آینده آسفالت شوند؛ البته آسفالت با هماهنگی دستگاههای خدمترسان مانند آب و فاضلاب انجام میشود تا از هزینهها کاسته شود.
اول سازه و بعد معبرسازی: معمولا ابتدا سطح خیابان و نهرها برای انتقال آبهای سطحی ساخته میشوند، اما برای پیادهروسازی باید صبر کرد تا ساختمانهای مجاور معبر شکل بگیرند؛ زیرا حین ساختوساز پیادهرو را تخریب میکنند. وقتی احداث ساختمانها به پایان رسید و شهروندان در آن ساکن شدند به نسبت رفتوآمد عابران، طرح پیادهروسازی هم انجام میشود.
رسیدگی به پیامها: به پیامهای شهروندان رسیدگی میشود. پیامهای 137و طرح «من شهردارم» نمونهای از آنهاست. جمعآوری امضا و ارسال نامه و همینطور مراجعه حضوری به نواحی و منطقه هم روشهای دیگر اعلام نیازها به منطقه است.